Journal of Technology and Information Education 2015, 7(1):100-104 | DOI: 10.5507/jtie.2015.008

TECHNICKÉ VZDĚLÁVÁNÍ A PODMÍNKY TECHNICKÉHO VZDĚLÁVÁNÍ, JAKO PROSTŘEDEK ROZVOJE TVOŘIVOSTI

Jan NOVOTNÝ
J. E. Purkyně University in Ústí nad Labem

Článek čtenáře seznamuje s výsledky původního a velmi rozsáhlého výzkumu úrovně tvořivých schopností dětí základní školy a jejich učitelů. Výsledky výzkumu zde prezentují úroveň technické představivosti a tvořivého myšlení respondentů ze základních škol. Výzkum, který je popsán v tomto článku, je zaměřen na tvůrčí schopnosti žáků na základních školách. Jedná se o transversální výzkum tvořivých schopností žáků druhého stupně základních škol.
Výzkumná studie byla rovněž zaměřena na skupiny akademických pracovníků, s nimiž se studenti a žáci budou v průběhu studia dostávat do úzkého kontaktu. Cílem popsaného výzkumu bylo zmapovat úroveň technické představivosti (tvořivosti) pomocí tvarového skládacího testu v porovnání s měřením praktické inteligence, a úrovně kreativního myšlení pomocí Torranceho figurálního testu tvořivého myšlení.

Klíčová slova: Kreativita, výzkum tvořivých schopností, technické vzdělání

Vloženo: 16. únor 2015; Přijato: 25. květen 2015; Zveřejněno: 1. červen 2015  Zobrazit citaci

ACS AIP APA ASA Harvard Chicago Chicago Notes IEEE ISO690 MLA NLM Turabian Vancouver
NOVOTNÝ, J. (2015). TECHNICKÉ VZDĚLÁVÁNÍ A PODMÍNKY TECHNICKÉHO VZDĚLÁVÁNÍ, JAKO PROSTŘEDEK ROZVOJE TVOŘIVOSTI. Journal of Technology and Information Education7(1), 100-104. doi: 10.5507/jtie.2015.008
Stáhnout citaci

Reference

  1. Buzan, T. (2007). Mentální mapování. Praha: Portál.
  2. Chráska, M. (1998). Didaktické testy v práci učitele, 1998. Olomouc: KPÚ.
  3. Honzíková, J. (2003). Teorie a praxe tvořivosti v pracovní výchově. Plzeň, Pedagogické centrum.
  4. Honzíková, J., Mach, P. & Novotný, J. (2007). Alternative Approaches to Technical Education. Plzeň: ZČU.
  5. Hlavsa, J. (1981). Psychologické problémy výchovy k tvořivosti. Praha: SPN.
  6. Hutchinson, T. (1991). Introduction to Project Work. Oxford: Oxford University
  7. Jurčová, M. (1984). Torranceho figurálny test tvorivého myslenia. Príručka. Bratislava: Psychodiagnostické a didaktické testy.
  8. Lokšová, I., & Lokša, J. (2001). Teória a prax tvorivého vyučovania. Prešov: ManaCon.
  9. Švecová, M., Pumpr, V., Beneš, P., Herink, J. (2003). Školní projekt jako kreativní forma výuky přírodovědných předmětů na základní a střední škole. Pedagogika, 4/2003. Praha: UK.
  10. Zelina, M. (1989). Aktivizácia a motivácia žiakov na vyučování, 1989. Bratislava: Krajský pedagogický ústav v Bratislavě.
  11. Zukerstein, J. (1999). Aktivizační metody a jejich význam. In Modernizace výuky v technicky orientovaných oborech a předmětech. Olomouc, UP, s. 135 -137.