Journal of Technology and Information Education 2021, 13(2):254-275 | DOI: 10.5507/jtie.2022.003

Finanční gramotnost a rozvoj digitálních kompetencí na základních školách

Peter MARINIČ, Andrea KYÁNKOVÁ
Masarykova univerzita, Česká republika

Studie se zabývá změnami v kurikulu základních škol, zejména z pohledu vývoje a aktuálního přístupu k finančnímu vzdělávání jako nástroji pro rozvoj finanční gramotnosti. Tuto oblast propojuje s aktuálně prováděnými změnami v oblasti informatiky, jako prostředku pro rozvoj digitálních kompetencí žáků na základních školách. Vychází ze skutečnosti, že v roce 2020 byla provedená řada změn v strategických dokumentech v České republice. Přijatá byla Strategie vzdělávací politiky České republiky do roku 2030+. Rovněž byla provedena revize Rámcového vzdělávacího programu pro základní vzdělávání zvyšující důraz na informatiku a informatické myšlení s dopadem na rozvoj digitálních kompetencí. V neposlední řadě byla aktualizována Národní strategie finančního vzdělávání 2.0 v souladu s aktualizovaným Standardem finanční gramotnosti. Studie je uvedená charakteristikou výše uvedených změn a jsou analyzovány jejich vzájemné vazby. Provedená obsahová analýza Strategie 2030+, Národní strategie finančního vzdělávání 2.0 a revidovaného Rámcového vzdělávacího programu pro základní vzdělávání poukazuje na slabou provázanost strategických dokumentů. Finanční vzdělávání je relativně samostatné, bez hlubší implementace v rámcových vzdělávacích programech. Rovněž propojení s rozvojem digitálních kompetencí dle Strategie 2030+ není patřičně ukotveno, i když je informační gramotnost součástí sekundárních složek finanční gramotnosti. Přístup k finančnímu vzdělávání tak lze označit za nekomplexní a do značné míry nepropojený na jiné strategické dokumenty, co sice umožňuje variabilitu implementace dané problematiky do školských vzdělávacích programů, na druhé straně ale omezuje možné synergické efekty. Studie rovněž zahrnuje prakticky zaměřenou analýzu, která vychází z provedené identifikace přístupu 28 základních škol v Brně k finančnímu vzdělávání prostřednictvím analýzy jejich školních vzdělávacích programů. Zaměřuje se na identifikaci výskytu stěžejních témat finanční gramotnosti v jednotlivých předmětech zahrnutých v školních vzdělávacích programech a na propojení finančního vzdělávání a rozvoj digitálních kompetencí.

Klíčová slova: finanční gramotnost, finanční vzdělávání, digitální kompetence, rámcový vzdělávací program, školní vzdělávací program.

Vloženo: 17. červen 2021; Revidováno: 17. leden 2022; Přijato: 7. červen 2021; Zveřejněno online: 4. únor 2022; Zveřejněno: 22. únor 2022  Zobrazit citaci

ACS AIP APA ASA Harvard Chicago Chicago Notes IEEE ISO690 MLA NLM Turabian Vancouver
MARINIČ, P., & KYÁNKOVÁ, A. (2021). Finanční gramotnost a rozvoj digitálních kompetencí na základních školách. Journal of Technology and Information Education13(2), 254-275. doi: 10.5507/jtie.2022.003
Stáhnout citaci

Reference

  1. Hampl, S. (2020). Finanční gramotnost 2020: Zpráva z výskumu pro Ministerstvo financí ČR. ppm factum.
  2. Hündl, V. (2015). Výsledky měření úrovně finanční gramotnosti dospělé populace České republiky 2015. ppm factum.
  3. Marinič, P. (2019a). Ekonomické souvislosti výuky techniky na základních školách. Tech-Edu-Inspire 2019.
  4. Marinič, P. (2019b). Finanční gramotnost v kontextu vzdělávacích dokumentů. DIDKON - 13. Mezinárodní vědecká conference: Didaktická konference 2019.
  5. Marinič, P., & Válek, J. (2018). Transformation of the Framework Educational Programme to the School Educational Programme with the Focus on Education of Economic Subjects in Czech Repubic. INTED2018. doi: 10.21125/inted.2018.1301. Přejít k původnímu zdroji...
  6. Marinič, P., & Pecina, P. (2021). Industry 4.0 - Relationship Between Capital Equipment and Labor Productivity. HED2021. doi: 10.36689/uhk/hed/2021-01-054. Přejít k původnímu zdroji...
  7. Pecina, P., & Marinič, P. (2021). The Role of Connectivism in Technical Vocational Education and Training. INTED2021. doi: 10.21125/inted.2021.1610. Přejít k původnímu zdroji...
  8. Pecina, P., & Sládek, P. (2017). Fourth Industrial Revolution and Technical Education. INTED2017. doi: 10.21125/inted.2017.0621. Přejít k původnímu zdroji...
  9. MF ČR. (2007a). Rámcová politika Ministerstva financí v oblasti ochrany spotřebitele na finančním trhu.
  10. MF ČR. (2007b). Strategie finančního vzdělávání.
  11. MF ČR. (2010). Národní strategie finančního vzdělávání.
  12. MF ČR. (2018). Shrnutí odpovědí na veřejnou konzultaci k Národní strategii finančního vzdělávání.
  13. MF ČR. (2019). Národní strategie finančního vzdělávání 2.0.
  14. MF ČR, MŠMT ČR, & MPO ČR. (2007). Systém budování finanční gramotnosti na základních a středních školách.
  15. MŠMT ČR. (2001). Národní program rozvoje vzdělávání v České republice.
  16. MŠMT ČR. (2020). Strategie vzdělávací politiky České republiky do roku 2030+.
  17. MŠMT ČR. (2021). Rámcový vzdělávací program pro základní vzdělávání.
  18. OECD. (2014). PISA 2012 Results: Students and Money: Financial Literacy Skills for the 21st Century (Volume VI). doi: 10.1787/9789264208094-en. Přejít k původnímu zdroji...
  19. Ševčík, K. (2018). Finanční gramotnost ve výzkumu a v českých vzdělávacích dokumentech. Odborný časopis pro učitele základní školy: Komenský. 143(2).