Journal of Technology and Information Education 2015, 7(1):55-69 | DOI: 10.5507/jtie.2015.004

ŘÍZENÍ PROCESU VÝUKY POMOCÍ ADAPTIVNÍHO POČÍTAČOVÉHO SYSTÉMU

Zdeňka KRIŠOVÁ, Miroslav POKORNÝ
Moravská vysoká škola Olomouc

Snahou současného pedagogického výzkum je navrhnout a poté prakticky ověřit ucelený proces individuální personalizované výuky s podporou moderních informačních technologií. Tyto komplexní adaptivní modely výuky se co nejvíce snaží přiblížit potřebám a schopnostem každého studenta s cílem zajistit co nejefektivnější a nejrychlejší získání potřebných znalostí ve studované oblasti. V příspěvku je představena struktura adaptivního výukového systému, který obsahuje fuzzy expertní moduly k formalizaci rozhodovacích funkcí pedagoga i dvě adaptivní smyčky realizující přizpůsobení studijních materiálů dle učebního stylu a znalostí studenta a modifikující jeho postup učení.

Klíčová slova: adaptivní výukový systém, učební styl, hodnocení, studijní materiál

Vloženo: 16. únor 2015; Přijato: 25. květen 2015; Zveřejněno: 1. červen 2015  Zobrazit citaci

ACS AIP APA ASA Harvard Chicago Chicago Notes IEEE ISO690 MLA NLM Turabian Vancouver
KRIŠOVÁ, Z., & POKORNÝ, M. (2015). ŘÍZENÍ PROCESU VÝUKY POMOCÍ ADAPTIVNÍHO POČÍTAČOVÉHO SYSTÉMU. Journal of Technology and Information Education7(1), 55-69. doi: 10.5507/jtie.2015.004
Stáhnout citaci

Reference

  1. Bajraktarevic, N., Hall, W., & P. Fullick. (2003). Incorporating learning styles in hypermedia environment: Empirical evaluation. Proceedings of the Workshop on Adaptive Hypermedia and Adaptive Web-Based System. pp. 41-52. Nottingham, UK.
  2. Brusilovsky, P. (2003). From Adaptive Hypermedia to the Adaptive Web. Mench & Computer. Interaktion in Bewegung. pp. 21-24. Stuttgart: B. G. Teubner. Přejít k původnímu zdroji...
  3. Buckley, J. J. & W. Siler. (2005). Fuzzy Expert Systems and Fuzzy Reasoning. Theory and Applications. United States: John Wiley & Sons Inc.
  4. Bureš, M., & JELÍNEK, I. (2004). Adaptivní webové systémy v e-learningu. In Belcom´04. Praha: ČVUT, s. 223-226.
  5. Dvořák, A., Habiballa, H., Novák V. & Pavliska. (2003). The concept of LFLC 2000 - its specificity, realization and power of applications. Computers in Industry. Vol. 51, No 3, pp. 269-280. Přejít k původnímu zdroji...
  6. Felder, R. M. & Silverman, L.K. (1988). Learning and Teaching Styles in Engineering Education. In Journal of Engineering Education, Vol. 78, No 7, pp. 674-681.
  7. Felder, R. M. & Soloman, B. A. (2004). Index of Learning Styles. Retrieved June 25, 2013. from http://www.ncsu.edu/felder-public/ILSpage.html.
  8. Krišová, Z. & M. Pokorný. (2013). Diagnostics of a student's learning style with the use of modern information technologies. In The New Educational Rewue, Vol 34, No 4. pp. 174-187. Torun, Polsko: Wydawnictwo Adam Marszalek.
  9. Pokorný, M. & Krišová. (2011). Teorie systémů 2. Olomouc: MVŠO, s. 86.
  10. Kostolanyová, K. (2012). Teorie adaptivního e-learningu. Ostrava: Ostravská univerzita. s. 118.
  11. Liu, H. (Ed.). (2010). Pedagogical Strategy Model in Adaptive Learning Systém Focusing on Learning Styles. Entertainment for Eduacation. Digital Techniques and Systems. Lecture Notes in Computer Science. Spring-Verlag Berlin: Heidelberg, pp. 156-164.
  12. Mareš, J. (2004). E-learning a individualni styly učeni. Československá psychologie. Ročník 4, Číslo 3. s. 250.
  13. Matlab - The MathWorks-MATLAB and Simulink for Technical Computing. (2012). Retrieved July, 7. from http://www.mahworks.com.
  14. Novák, V., Perfiliova, I. & J. Močkoř. (1999). Mathematical Principles of Fuzzy Logic. Engineering and Computer Science. vol. 517. Boston, USA: Kluwer. Přejít k původnímu zdroji...
  15. Novotný, S. (2010). Individualization of teaching through e-learning: Development of Students' Learning Profile Questionnaire. Theoretical and Practical Aspects of Distance Learning. pp.105-116. Katowice, Polsko: Studio Noa.
  16. Paramythis, A. & Loidl-Reisinger, S. (2004). Adaptive Learning Environments and e-Learning Standards. In Electronic Journal of E-learning. Vol. 2, No 2.
  17. Riding, R. J. & Cheema, I. (1991). Cognitive styles - an overview and integration. In Educational psychology. Vol. 11, No 3-4. pp.193-215. Přejít k původnímu zdroji...
  18. Sternberg, R. J. & Grigorenko, E. L. (1999). Genetics and intelligence. In Journal of American Academy of Child and Adolescent Psychiatry, Vol. 38. pp.486-488.