Journal of Technology and Information Education 2015, 7(1):100-104 | DOI: 10.5507/jtie.2015.008
TECHNICKÉ VZDĚLÁVÁNÍ A PODMÍNKY TECHNICKÉHO VZDĚLÁVÁNÍ, JAKO PROSTŘEDEK ROZVOJE TVOŘIVOSTI
- J. E. Purkyně University in Ústí nad Labem
Článek čtenáře seznamuje s výsledky původního a velmi rozsáhlého výzkumu úrovně tvořivých schopností dětí základní školy a jejich učitelů. Výsledky výzkumu zde prezentují úroveň technické představivosti a tvořivého myšlení respondentů ze základních škol. Výzkum, který je popsán v tomto článku, je zaměřen na tvůrčí schopnosti žáků na základních školách. Jedná se o transversální výzkum tvořivých schopností žáků druhého stupně základních škol.
Výzkumná studie byla rovněž zaměřena na skupiny akademických pracovníků, s nimiž se studenti a žáci budou v průběhu studia dostávat do úzkého kontaktu. Cílem popsaného výzkumu bylo zmapovat úroveň technické představivosti (tvořivosti) pomocí tvarového skládacího testu v porovnání s měřením praktické inteligence, a úrovně kreativního myšlení pomocí Torranceho figurálního testu tvořivého myšlení.
Klíčová slova: Kreativita, výzkum tvořivých schopností, technické vzdělání
Vloženo: 16. únor 2015; Přijato: 25. květen 2015; Zveřejněno: 1. červen 2015 Zobrazit citaci
Reference
- Buzan, T. (2007). Mentální mapování. Praha: Portál.
- Chráska, M. (1998). Didaktické testy v práci učitele, 1998. Olomouc: KPÚ.
- Honzíková, J. (2003). Teorie a praxe tvořivosti v pracovní výchově. Plzeň, Pedagogické centrum.
- Honzíková, J., Mach, P. & Novotný, J. (2007). Alternative Approaches to Technical Education. Plzeň: ZČU.
- Hlavsa, J. (1981). Psychologické problémy výchovy k tvořivosti. Praha: SPN.
- Hutchinson, T. (1991). Introduction to Project Work. Oxford: Oxford University
- Jurčová, M. (1984). Torranceho figurálny test tvorivého myslenia. Príručka. Bratislava: Psychodiagnostické a didaktické testy.
- Lokšová, I., & Lokša, J. (2001). Teória a prax tvorivého vyučovania. Prešov: ManaCon.
- Švecová, M., Pumpr, V., Beneš, P., Herink, J. (2003). Školní projekt jako kreativní forma výuky přírodovědných předmětů na základní a střední škole. Pedagogika, 4/2003. Praha: UK.
- Zelina, M. (1989). Aktivizácia a motivácia žiakov na vyučování, 1989. Bratislava: Krajský pedagogický ústav v Bratislavě.
- Zukerstein, J. (1999). Aktivizační metody a jejich význam. In Modernizace výuky v technicky orientovaných oborech a předmětech. Olomouc, UP, s. 135 -137.