Journal of Technology and Information Education 2019, 11(1):47-57 | DOI: 10.5507/jtie.2019.008

INOVATIVNÍ PŘÍSTUPY PŘI DIAGNOSTICE UČEBNÍHO STYLU ŽÁKA

Zdeňka KRIŠOVÁ, Jan LAVRINČÍK
Základní škola Ruda nad Moravou, Česká republika
Moravská vysoká škola Olomouc, Česká republika

Článek se zabývá styly učení. Je věnován jejich diagnostice s podporou informačních a komunikačních technologií. Určení učebního stylu žáků je důležitou informací pro pedagoga i žáka. Vyučujícímu umožní hledat nové cesty přístupu k žákovi, využívat nové metody a inovativní postupy učení. Příspěvek popisuje jazykový fuzzy model, který umožňuje určení učebního stylu žáka, a jeho implementaci v prostředí LFLC. Cílem příspěvku je ukázat, jak lze s  využitím metod umělé inteligence rozpoznat různé styly učení žáků a napomoci jim tak k zefektivnění vlastního procesu učení.

Klíčová slova: styly učení, inovace ve výuce, expertní systémy, jazykový fuzzy model.

Vloženo: 13. červen 2019; Přijato: 23. srpen 2019; Zveřejněno: 26. srpen 2019  Zobrazit citaci

ACS AIP APA ASA Harvard Chicago Chicago Notes IEEE ISO690 MLA NLM Turabian Vancouver
KRIŠOVÁ, Z., & LAVRINČÍK, J. (2019). INOVATIVNÍ PŘÍSTUPY PŘI DIAGNOSTICE UČEBNÍHO STYLU ŽÁKA. Journal of Technology and Information Education11(1), 47-57. doi: 10.5507/jtie.2019.008
Stáhnout citaci

Reference

  1. Coffield, F. & al. (2004). Learning styles and pedagogy in post-16 learning. In A systematic and critical review. London: Learning and skills research centre.
  2. Dunn, R. & K. Dunn. (1979). Learning Styles/Teaching Styles: ShouldThey…CanThey... Be Matched? In: Educational Leadership. (digital edition). Association for Supervision and Curriculum Development. 4(36). pp. 238-244.
  3. Dvořák, A., Habiballa, H., Novák, V. a V. Pavliska. (2003). The concept of LFLC 2000 - its specificity, realization and power of applications. Computers in Industry. 51(3). pp. 269-280. Přejít k původnímu zdroji...
  4. Felder, F. M. & L. K. Silverman. (1998). Learning/Teaching styles in engineering education. In Journal of engineering education, 78(8) pp. 674-681.
  5. Felder, R. M. & B. A. soloman. (2004). Index of Learning Styles. [online]. [cit. 2013-06-25]. Dostupné z: http://www.ncsu.edu/felder-public/ILSpage.html
  6. Gregorec, A. F. (1979). Learning/teaching styles: Their nature and effects. In Student learning styles: Diagnosing and prescribing programs. Reston, VA: National Association of Secondary School Principals. pp. 19-26.
  7. Honey, P. & A. Mumford. (2002). Using your learning styles. Maidenhead: Peter Honey Publications.
  8. Kostolányová, K. Teorie adaptivního e-learningu. (2012). Ostravská univerzita: Ostrava.
  9. Mareš, J. (1998). Styly učení žáků a studentů. 1. vyd. Praha: Portál.
  10. Mareš, J. (2013). Pedagogická psychologie. Praha: Portál.
  11. Mareš, J. a H. Skalská. (1994). LSI - dotazník stylů učeni pro žaky základních a středních škol. Psychológia a patopsychológia dieťaťa, 29(3). s. 248-264.
  12. Mikulecký, P., Hynek, J. a I. Lenharčík. (2002). Znalostní technologie II. Gaudeamus: Hradec Králové.
  13. Novák, V. (1990). Fuzzy množiny a jejich aplikace. SNTL Praha.
  14. Novák, V. (2000). Základy fuzzy modelování. Praha: BEN.
  15. Novotný, J. S. (2010). Individualization of teaching through e-learning: Development of Students' Learning Profile Questionnaire. In: Theoretical and Practical Aspects of Distance Learning. Katowice, Polsko: Studio Noa. pp 105-116.
  16. Pask, G. (1976). Styles and strategies of learning. In British Journal of Educational Psychology. 46. pp. 129-148 Přejít k původnímu zdroji...
  17. Pokorný, M. (2012). Expertní systémy. Ostrava: Ostravská univerzita v Ostravě, PřF.
  18. Pokorný, M. (1996). Umělá inteligence v modelování a řízení. Praha: Ben.
  19. Pokorný, M. a Z. Krišová. (2016). Znalostní systémy. Olomouc: MVŠO.
  20. Popper, M. a J. Kelemen. (1989). Expertné systémy. Bratislava: Alfa.
  21. Průcha. J. ed. (2009). Pedagogická encyklopedie. Praha: Portál.
  22. Průcha, J., Walterová, E. a J. Mareš. (2013). Pedagogický slovník. 7. vyd. Praha: Portál.
  23. Riding, R. J. & I. Cheema. (1991). Cognitive styles - an overview and integration. In Educational psychology. 11(3-4). pp 193-215. Přejít k původnímu zdroji...
  24. Sternberg, R. J. & E. L. Grigorenko. (1999). Perspectives on Thinking, Learning and Cognitive Styles: a capsule history of theory and research on styles. N.Y.:LEA.
  25. Genetics and intelligence. In Journal of American Academy of Child and Adolescent Psychiatry. 38. pp. 486-488.
  26. Vlčková, K. (2007). Strategie učení cizímu jazyku: výsledky výzkumu používání strategií a jejich efektivity na gymnáziích. Brno: Paido.