Journal of Technology and Information Education 2017, 9(1):318-326 | DOI: 10.5507/jtie.2017.031

ICT IMPLEMENTATION IN THE KINDERGARTEN EDUCATION SYSTEM IN THE CZECH REPUBLIC

Ivana BEČVÁŘOVÁ, Lenka HRUŠKOVÁ, Jana KRÁTKÁ
Filmová akademie Miroslava Ondříčka, Česká republika
Metropolitní univerzita Praha, Česká republika

The study deals with the implementation of information and communication technologies in the educational environment of kindergartens within the emerging trend of joint education. It briefly analyzes the Framework Educational Program of pre-school education and its changes in the use of digital technologies. The study aims on the kindergarten teachers’ view on the drawback and the positive benefits that ICT brings with them. It maps out and compares the digital equipment of individual kindergartens in the South Bohemia, Pilsen region and Prague, the level of the digital competences of the teachers of the kindergarten, including methodical facilities and opinion prejudices and attitudes towards ICT.

Keywords: ICT, kindergarten, teacher, joint education, inclusion. 

Received: September 30, 2017; Accepted: December 4, 2017; Published: April 30, 2017  Show citation

ACS AIP APA ASA Harvard Chicago Chicago Notes IEEE ISO690 MLA NLM Turabian Vancouver
BEČVÁŘOVÁ, I., HRUŠKOVÁ, L., & KRÁTKÁ, J. (2017). ICT IMPLEMENTATION IN THE KINDERGARTEN EDUCATION SYSTEM IN THE CZECH REPUBLIC. Journal of Technology and Information Education9(1), 318-326. doi: 10.5507/jtie.2017.031
Download citation

References

  1. Bečvářová, I. (2016). Terapeutické aktivity při práci s dětmi se speciálními vzdělávacími potřebami. Prachatice: ASTERIA centrum vzdělávání, s.r.o.
  2. Brdička, B. (2003). Role internetu ve vzdělávání. Kladno: AISIS.
  3. Connell, P. et al. (2006). Early Years Curriculum Guidelines. Queensland Studies Authority.
  4. Černochová, M. (2004). Didaktika zatím k ICT ve vzdělávání spíše mlčí - není to však také naší vinou? Aneb jsme ještě Komenského žáky? In Poškole, Sborník národní konference o počítačích ve škole 2004. Lázně Sedmihorky: Mezinárodní organizační výbor Poškole, Jednota školských informatiků.
  5. Dostál, J. & Prachagool, V. (2016). Technické vzdělávání na křižovatce - historie, současnost a perspektivy. Journal of Technology and Information Education, 8(2), 5-24. DOI: 10.5507/jtie.2016.006. Go to original source...
  6. Easley D., & O'Hara M. (2004). Informace a kapitálové náklady. The Journal of Finance, 59(4), 1553-1583. Go to original source...
  7. Hamplová, M. & Dostál, J. (2009). Výukový software a počítačové hry - nástroje moderního vzdělávání. Journal of Technology and Information Education, 1(1), 24-28. DOI: 10.5507/jtie.2012.029. Go to original source...
  8. Chráska, M. (2007). Metody pedagogického výzkumu. Základy kvantitativního výzkumu. Praha: Grada.
  9. Institut pro veřejnou správu Praha. (2012). Slovník nejčastěji používaných pojmů ve veřejné správě. Praha, 2012 http://svs.institutpraha.cz
  10. ISO/IEC/IEEE 24765: 2010. Systems and software engineering - Vocabulary, Ingénierie des systèmes et du logiciel - Vocabulaire. Geneva: ISO.
  11. Patterson, G. (2016). What children need to know about tech. In World Economic Forum, http://www.weforum.org/agenda/2016/01/what-children-need-to-know-about-tech
  12. Pol, M., Hloušková, L., Novotný, P. & Zounek, J. (2005). Kultura školy. Příspěvek k výzkumu a rozvoji. Brno: Masarykova univerzita.
  13. Rámcový vzdělávací program pro předškolní vzdělávání. (2017). http://www.msmt.cz/file/39793
  14. Smolíková, K. et al. (2004). Rámcový vzdělávací program pro předškolní vzdělávání. Praha: Výzkumný ústav pedagogický v Praze.
  15. Skalková, J. (2002). Využívání médií jako didaktického prostředku v procesu školního vyučování. Pedagogika, 52(4), 445-462.
  16. Spitzer, M. (2014). Digitální demence. Brno: Host.
  17. Spitzer, M. (2016). Kybernemoc. Brno: Host.
  18. Strategie digitálního vzdělávání do roku 2020, MŠMT (2014). http://www.msmt.cz/uploads/DigiStrategie.pdf
  19. Štátný pedagogický ústav (2009). Štátny vzdelávací program ISCED 0 - predprimárne vzdelavanie. http://www.statpedu.sk/buxus/docs/kurikularnatransformacia/isced0predpr.pdf
  20. Uhlířová, M. (2007). Typologie učitelů vzhledem k jejich postojům k využití počítače ve výuce primární matematiky. In Coufalová, J. (Ed.), Vyučování matematice z pohledu kompetencí žáka a učitele 1. stupně základního vzdělávání. Plzeň: Západočeská univerzita.
  21. Venezky, R. L. & Davis, C. (2002). Quo Vademus? The Transformation of Schooling in Networked World. OECD/CERI. http://www.oecd.org
  22. Zounek, J. (2006). ICT v životě základních škol. Praha: Triton.