Journal of Technology and Information Education 2017, 9(1):205-212 | DOI: 10.5507/jtie.2017.013

OPPORTUNITIES OF MEDIA EDUCATION IN QUALIFICATION TRAINING FOR EDUCATORS

Veronica YARNYKH
Russian State University for Humanities, Russian Federation

Moderní informační společnost a celosvětová spolupráce položila nové požadavky na úlohu a kompetence pedagogů všech stupňů vzdělávání. Jeden z mnoha cílů této výchovy je rozvoj mediální gramotnosti (mediální kompetence). Podmínkou existence v moderní společnosti je život v mediálním prostoru. Použití médií v systému učitelské přípravy umožňuje efektivní rozvoj mediálních kompetencí učitelů všech stupňů vzdělávací soustavy. Cílem článku je determinovat příležitosti k rozvoji mediálních kompetencí a rozpracovat tak kvalifikační rámec učitelů.

Klíčová slova: Odborná příprava a rozvoj pedagogů, mediální výchova, nástroje a technologie mediální výchovy, mediální kompetence.

Vloženo: 18. květen 2017; Přijato: 12. červenec 2017; Zveřejněno online: 20. červenec 2017; Zveřejněno: 30. duben 2017  Zobrazit citaci

ACS AIP APA ASA Harvard Chicago Chicago Notes IEEE ISO690 MLA NLM Turabian Vancouver
YARNYKH, V. (2017). OPPORTUNITIES OF MEDIA EDUCATION IN QUALIFICATION TRAINING FOR EDUCATORS
. Journal of Technology and Information Education9(1), 205-212. doi: 10.5507/jtie.2017.013
Stáhnout citaci

Reference

  1. Vis Nadoo. Drivers for changes in higher education. Year 2014. - [electronic resource] https://www.col.org/news/speeches-presentations/drivers-change-higher-education
  2. The future of higher education: How technology will shape learning report from the Economist Intelligence Unit Sponsored by the New Media Consortium. Year 2008 - p.6 (Electronic assess) https://www.nmc.org/pdf/Future-of-Higher-Ed-(NMC).pdf
  3. Aiga von Hippel. Subjective concepts of media. The University of the Fraser Valley Research Review. Year 2010, volume 3: issue 2 (Spring). - pp. 69 - 80. ISSN 1715-9849
  4. Eva Ujlakyné Szücs. The role of educators in the 21st century. Revue internationale International Webjournal. Year 2010, N 9. ISSN 2104-3272 Přejít k původnímu zdroji...
  5. Jennifer Tiede, Silke Grafe & Renee Hobbs. Pedagogical Media Competencies of Preservice Educators in Germany and the United States: A Comparative Analysis of Theory and Practice. - Peabody Journal of Education. Year 2015, N 90(4) - pp. 533-545 Přejít k původnímu zdroji...
  6. UNESCO ICT Competency Framework for teachers. Paris. UNESCO. Version 2.0. France. 2011, 2013, 2015. - 92 p. ISBN 978-92-3-01053-9
  7. Connolly S. Media Education: A Tool for Social Inclusion. In: Fraser P., Wardle J. (eds) Current Perspectives in Media Education. Palgrave Macmillan, London, 2013 - pp.41-54. DOI: 10.1057/9781137300218_4. ISBN 978-1-349-45305-4. ISBN 978-1-137-30021-8. Přejít k původnímu zdroji...
  8. Alice Y. L. Lee. Media education in the School 2.0 era: Teaching media literacy through laptop computers and iPads. Global Media and China. Volume: 1 issue: 4, 2016 - pp. 435-449. DOI: 10.1177/2059436416667129 Přejít k původnímu zdroji...
  9. Katie Larsen McClarty, Matthew N. Gaertner. Measuring Mastery. Best practices for assesment in competency-based education. Center for College & Career Success, Pearson. Year 2015. - p.20 (Electronic assess)https://www.luminafoundation.org/files/resources/measuring-mastery.pdf