Journal of Technology and Information Education 2016, 8(2):161-168 | DOI: 10.5507/jtie.2016.023

STEAM - LITERÁRNĚ-FYZIKÁLNÍ KOMPOZICE

J. KALOVÁ, V. F. OCHKOV, A. V. SOKOLOV, JU .V. CHUDOVA
Jihočeská univerzita v Č. Budějovicích, Česká republika
MEI, Moskva, Rusko
Lyceum MEI, Moskva, Rusko
Lyceum MEI, Moskva, Rusko

Rostoucí společenské požadavky na kvalitní výuku technických a přírodovědných oborů jsou doprovázeny zvýšeným důrazem na reformy ve výuce těchto předmětů. Současně se zvyšuje zájem o zvýšení atraktivity výuky pro studenty. Odborníci na vzdělávání, učitelé i některé instituce se zabývají moderními směry ve vyučování, označovanými např. známými zkratkami STEM, STEAM či STREAM. Propojení několika oborů v přiměřené odbornosti, náročnosti a kreativitě klade nové požadavky na učitele. V předkládaném příspěvku budeme diskutovat možnost a účelnost společné výuky informatiky, matematiky, fyziky a literatury v rámci jednoho předmětu s pracovním názvem fyzikálně-matematická informatika.

Klíčová slova: STEAM, optika, matematika, výukový software, literatura.

Vloženo: 30. duben 2016; Přijato: 25. červenec 2016; Zveřejněno online: 29. červenec 2016; Zveřejněno: 27. říjen 2016  Zobrazit citaci

ACS AIP APA ASA Harvard Chicago Chicago Notes IEEE ISO690 MLA NLM Turabian Vancouver
KALOVÁ, J., OCHKOV, V.F., SOKOLOV, A.V., & CHUDOVA, J.V. (2016). STEAM - LITERÁRNĚ-FYZIKÁLNÍ KOMPOZICE. Journal of Technology and Information Education8(2), 161-168. doi: 10.5507/jtie.2016.023
Stáhnout citaci

Reference

  1. Čáp, J., & Mareš, J. (2007). Psychologie pro učitele. Praha Portál.
  2. Čapek K. (2007). Povídky z druhé kapsy. Fragment. Důvody nezájmu žáků o přírodovědné a technické obory (2008). Výzkumná zpráva MŠMT. Dostupné z: http://www.generacey.cz/uploads/akce_a_aktuality/pardubicky_kraj/Duvody_nezajmu_zaku.pdf
  3. Education for innovation: the role of arts and STEM education (2011). The OECD/France Workshop. Dostupné z: https://www.oecd.org/edu/ceri/oecdfranceworkshop-educationforinnovationtheroleofartsandstemeducation.htm
  4. Hartl, P., & Hartlová, H. (2010). Velký psychologický slovník. Praha Portál.
  5. Hayes, N. Aplikovaná psychologie (2003). Praha Portál. Homola, M. (1977). Motivace lidského chování. 2. vyd. Praha SPN.
  6. Hrabal V., Man F., & Pavelková I. (1989). Psychologické otázky motivace ve škole. Praha: SPN.
  7. Kalová, J. (2013). Samostatné studentské práce jako prostředek pro zvýšení zájmu o technické a přírodovědné obory. JTIE Vol. 5/2. Olomouc. Přejít k původnímu zdroji...
  8. Kalová, J. (2014). Aplikační úlohy ve výuce matematiky na SŠ? Sborník z konference, MITAV, Brno.
  9. Leong Yu, Kiang (2012). Mathematics K12: Crisis in Education. Interview with Wu Hung-Hsi. Mathematical Medley, Vol. 38, No.1. Dostupné z WWW: https://math.berkeley.edu/~wu/Interview-MM.pdf
  10. Lokšová, I. & Lokša, J. (1999). Pozornost, motivace, relaxace a tvořivost dětí ve škole. Praha Portál.
  11. Maslow, A. H. (1954). Motivation and personality. New York: Harper and Row. Přejít k původnímu zdroji...
  12. Murray, H. A. (1938). Explorations in personality. Oxford, England: Oxford Univ.
  13. Nakonečný, M. (2009). Sociální psychologie. Praha Academia. ISBN 978-80-200-1679-9.
  14. Ochkov V.F. (2015). Programmnoje uravnenije ili FMI. Cloud of Science 2/3, 473-515. Dostupné z WWW: http://twt.mpei.ac.ru/ochkov/PMI.pdf Přejít k původnímu zdroji...
  15. Ochkov V.F., Kalová J., Sokolov A.V., & Chudova J. (2016). Literaturno-fiziceskaja kompozicija "Istorii o zerkale i lize". Otkrytoje obrazovanije.
  16. Pavelková, I., Hrabal, K., & Hrabal, V. (2010). Mezinárodní srovnání motivačních zdrojů učební činnosti žáků. Pedagogika, roč. 60, č.3-4, s. 292-302.
  17. Rendl, M., & Štech S. (2012). Should Learning (Mathematics) at School Aim Knowledge or at Competences?, Orbis Scholae, 6 (2), 23-29. Přejít k původnímu zdroji...
  18. Robelen, E. W. (2011). STEAM: Experts Make Case for Adding Arts to STEM. Dostupné z: http://www.edweek.org/ew/articles/2011/12/01/13steam_ep.h31.html
  19. Root-Bernstein, R. & Root-Bernstein, M. (2011). Turning STEM into STREAM: Writing as an Essential Component of Science Education. Dostupné z: http://www.nwp.org/cs/public/print/resource/3522 Schneider-Gilot, M. (2006).
  20. Quand le courant pédagogique << des compétences >> empêche une structuration des enseignements autour de l'étude et de la classification de questions parente. Dostupné z: https://rfp.revues.org/136
  21. Stokke A. (2015). What to do about Canada's declining math score. C.D.Howe institute, Commentary No. 427. Přejít k původnímu zdroji...
  22. Štech S. (2013). Když je kurikulární reforma evidence-less. Pedagogická orientace, roč. 23, č.5, s. 615-633. Vondrová N. et. al. (2016). Kritická místa matematiky základní školy. Karolinum. Přejít k původnímu zdroji...
  23. Wu, H. (2006). How mathematicians can contribute to K-12 mathematics education. Proceedings of International Congress of Mathematicians, Madrid. Vol. III, European Mathematical Society, Zürich, 1676-1688.
  24. Wyckoff, S. (2001). Changing the culture of undergraduate science teaching. Dostupné z: http://www.nsta.org/publications/news/story.aspx?id=41157
  25. Young, M. (2007). Bringing knowledge back in: From social constructivism to social realism in the sociology of education. London and New York: Routledge. Přejít k původnímu zdroji...