Journal of Technology and Information Education 2017, 9(2):61-73 | DOI: 10.5507/jtie.2017.004

JAZYKOVÉ KURIKULUM A VZDĚLÁVÁNÍ V RÁMCI TECHNICKÉHO VZDĚLÁVÁNÍ

Lenka HRUŠKOVÁ, Ivana BEČVÁŘOVÁ
Vysoká škola technická a ekonomická v Českých Budějovicích, Česká republika

Autorky řeší vztah mezi aktuální transformací polytechnického vzdělávání a požadavky dynamicky se vyvíjející společnosti vědění se zaměřením na problematiku jazykového vzdělávání. Reflexe tohoto vývoje v podmínkách polytechnické školy je prezentována prostřednictvím případové studie na konkrétní polytechnické střední škole. Předložená studie opírající se o konkrétní analýzu kurikulárních dokumentů objasňuje základní pojmy v rámci modernizace výukového procesu, současně ukazuje inovace přístupů jazykové výuky v rámci vzdělávání v sekundární sféře.

Klíčová slova: Modernizace výuky, kurikulum, cizojazyčná výuka, všeobecné vzdělání, vzdělání polytechnické.

Vloženo: 21. listopad 2016; Přijato: 22. únor 2017; Zveřejněno online: 2. březen 2017; Zveřejněno: 12. prosinec 2017  Zobrazit citaci

ACS AIP APA ASA Harvard Chicago Chicago Notes IEEE ISO690 MLA NLM Turabian Vancouver
HRUŠKOVÁ, L., & BEČVÁŘOVÁ, I. (2017). JAZYKOVÉ KURIKULUM A VZDĚLÁVÁNÍ V RÁMCI TECHNICKÉHO VZDĚLÁVÁNÍ. Journal of Technology and Information Education9(2), 61-73. doi: 10.5507/jtie.2017.004
Stáhnout citaci

Reference

  1. Dostál, J. (2015). Badatelsky orientovaná výuka. Olomouc: UP. Dostál, J. (2011). Práce s editorem školního vzdělávacího programu. Olomouc: UP. Přejít k původnímu zdroji...
  2. Dušková, M., Kleňhová, M., Máchová, Z. & Novotný, J. (1999). Vývojová ročenka školství v České republice 1989/90-1998/99. Praha: Ústav pro informace ve vzdělávání.
  3. Education for Engineering. (2013). New principles for design & technology in the national curriculum. Retrieved from http://www.educationforengineering.org.uk/reports/ pdf/e4e_report_feb2013.pdf.
  4. Hendl, J. (2005). Kvalitativní výzkum: základní metody a aplikace. Praha: Portál.
  5. Hrušková, L., (2013). Výskum profesijnej orientácie cudzojazyčnej výučby. In Intervencia v učení sa cudziemu jazyku. 1. vyd. Praha: Verbum s. 235-241.
  6. Kasíková, H. (2016). Kooperativní učení, kooperativní škola. Praha: Portál.
  7. Kelly, A. V. (2009). The Curriculum: Theory and Practice. SAGE Publications Ltd.
  8. Kelly, P. (1980). Curriculum conceptions. Review of E. W. Eisner and E. Vallance, Conflicting Conceptions of Curriculum (Berkeley, CA: McCutchan, 1974) and M. Holt, Regenerating the Curriculum (London: Routledge & Kegan Paul, 1979), 12 (2), 179-180.
  9. Krátká, J. (2011). Aktuální otázky teorie výchovy. Brno: MU.
  10. Krátká, J. (2015). Narrative as a form of sharing tacit knowledge among future teachers. The international journal of learning in higher education. Champaign, Illinois, USA: Common Ground Publishing. 2 (22), 7-16. Mareš, J. (2015). Tvorba případových studií pro výzkumné účely In Pedagogika 2/2015, s. 113-142. Přejít k původnímu zdroji...
  11. Liškař, Č. (1973). Cíl, obsah a metody vyučování cizím jazykům. Ústí nad Labem: Universita J. E. Purkyně.
  12. Kalhous, Z. & Obst, O. (2009). Školní didaktika. Praha: Portál.
  13. Maňák, J. & Švec, V. (2003). Výukové metody. Brno: PdF MU.
  14. Maňák, J. (2006). Kompetence ve struktuře kurikula. In GREGER, D.; JEŽKOVÁ, V. (eds). Školní vzdělávání. Zahraniční trendy a inspirace. Praha: Karolinum, s. 87-101.
  15. Mužík, J. (2003). Didaktika profesního vzdělávání dospělých, Plzeň: Fraus.
  16. Schaub, H. & Zenke, K. G. (2000). Wörterbuch Pädagogik. 6. Aufl. München: Dtv.
  17. Průcha, J. (2009). Pedagogická encyklopedie. Vyd. 1. Praha: Portál.
  18. Průcha, J. (1997). Moderní pedagogika. Praha: Portál.
  19. Průcha, J. (2000). Přehled pedagogiky. Praha: Portál. Rámcový vzdělávací program 36-41. 1994/05.
  20. Rámcový vzdělávací program 36-41.M/ 001. 2004/05. Rámcový vzdělávací program 36-47-M/01 Stavebnictví.2014/15. Rámcový vzdělávací program 36-41.M/ 001. 2006/07. Skalková J. (1978). Od teorie k praxi vyučování. Praha, SPN.
  21. Skalková, J. (2007). Obecná didaktika - 2., rozšířené a aktualizované vydání. Praha: Grada.
  22. Švec, Š. (2005). Základné pojmy v pedagogike a andragogike. Frýdek Místek: IRIS.
  23. Učební dokumenty pro střední odborné školy studijní obor 36-32-6 Stavebnictví. MŠMT České republiky 11. 06. 1994 č. j. 19 802/94-23.
  24. Učební dokumenty pro střední odborné školy studijní obor 36-46-6 Stavebnictví. MŠMT České republiky 19. 11. 1997 č. j. 30 556/96-71.
  25. Učební dokumenty pro střední odborné školy studijní obor 36-32-6 Pozemní stavitelství. MŠMT České republiky 22. 09. 1997 č. j. 30 209/97-71.
  26. Vargová, M. (2014). Inovácie technického vzdelávania s využitím IKT v pracovnom vyučovaní. Nitra: PF UKF. Vargová, M. et al. (2014). IKT vo vzdelávaní. Nitra: PF UKF.
  27. Vargová, M. & Cygnar, E. (2016). Informačné kompetencie jako kļúčové kompetencie moderného človeka. Nitra: Garmond. Wheeler, D. K. 1974. Curriculum concepts and conceptual clarity, 6 (2), 112-119. Přejít k původnímu zdroji...
  28. Walterová, E. (1994). Kurikulum: Proměny a trendy v mezinárodní perspektivě. Brno: MU.
  29. Zákon o základní úpravě jednotného školství (školský zákon) č. 95/1948 Sb. ze dne 21. 4. 1948. Zákon o předškolním, základním, středním, vyšším odborném a jiném vzdělávání (školský zákon) č. 561/2004 Sb. ze dne 24. září 2004.