Journal of Technology and Information Education 2019, 11(1):47-57 | DOI: 10.5507/jtie.2019.008
INOVATIVNÍ PŘÍSTUPY PŘI DIAGNOSTICE UČEBNÍHO STYLU ŽÁKA
- Základní škola Ruda nad Moravou, Česká republika
- Moravská vysoká škola Olomouc, Česká republika
Článek se zabývá styly učení. Je věnován jejich diagnostice s podporou informačních a komunikačních technologií. Určení učebního stylu žáků je důležitou informací pro pedagoga i žáka. Vyučujícímu umožní hledat nové cesty přístupu k žákovi, využívat nové metody a inovativní postupy učení. Příspěvek popisuje jazykový fuzzy model, který umožňuje určení učebního stylu žáka, a jeho implementaci v prostředí LFLC. Cílem příspěvku je ukázat, jak lze s využitím metod umělé inteligence rozpoznat různé styly učení žáků a napomoci jim tak k zefektivnění vlastního procesu učení.
Klíčová slova: styly učení, inovace ve výuce, expertní systémy, jazykový fuzzy model.
Vloženo: 13. červen 2019; Přijato: 23. srpen 2019; Zveřejněno: 26. srpen 2019 Zobrazit citaci
Reference
- Coffield, F. & al. (2004). Learning styles and pedagogy in post-16 learning. In A systematic and critical review. London: Learning and skills research centre.
- Dunn, R. & K. Dunn. (1979). Learning Styles/Teaching Styles: ShouldThey…CanThey... Be Matched? In: Educational Leadership. (digital edition). Association for Supervision and Curriculum Development. 4(36). pp. 238-244.
- Dvořák, A., Habiballa, H., Novák, V. a V. Pavliska. (2003). The concept of LFLC 2000 - its specificity, realization and power of applications. Computers in Industry. 51(3). pp. 269-280.
Přejít k původnímu zdroji...
- Felder, F. M. & L. K. Silverman. (1998). Learning/Teaching styles in engineering education. In Journal of engineering education, 78(8) pp. 674-681.
- Felder, R. M. & B. A. soloman. (2004). Index of Learning Styles. [online]. [cit. 2013-06-25]. Dostupné z: http://www.ncsu.edu/felder-public/ILSpage.html
- Gregorec, A. F. (1979). Learning/teaching styles: Their nature and effects. In Student learning styles: Diagnosing and prescribing programs. Reston, VA: National Association of Secondary School Principals. pp. 19-26.
- Honey, P. & A. Mumford. (2002). Using your learning styles. Maidenhead: Peter Honey Publications.
- Kostolányová, K. Teorie adaptivního e-learningu. (2012). Ostravská univerzita: Ostrava.
- Mareš, J. (1998). Styly učení žáků a studentů. 1. vyd. Praha: Portál.
- Mareš, J. (2013). Pedagogická psychologie. Praha: Portál.
- Mareš, J. a H. Skalská. (1994). LSI - dotazník stylů učeni pro žaky základních a středních škol. Psychológia a patopsychológia dieťaťa, 29(3). s. 248-264.
- Mikulecký, P., Hynek, J. a I. Lenharčík. (2002). Znalostní technologie II. Gaudeamus: Hradec Králové.
- Novák, V. (1990). Fuzzy množiny a jejich aplikace. SNTL Praha.
- Novák, V. (2000). Základy fuzzy modelování. Praha: BEN.
- Novotný, J. S. (2010). Individualization of teaching through e-learning: Development of Students' Learning Profile Questionnaire. In: Theoretical and Practical Aspects of Distance Learning. Katowice, Polsko: Studio Noa. pp 105-116.
- Pask, G. (1976). Styles and strategies of learning. In British Journal of Educational Psychology. 46. pp. 129-148
Přejít k původnímu zdroji...
- Pokorný, M. (2012). Expertní systémy. Ostrava: Ostravská univerzita v Ostravě, PřF.
- Pokorný, M. (1996). Umělá inteligence v modelování a řízení. Praha: Ben.
- Pokorný, M. a Z. Krišová. (2016). Znalostní systémy. Olomouc: MVŠO.
- Popper, M. a J. Kelemen. (1989). Expertné systémy. Bratislava: Alfa.
- Průcha. J. ed. (2009). Pedagogická encyklopedie. Praha: Portál.
- Průcha, J., Walterová, E. a J. Mareš. (2013). Pedagogický slovník. 7. vyd. Praha: Portál.
- Riding, R. J. & I. Cheema. (1991). Cognitive styles - an overview and integration. In Educational psychology. 11(3-4). pp 193-215.
Přejít k původnímu zdroji...
- Sternberg, R. J. & E. L. Grigorenko. (1999). Perspectives on Thinking, Learning and Cognitive Styles: a capsule history of theory and research on styles. N.Y.:LEA.
- Genetics and intelligence. In Journal of American Academy of Child and Adolescent Psychiatry. 38. pp. 486-488.
- Vlčková, K. (2007). Strategie učení cizímu jazyku: výsledky výzkumu používání strategií a jejich efektivity na gymnáziích. Brno: Paido.