Journal of Technology and Information Education 2016, 8(1):60-72 | DOI: 10.5507/jtie.2016.005
DIGITÁLNÍ GENEALOGIE A BADATELSKY ORIENTOVANÁ VÝUKA INFORMATIKY NA ZÁKLADNÍ ŠKOLE
- Jihočeská univerzita v Č. Budějovicích
Článek představuje možnosti realizace badatelsky orientované výuky ve výuce informatiky s využitím digitální genealogie, jeho součástí je i tematický a časový plán konkrétního projektu využití bádání v elektronických archivech ve výuce informatiky na druhém stupni základní školy. Článek dále informuje o možnostech využití internetu a digitálních forem archiválií při genealogickém výzkumu a tvorbě rodokmenů. Popisuje jednotlivé druhy matrik a v nich uvedené matriční údaje a především předkládá podrobný postup práce s digitálními matrikami včetně možnosti generování různých genealogických výstupů a kompletní webové prezentace rodokmenu.
Klíčová slova: badatelsky orientovaná výuka ICT, informační a komunikační technologie ve vzdělávání, genealogie, rodokmen, digitální archiv, matrika
Vloženo: 15. únor 2016; Přijato: 15. únor 2016; Zveřejněno online: 15. únor 2016; Zveřejněno: 8. duben 2016 Zobrazit citaci
Reference
- Dewey, J. (1938). Logic: The theory of inquiry. New York: Holt.
- Eastwell, P. (2009) Inquiry learning: Elements of confusion and frustration. The American biology teacher. 71(5), p. 263-264.
Přejít k původnímu zdroji...
- Guskey, T. R. (2002) Does it make a difference? Evaluating a professional development.
- Educational Leadership, 2002, Vol. 59. No. 6, pp. 45-51.
- Hlaváček, I., Kašpar, J., Nový, R. (2002). Vademecum pomocných věd historických. Praha: H+H.
- Janoušková, S., & Maršák, J. (2008). Inovace přírodovědného vzdělávání z evropského pohledu [online]. [cit. 2015-05-19]. Dostupné z: http://clanky.rvp.cz/clanek/o/z/2075/
- Krejčíková, J. & Krejčík, T. (1987) Základy heraldiky, genealogie a sfragistiky. Praha: SPN.
- Maur, E. (1972). Vývoj matričního zápisu v Čechách, Historická demografie, 6/1972. Praha, s. 40-58.
- Melichar, R. (1988). Sborník k základům genealogie. Praha: Klub pro českou heraldiku a genealogii. 160 s.
- Papáček, M. (2010). Limity a šance zavádění badatelsky orientovaného vyučování přírodopisu a biologie v České republice. In Papáček (ed.): Didaktika biologie České republice 2010 a badatelsky orientované vyučování. DiBi 2010. Sborník příspěvků semináře, [online]. 25. a 26. března 2010, s. 145-162, Jihočeská univerzita, České Budějovice.
- Roubík, F. (1954). Slovníček archivní terminologie. Praha: Archivní správa MV.
- Samková, L. (2011) Badatelsky orientované vyučování matematiky [online]. In: Sborník 5. konference Užití počítačů ve výuce matematiky. 2011 [cit. 2015-05-19], s. 336-341. Dostupné z: http://home.pf.jcu.cz/~upvvm/2011/sbornik/clanky/36_UPVM11_Samkova.pdf
- Starý, L. (2005). Váš rodokmen [online]. [cit. 2015-08-01]. Dostupné z: http://rodokmen.blog.cz/.
- Stuchlíková, I. (2010). O badatelsky orientovaném vyučování. In Papáček (ed.): Didaktika biologie České republice 2010 a badatelsky orientované vyučování. DiBi 2010. Sborník příspěvků semináře, [online]. 25. a 26. března 2010, s. 129-135, Jihočeská univerzita, České Budějovice.
- Wilhelm, K. (1940). Historische Genealogie. München: Oldenbourg. 106 s.
- Česká genealogická společnost [online]. (2015). [cit. 2015-08-01]. Dostupné z: http://www.genealogie.cz/.
- Family Search, Family History and Genealogy Records [online]. 2015 [cit. 2015-08-01]. Dostupné z: https://familysearch.org/.
- GenTeam, Die genealogische Databank [online]. (2015). [cit. 2015-08-01]. Dostupné z: http://www.genteam.at/.
- MŠMT. Rámcový vzdělávací program pro základní vzdělávání. Praha: VÚP, 2005. 126 s. ISBN 80-87000-02-1.
- MŠMT. (2007). Rámcový vzdělávací program pro gymnázia. Praha: VÚP.
- National research council. (2000). Inquiry and the national science education standards. Washington, DC: National Academy Press.
- Rodokmen od r. 1600 [online]. (2015). [cit. 2015-08-01]. Dostupné z: http://www.petrpexa.cz/rodokmen/.
- Státní oblastní archiv v Třeboni [online]. (2015). [cit. 2015-08-01]. Dostupné z: http://www.ceskearchivy.cz/.