Journal of Technology and Information Education 2017, 9(1):318-326 | DOI: 10.5507/jtie.2017.031
IMPLEMENTACE ICT DO SYSTÉMU VZDĚLÁVÁNÍ V MATEŘSKÝCH ŠKOLÁCH V ČESKÉ REPUBLICE
- Filmová akademie Miroslava Ondříčka, Česká republika
- Metropolitní univerzita Praha, Česká republika
Studie se zabývá problematikou implementace informačních a komunikačních technologií do edukačního prostředí mateřských škol v rámci nastupujícího trendu společného vzdělávání. Stručně analyzuje Rámcový vzdělávací program předškolního vzdělávání i jeho proměny z hlediska využívání digitálních technologií. Cílem je poznat úskalí i pozitiva, která s sebou ICT přinášejí v pohledu učitelů MŠ. Studie mapuje a porovnává digitální vybavení jednotlivých mateřských škol v Jihočeském kraji, Plzeňském kraji a v Praze, úroveň digitálních kompetencí učitelů MŠ, včetně metodické vybavenosti, jejich názorové předsudky i postoje k ICT.
Klíčová slova: ICT, mateřská škola, učitel, společné vzdělávání, inkluze.
Vloženo: 30. září 2017; Přijato: 4. prosinec 2017; Zveřejněno: 30. duben 2017 Zobrazit citaci
ACS | AIP | APA | ASA | Harvard | Chicago | Chicago Notes | IEEE | ISO690 | MLA | NLM | Turabian | Vancouver |
Reference
- Bečvářová, I. (2016). Terapeutické aktivity při práci s dětmi se speciálními vzdělávacími potřebami. Prachatice: ASTERIA centrum vzdělávání, s.r.o.
- Brdička, B. (2003). Role internetu ve vzdělávání. Kladno: AISIS.
- Connell, P. et al. (2006). Early Years Curriculum Guidelines. Queensland Studies Authority.
- Černochová, M. (2004). Didaktika zatím k ICT ve vzdělávání spíše mlčí - není to však také naší vinou? Aneb jsme ještě Komenského žáky? In Poškole, Sborník národní konference o počítačích ve škole 2004. Lázně Sedmihorky: Mezinárodní organizační výbor Poškole, Jednota školských informatiků.
- Dostál, J. & Prachagool, V. (2016). Technické vzdělávání na křižovatce - historie, současnost a perspektivy. Journal of Technology and Information Education, 8(2), 5-24. DOI: 10.5507/jtie.2016.006.
Přejít k původnímu zdroji...
- Easley D., & O'Hara M. (2004). Informace a kapitálové náklady. The Journal of Finance, 59(4), 1553-1583.
Přejít k původnímu zdroji...
- Hamplová, M. & Dostál, J. (2009). Výukový software a počítačové hry - nástroje moderního vzdělávání. Journal of Technology and Information Education, 1(1), 24-28. DOI: 10.5507/jtie.2012.029.
Přejít k původnímu zdroji...
- Chráska, M. (2007). Metody pedagogického výzkumu. Základy kvantitativního výzkumu. Praha: Grada.
- Institut pro veřejnou správu Praha. (2012). Slovník nejčastěji používaných pojmů ve veřejné správě. Praha, 2012 http://svs.institutpraha.cz
- ISO/IEC/IEEE 24765: 2010. Systems and software engineering - Vocabulary, Ingénierie des systèmes et du logiciel - Vocabulaire. Geneva: ISO.
- Patterson, G. (2016). What children need to know about tech. In World Economic Forum, http://www.weforum.org/agenda/2016/01/what-children-need-to-know-about-tech
- Pol, M., Hloušková, L., Novotný, P. & Zounek, J. (2005). Kultura školy. Příspěvek k výzkumu a rozvoji. Brno: Masarykova univerzita.
- Rámcový vzdělávací program pro předškolní vzdělávání. (2017). http://www.msmt.cz/file/39793
- Smolíková, K. et al. (2004). Rámcový vzdělávací program pro předškolní vzdělávání. Praha: Výzkumný ústav pedagogický v Praze.
- Skalková, J. (2002). Využívání médií jako didaktického prostředku v procesu školního vyučování. Pedagogika, 52(4), 445-462.
- Spitzer, M. (2014). Digitální demence. Brno: Host.
- Spitzer, M. (2016). Kybernemoc. Brno: Host.
- Strategie digitálního vzdělávání do roku 2020, MŠMT (2014). http://www.msmt.cz/uploads/DigiStrategie.pdf
- Štátný pedagogický ústav (2009). Štátny vzdelávací program ISCED 0 - predprimárne vzdelavanie. http://www.statpedu.sk/buxus/docs/kurikularnatransformacia/isced0predpr.pdf
- Uhlířová, M. (2007). Typologie učitelů vzhledem k jejich postojům k využití počítače ve výuce primární matematiky. In Coufalová, J. (Ed.), Vyučování matematice z pohledu kompetencí žáka a učitele 1. stupně základního vzdělávání. Plzeň: Západočeská univerzita.
- Venezky, R. L. & Davis, C. (2002). Quo Vademus? The Transformation of Schooling in Networked World. OECD/CERI. http://www.oecd.org
- Zounek, J. (2006). ICT v životě základních škol. Praha: Triton.