Journal of Technology and Information Education 2017, 9(1):43-60 | DOI: 10.5507/jtie.2016.009

DVĚ METODY EVALUACE ADAPTIVNÍCH STUDIJNÍCH MATERIÁLŮ

Kateřina KOSTOLÁNYOVÁ, Jana ŠARMANOVÁ
Ostravská univerzita

V rámci tohoto příspěvku je adaptivním e-learningem nazývána individualizovaná e‑learningová výuka, která automaticky přizpůsobuje studijní materiál osobním charakteristikám každého studenta, jeho učebnímu stylu. Pro úspěch tohoto způsobu výuky jsou důležité kvalitně zpracované adaptovatelné učebnice s vysokou strukturalizací. Pro autora jde o nový a náročný způsob tvorby studijních materiálů, proto je důležitá zpětná vazba o jejich kvalitě. Cílem příspěvku je seznámit čtenáře se dvěma novými metodami automatické evaluace. K analýze jsou použity metody statistické a metody získávání znalostí z dat. Příspěvek popisuje teoretický návrh obou typů evaluace i jejich ověření v praxi.

Klíčová slova: adaptivní výuka, evaluace učebnice, analýza chování studenta

Vloženo: 4. březen 2016; Přijato: 18. duben 2016; Zveřejněno online: 20. duben 2016; Zveřejněno: 30. duben 2017  Zobrazit citaci

ACS AIP APA ASA Harvard Chicago Chicago Notes IEEE ISO690 MLA NLM Turabian Vancouver
KOSTOLÁNYOVÁ, K., & ŠARMANOVÁ, J. (2017). DVĚ METODY EVALUACE ADAPTIVNÍCH STUDIJNÍCH MATERIÁLŮ. Journal of Technology and Information Education9(1), 43-60. doi: 10.5507/jtie.2016.009
Stáhnout citaci

Reference

  1. Drápela, R. (2013). Systém řízení výuky adaptované podle učebního stylu studenta. Ostrava. Diplomová práce. VŠB - Technická univerzita Ostrava, Fakulta elektrotechniky a informatiky, Katedra informatiky.
  2. Dvořáčková, M. & Šarmanová, J. (2011). Instructional Objects Evaluation in E learning. In: E learning innovative models for the integration of education, technology and research: 5th GUIDE International Conference Proceedings. Rome, Italy: GUIDE ASSOCIATION. ISBN 978-88-97772-00-2.
  3. Dvořáčková, M. (2016). Auto-evaluační algoritmy e-learningových kurzů. Dizertační práce. Ostravská univerzita.
  4. Dvořáčková, M. (2010). Evaluace jako nástroj zjišťování kvality v dalším vzdělávání. Praha. Národní ústav pro vzdělávání. Dostupné na http://www.nuv.cz/t/evaluace-jako-nastroj-zjistovani-kvality-v-dalsim-vzdelavani
  5. Gilbert, J. & Han, C. (1999). An Adaptive Instruction System based on Learning Styles. In: Proceedings of International Conference on Mathematics / Science Education and Technology, Association for the Advancement of Computing in Education (AACE), 1999, s. 100 105. Dostupné z: http://www.editlib.org/index.cfm?fuseaction=Reader.ViewAbstract&paper_id=10421
  6. Komenský, J., A. (1948). Didaktika velká. Brno: Komenium.
  7. Kostolányová, K. (2012). Teorie adaptivního e-learningu. Ostrava: Ostravská univerzita. 118 s. ISBN 9788074640148.
  8. Kostolányová, K. (2013). Modelování adaptivní personalizované e-learningové výuky. Habilitační práce. Univerzita Hradec Králové. 197 s.
  9. Kostolányová, K., Šarmanová, J. & Takács, O. (2009). Learning Styles and Individualized eLearning. Information and Communication Technologies in Education. Ostrava: University of Ostrava. s. 136-142. ISBN 9788073685775.
  10. Novotný, S. (2010). Individualization of teaching through e-learning. Development of Students - Learning Profile Questionnaire, In Theoretical and Practical Aspectsof Distance Learning. Katowice: Studio NOA. s. 105-116. ISBN 9788360071304.
  11. Smits, D. & De Bra, P. (2011). GALE: a highly extensible adaptive hypermedia engine. In: Proceedings of the 22nd ACM conference on Hypertext and hypermedia (HT '11). New York: ACM, 2011, s. 63-72. Přejít k původnímu zdroji...
  12. Šarmanová, J. & Kostolányová, K.( 2008). Intelligent individualization of study through E-learning. Information and Communication Technologies in Education. Ostrava: University of Ostrava. s. 136-142. ISBN 9788073685775.
  13. Šarmanová, J. (2011). Příručka pro autory adaptivních studijních opor. Ostrava: VŠB TU Ostrava.
  14. Šeptáková, E. & Šarmanová, J. (2014). Evalution of E-Learning Support by Means of Semantic Network of Terms. Information and Communication Technologies in Education. Ostrava: University of Ostrava. s. 219-227. ISBN 9788074645617.
  15. Šeptáková, E. (2016). Sémantická síť pojmů v adaptivním e-learningu. Dizertační práce. Ostravská univerzita.
  16. Takács, O. (2014). Automatizované řízení adaptivní výuky v e-learningu podle stylů učení studenta. Dizertační práce. VŠB - Technická univerzita. Ostrava.
  17. Weber, G. & Brusilovsky, P. (2016). ELM-ART - An Interactive and Intelligent Web-Based Electronic Textbook. International Journal of Artificial Intelligence in Education 26 (1), 72-81. Přejít k původnímu zdroji...