Journal of Technology and Information Education 2017, 9(1):213-222 | DOI: 10.5507/jtie.2017.017
VYUŽITÍ WI-FI SÍTÍ NA ZÁKLADNÍCH ŠKOLÁCH
- Jihočeská univerzita v Českých Budějovicích, Česká republika
Článek se zabývá využíváním Wi-Fi sítí učiteli a případně žáky na základních školách, které jsou tvořeny prvním i druhým stupněm, v rámci Kraje Vysočina. Pozornost je věnována nejen technickým aspektům implementace, ale i přínosu a případným komplikacím, které s sebou dané řešení přináší. Vyhledali jsme školy, které vlastní Wi-Fi síť a zpřístupňují ji buď jen učitelům, nebo učitelům i žákům, a také školy, které Wi-Fi síť nevlastní. S řediteli těchto škol a s osobami starajícími se o chod počítačových sítí těchto škol jsme realizovali hloubkové polostrukturované rozhovory. Z výsledků vyplývá, že většina námi oslovených škol využívá Wi-Fi sítě v pedagogickém procesu, avšak přístup k síti mají obvykle jen učitelé. Školy, ve kterých by byla alespoň část výuky postavena na práci s tablety a používání Internetu, jsou dle našich zjištění výjimečné.
Klíčová slova: Wi-Fi, mobilní zařízení, výuka, základní škola.
Vloženo: 19. červen 2017; Přijato: 6. srpen 2017; Zveřejněno online: 7. srpen 2017; Zveřejněno: 30. duben 2017 Zobrazit citaci
Reference
- Benediktová, L. (2017). Využití tabletů z pohledu učitelů ZŠ. Journal of Technology and Information Education, 9(1), 5-14. doi: 10.5507/jtie.2016.025
Přejít k původnímu zdroji...
- Chan, T. W., Roschelle, J., Hsi, S., Kinshuk, K., Sharples, M., Brown, T., ... & Soloway, E. (2006). One-to-one technology-enhanced learning: An opportunity for global research collaboration. Research and Practice in Technology Enhanced Learning, 1(1), 3-29. Dostupné z http://hal.univ-grenoble-alpes.fr/file/index/docid/190632/filename/A132_Chan-et-al2006_OneToOne.pdf
Přejít k původnímu zdroji...
- Crompton, H., Burke, D., & Gregory, K. H. (2017). The use of mobile learning in PK-12 education: A systematic review. Computers & Education, 110, 51-63. doi: 10.1016/j.compedu.2017.03.013
Přejít k původnímu zdroji...
- Černý, M. (2015). Tablet v rukou učitele. In M. Černý & P. Mazáčová, et al., Tablet ve školní praxi (pp. 9-17). Brno: Masarykova univerzita. Dostupné z http://eknihy.knihovna.cz/static/files/tablet-ve-skolni-praxi.pdf
- Chvál, M. (2013). Flexibook 1 : 1: Zpracování výsledků doprovodného výzkumu. Dostupné z https://www.fraus.cz/file/edee/dokumenty-ke-stazeni/flexibook1_1_prezentace_martin_chval.pdf
- Johnson, L., Adams Becker, S., Estrada, V., & Freeman, A. (2014). NMC Horizon Report: 2014 K-12 Edition. Austin, Texas: The New Media Consortium. Dostupné z http://cdn.nmc.org/media/2014-nmc-horizon-report-k12-EN.pdf
- Liu, M., Navarrete, C. C., & Wivagg, J. (2014). Potentials of mobile technology for K-12 Education: An investigation of iPod touch use for English language learners in the United States. Educational Technology & Society, 17(2), 115-126. Dostupné z http://www.ifets.info/journals/17_2/10.pdf
- MŠMT (2014). Strategie digitálního vzdělávání do roku 2020. Dostupné z http://www.msmt.cz/uploads/DigiStrategie.pdf
- Nagyová, I. (2015). ICT in Northern Moravia Elementary Schools. In Information and Communication Technology in Education. Proceedings (pp. 155-161). Ostrava: Ostravská univerzita, Pedagogická fakulta. Dostupné z https://konference.osu.cz/icte/dokumenty/2015/proceedingsICTE2015.pdf
- Neumajer, O. (2013). Trendy ve vzdělávání s ICT v roce 2013. In Počítač ve škole 2013. Sborník příspěvků. Nové Město na Moravě: Gymnázium Vincence Makovského se sportovními třídami Nové Město na Moravě. Dostupné z http://www.pocitacveskole.cz/system/files/uzivatel/9/clanky/neumajer_pdf_26635.pdf
- Neumajer, O. (2014). Sedm mýtů o tabletech ve škole. In Metodický portál: Články. Dostupné z http://spomocnik.rvp.cz/clanek/18989/sedm-mytu-o-tabletech-ve-skole.html
- Neumajer, O. (2015). Diskuze o tabletech je potřebná, musí ale vycházet z objektivních dat. In Metodický portál: Články. Dostupné z http://spomocnik.rvp.cz/clanek/20183/diskuze-o-tabletech-je-potrebna-musi-ale-vychazet-z-objektivnich-dat.html
- Neumajer, O., Rohlíková, L., & Zounek, J. (2015). Učíme se s tabletem: Využití mobilních technologií ve vzdělávání. Praha: Wolters Kluwer, a. s.
- Neumajer, O., & Růžičková, D. (2015). Souhrnná zpráva projektu Vzděláváme pro budoucnost aneb Scénáře využití mobilních dotykových zařízení s operačním systémem Windows ve školách. Microsoft. Dostupné z http://www.nuv.cz/uploads/Souhrnna_zprava_Vzdelavame_pro_budoucnost.pdf
- O'Bannon, B. W., & Thomas, K. (2014). Teacher perceptions of using mobile phones in the classroom: Age matters!. Computers & Education, 74, 15-25. doi: 10.1016/j.compedu.2014.01.006
Přejít k původnímu zdroji...
- Prensky, M. (2001). Digital natives, digital immigrants part 1. On the horizon, 9(5), 1-6. doi: 10.1108/10748120110424816
Přejít k původnímu zdroji...
- Stárková, D., & Rusek, M. (2014). Využití m-technologií v problémové, badatelské a projektové výuce. In M. Rusek, D. Stárková & I. Metelková, Projektové vyučování v přírodovědných předmětech (pp. 85-91). Praha: Univerzita Karlova. Dostupné z http://pages.pedf.cuni.cz/pvch/files/2011/11/PBE2014.pdf
- Strauss, A., & Corbin, J. (1999). Základy kvalitativního výzkumu: Postupy a techniky metody zakotvené teorie. Boskovice: Albert.
- Šeďová, K. (2007). Analýza kvalitativních dat. In R. Švaříček & K. Šeďová, et al., Kvalitativní výzkum v pedagogických vědách (pp. 207-247). Praha: Portál.
- Švaříček, R. (2007). Hloubkový rozhovor. In R. Švaříček & K. Šeďová, et al., Kvalitativní výzkum v pedagogických vědách (pp. 159-184). Praha: Portál.
- Válek, J., & Sládek, P. (2016). Mohou být mobilní technologie prostředkem pro výuku přírodovědných předmětů současné generace žáků? Journal of Technology and Information Education, 8(1), 73-83. doi: 10.5507/jtie.2016.004
Přejít k původnímu zdroji...
- Veřmiřovský, J. (2015). Výsledky průzkumu využívání tabletů na základních školách Moravskoslezského kraje. Media4u Magazine, 12(1), 9-12. Dostupné z http://www.media4u.cz/mm012015.pdf