Journal of Technology and Information Education 2017, 9(1):5-14 | DOI: 10.5507/jtie.2016.025
VYUŽITÍ TABLETŮ Z POHLEDU UČITELŮ ZŠ
- Západočeská univerzita v Plzni, Česká republika
Výuka podporovaná moderními technologiemi je dnes velmi diskutovaným tématem. Zejména v posledních letech se o své místo ve výuce často hlásí mobilní zařízení, především tablety. Předkládaná výzkumná studie se zabývá názory učitelů na zapojení těchto dotykových zařízení do výuky. Po vypracování rešerše byl sestaven dotazník pro učitele 2. stupně základních škol s různými aprobacemi. Jednotlivé části dotazníku se týkaly nejen zjištění, zda respondent tablet ve své výuce používá, ale také jakým způsobem, jak často apod., případně proč se jeho využití brání. Z výsledků šetření vyplývá, že ve školách na jedné straně můžeme vidět učitele, kteří se snaží dotyková zařízení ve své výuce používat, neboť vidí jejich pozitiva. Proti nim však stojí pedagogové, kteří se tabletů stále obávají.
Klíčová slova: moderní technologie ve vzdělávání, základní škola, tablet.
Vloženo: 29. duben 2016; Přijato: 28. červenec 2016; Zveřejněno online: 29. červenec 2016; Zveřejněno: 30. duben 2017 Zobrazit citaci
Reference
- Burden, K. et al. (2012). iPad Scotland Evaluation. Dostupné z: http://www.tablet-academy.com/uploads/news/Scotland-iPad-Evaluation.pdf.
- Clark, W., & Luckin, R. (2013). iPads in the Classroom. Dostupné z: https://www.lkldev.ioe.ac.uk/lklinnovation/wp-content/uploads/2013/01/2013-iPads-in-the-Classroom-v2.pdf.
- Fojtík, R. (2014). Mobile Technologies Education. Procedia - Social and Behavioral Sciences, 143, 342-346.
Přejít k původnímu zdroji...
- Chráska, M. (2007). Metody pedagogického výzkumu: základy kvantitativního výzkumu. Praha: Grada Publishing.
- Kobie, N. (2012). The school that swapped its laptops for iPads and wants to switch back. Dostupné z: http://www.alphr.com/blogs/2012/09/11/the-school-that-swapped-its-laptops-for-ipads-and-wants-to-switch-back.
- Kroc, L. (2015). Je zákaz mobilních technologií ve škole řešením? Dostupné z: http://spomocnik.rvp.cz/clanek/20495/.
- Mediaguru (2015). MP: Smartphonů je přes tři miliony, tabletů 1,7 mil. Dostupné z: http://www.mediaguru.cz/2015/02/mp-pocet-smartphonu-presahl-3-miliony-tabletu-je-17-mil/#.VyLiJPmLQdU.
- Neumajer, O. (2016). Diskuze o tabletech je potřebná, musí ale vycházet z objektivních dat. Dostupné z: <http://spomocnik.rvp.cz/clanek/20183/DISKUZE-O-TABLETECH-JE-POTREBNA-MUSI-ALE-VYCHAZET-Z-OBJEKTIVNICH-DAT.html>.
- Neumajer, O., & Růžičková, D. (2015). Souhrnná zpráva projektu Vzděláváme pro budoucnost aneb Scénáře využití mobilních dotykových zařízení s operačním systémem Windows ve školách. Dostupné z: http://www.nuv.cz/uploads/Souhrnna_zprava_Vzdelavame_pro_budoucnost.pdf.
- Nielsen, L. (2013). Finally! Research-based proof that students use cell phones for learning. Dostupné z: http://theinnovativeeducator.blogspot.cz/2013/02/finally-research-based-proof-that.html.
- Rusek, M., & Stárková, D. (2014). Využití m-technologií v problémové, badatelské a projektové výuce. 12. Mezinárodní studentská konference Praha, 85-91. Dostupné z: http://pages.pedf.cuni.cz/pvch/files/2011/11/PBE2014.pdf.
- Rusek, M. (2011). Mobilní telefony legálně ve výuce. Dostupné z: http://spomocnik.rvp.cz/clanek/13413/MOBILNI-TELEFONY-LEGALNE-VE-VYUCE.html.