Journal of Technology and Information Education 2015, 7(2):45-54 | DOI: 10.5507/jtie.2015.017
PROSTŘEDÍ DYNAMICKÉ GEOMETRIE JAKO KOGNITIVNÍ NÁSTROJ V MATEMATICKÉM VZDĚLÁVÁNÍ
- Univerzita Tomáše Bati ve Zlíně
V příspěvku se zabýváme jednou z možností využití programů dynamické a interaktivní geometrie ve výuce matematiky na našich školách. Nabízíme zde jejich stručnou charakteristiku a popisujeme jejich začlenění mezi počítačové kognitivní technologie. Větší pozornost věnujeme programu GeoGebra s cílem ukázat jeho konkrétní využití jako poznávacího nástroje. Popisujeme význam a roli programů dynamické geometrie při objevování nových poznatků experimentováním a manipulací s interaktivní konstrukcí. Jednotlivé fáze tohoto procesu obecně definujeme a následně ilustrujeme na konkrétním příkladu.
Klíčová slova: kognitivní technologie, dynamická a interaktivní geometrie, GeoGebra, experiment, hypotéza, verifikace, důkaz
Přijato: 8. prosinec 2015; Zveřejněno online: 10. prosinec 2015; Zveřejněno: 22. prosinec 2015 Zobrazit citaci
Reference
- Abdelfatah, H. A. (2011). Story-based Dynamic Geometry Approach to Improve Attitudes toward Geometry and Geometric Proof. The International Journal on Mathematics Education, Vol. 43, No. 3, 441-450. ISSN 1863-9704.
Přejít k původnímu zdroji...
- Cabri efficiency. CABRILOG Innovative Maths Tools. [online]. © 2009 [cit. 2015-11-12]. Retrieved from http://www.cabri.com/educative-software.html
- Dale, E. (1969). Audiovisual methods in teaching. New York: Dryden Press.
- Gillis, J. M. (2005). An Investigation of Student Conjectures in Static and Dynamic Geometry Environments. Auburn : Auburn University. Dissertation. 171 p. Retrieved from http://etd.auburn.edu/handle/10415/854.
- Heczko, M. (2013). Využití geometrických aplikací ve školské matematice. [online], 2001. Retrieved from http://trilian.ujep.cz/svoc/2013/k6/Heczko.pdf.
- Gergelitsová, Š. (2011). Počítač ve výuce nejen geometrie průvodce GeoGebrou. Praha: Generation Europe. ISBN 978-80-904974-3-6.
- Heid, M. K. (1997). The technological revolution and the reform of school mathematics. American Journal of Education, Vol. 106, No. 1, 5 -61.
Přejít k původnímu zdroji...
- Hejný, M. & Kuřina, F. (2001). Dítě, škola a matematika. Praha: Portál. ISBN 80-7178-581-4.
- Hejný, M. & kol. (1989). Teória vyučování matematiky 2. Bratislava: SPN. ISBN 80-08-00014-7.
- Laborde, C., Kynigos, C., Hollebrands, K. and Strässer, R. (2006). Teaching
- and Learning Geometry with Technology. Handbook of Research on the
- Psychology of Mathematics Education: Past, Present and Future, A.
- Gutiérrez, P. Boero (eds.), p. 275-304, Sense Publishers.
- Pea, R. (1987). Cognitive technologies in mathematics education. In A.H. Schoenfeld
Přejít k původnímu zdroji...
- (Ed.), Cognitive science and mathematics education Hillsdale, NJ:
- Erlbaum, 89-122.
- Robová, J. (2012). Výzkumy vlivu některých typů technologií na vědomosti a dovednosti žáků v matematice. Scientia in educatione 3(2), 79-106. ISSN 1804-7106.
Přejít k původnímu zdroji...
- Robová, J. (2013). Role programů dynamické geometrie při objevování a dokazování hypotéz. In Sborník příspěvků 6. konference Užití počítačů ve výuce matematiky. Katedra matematiky, Pedagogická fakulta Jihočeská univerzita v Českých Budějovicích, 296 - 304. ISBN 978-80-7394-448-3
- Thagard, P. (2001). Úvod do kognitivní vědy. Praha: Portál, 2001. ISBN 807178
- -445-1.
- Vaníček, J. (2001). Dynamická geometrie. [online], 2001. Retrieved from
- http://www.pf.jcu.cz/cabri/temata/dynamgeo/dyngeo.htm.
- Vaníček, J. (2009). Počítačové kognitivní technologie ve výuce geometrie. Praha: UK Pedagogická fakulta. ISBN 978-80-7290-394-8.
- Vaníček, J. (2000). Kognitivní technologie. [online], 2000. Retrieved from
- http://eamos.pf.jcu.cz/amos/kat_mat/externi/kat_mat_9782/k11.htm.