Journal of Technology and Information Education 2023, 15(1):36-51 | DOI: 10.5507/jtie.2023.005

ELECTRICAL TEACHERS AND THEIR DIGITAL COMPETENCES IN RELATION TO TEACHING

Čestmír SERAFÍN
Univerzita Palackého v Olomouci, Česká republika

The didactic process is a complex process influenced by many circumstances, both external and internal, and this is of course no different in the didactics and teaching process of electrical engineering. However, with the increasing digitalization of education, this process is changing significantly. Digital technologies enable more efficient and effective learning by providing learners with access to a wide range of resources such as online lectures, videos and simulations, as well as tools such as various software tools, virtual laboratories, etc. Thus, the didactic process in electrical engineering is changing significantly and it is necessary to adapt not only the learning process of students, but especially the process of preparing future teachers. The use of digital technologies, virtual laboratories and automated systems means being able to create a much more effective multimedia creative learning environment. However, are teachers of vocational electrical subjects sufficiently equipped with digital competences to conduct teaching requiring these competences? The paper therefore deals with mapping these areas in the environment of selected secondary schools in the Olomouc region.

Keywords: Professional didactics; didactic process; electrical engineering; digital literacy; digital competence; professional competence; online tools; vocational Education.

Received: April 26, 2023; Revised: September 6, 2023; Accepted: March 26, 2023; Published: October 20, 2023  Show citation

ACS AIP APA ASA Harvard Chicago Chicago Notes IEEE ISO690 MLA NLM Turabian Vancouver
SERAFÍN, Č. (2023). ELECTRICAL TEACHERS AND THEIR DIGITAL COMPETENCES IN RELATION TO TEACHING. Journal of Technology and Information Education15(1), 36-51. doi: 10.5507/jtie.2023.005
Download citation

References

  1. Asztalos, O. (2008). Konstituování oborové didaktiky (OD) jako pedagogické disciplíny. In Podpora rozvoje oborových a předmětových didaktik v odborném vzdělávání: sborník příspěvků z 2. konference partnerství TTnet ČR. Praha: Národní ústav odborného vzdělávání, 2008. ISBN 978-80-87063-05-7.
  2. Barešová, A. (2011). E-learning ve vzdělávání dospělých. Praha: 1. VOX. ISBN 978-80-87480-00-7.
  3. Biolek, D. (1994). Výuka obecných metod analýzy lineárních obvodů[on-line]. STO-5, VA Brno. Dostupný z: http://www.vabo.cz/Stranky/biolek/veda/articles/STO5_2.pdf
  4. Biolek, D. (1) (1999). Respektování didaktických principů při využívání počítačových programů ve výuce elektrických obvodů [on-line]. ELEKTROREVUE [cit. 2021-12-13]. ISSN 1213-1539. Dostupný z: http://www.elektrorevue.cz/clanky/99008/index.htm
  5. Biolek, D. (2) (1999). Využití programů pro symbolickou a semisymbolickou analýzu elektrických obvodů ve výuce i výzkumu[on-line].ELEKTROREVUE [cit. 2021-12-13]. ISSN 1213-1539. Dostupný z: http://www.elektrorevue.cz/clanky/99012/index.htm
  6. Čáp, J. a Mareš, J. (2007). Psychologie pro učitele. Praha: Portál. ISBN 978-80-7367-273-7.
  7. Hawkridge, D. (1990). Who needs computers in school, and why? [online]. Computers & Education, 15(1-3), pp. 1-6. [cit. 2021-12-15]. Dostupný z: https://www.academia.edu/23269138/Who_needs_computers_in_schools_and_why Go to original source...
  8. Hrušková, L. (2009). Online výuka jako komplexní výuková metoda. AUSPICIA: recenzovaný časopis pro otázky společenských věd, 6(3). ISSN 1214-4967.
  9. Hrušková, L. a Marková, G. (2012). Improving the Quality of Foreign Language Teaching Using Modern Communication and Information Technologies at Secondary Schools. Journal of International Scientific Publications: Educational Alternatives, 10(2), 190-200. ISSN 1313-2571.
  10. Janík, T. (2009). Didaktické znalosti obsahu a jejich význam pro oborové didaktiky, tvorbu kurikula a učitelské vzdělávání. Brno: Paido. Pedagogický výzkum v teorii a praxi. ISBN 978-80-7315-186-7.
  11. Jeřábek, T., Rambousek, V. a Vaňková, P. (2018). Digitální gramotnost v kontextu současného vzdělávání. Gramotnost, pregramotnost a vzdělávání [online]. Praha: Univerzita Karlova, Pedagogická fakulta, 2(2), [cit. 2021-10-22]. Dostupný z: https://pages.pedf.cuni.cz/gramotnost/files/2019/01/01_Jerabek.pdf
  12. Klement, M. a Dostál, J. (2012). Využívání a role e-learningu v současném vysokoškolském vzdělávání[online]. AULA: revue pro vysokoškolskou a vědní politiku, 20(1), 93-110.
  13. Klement, M., Dostál, J., Kubrický, J. a Bártek, K. (2017). ICT nástroje a učitelé: adorace, či rezistence? Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci. ISBN 978-80-244-5092-6
  14. Kopecký, K. (2006). E-learning (nejen) pro pedagogy. Olomouc: HANEX. ISBN 80-85783-50-9.
  15. Kostolányová, K., Šarmanová, J. a Takács, O. (2011). Adaptation of teaching process based on a students individual learning needs. Journal on Efficiency and Responsibility in Education and Science [online], 4(1), 3-17, [cit. 2022-02-06]. ISSN 1803-1617. Dostupný z: https://www.eriesjournal.com/index.php/eries/article/view/29
  16. Krpálková, Krelová, Katarína, Berková, Kateřina, Krpálek, Petr a Andrea, Kubišová. (2021). Attitudes of Czech College Students Toward Digital Literacy and Their Technical Aids in Times of COVID-109. International Journal of Engineering Pedagog (iJEP) [online]. 2021 11(4), 130-147 [cit. 2022-02-06] eISSN 2192-4880. Dostupný z: https://doi.org/10.3991/ijep.v11i4.20821 Go to original source...
  17. Kyriacou, Ch. (2012). Klíčové dovednosti učitele: cesty k lepšímu vyučování. Praha: Portál. ISBN 978-80-262-0052-9.
  18. Levert, Ch. & Pierre, S. (2000) Towards a Design Methodology for Distributed Virtual Laboratories. In Bourdeau, J. & Heller, R. (Eds.) Proceedings of World Conference on Educational Multimedia, Hypermedia and Telecommunications 2000 [online]. Montreal, Canada: Association for the Advancement of Computing in Education (AACE), 592-597, [cit. 2021-12-13]. Dostupný z: https://www.learntechlib.org/primary/p/16131/
  19. Malach, J. (2002). Obecná didaktika pro učitelství odborných předmětů: studijní opora pro distanční studium. Ostrava: Ostravská univerzita. ISBN 80-7042-235-1.
  20. Maňák, J. (2003). Nárys didaktiky. Brno: Masarykova univerzita. ISBN 80-210-3123-9.
  21. Martin, Allan. (2008) Digital Literacy and the "Digital Society". In C. Lankshear, & M. Knobel (Eds.), Digital Literacies: Concepts, Policies, and Practices. New York: Peter Lang, 2008. ISBN 978-1-4331-0169-4.
  22. Michael, Y. K. (2001). The Effect of a Computer Simulation Activity versus a Hands-on Activity on Product Creativity in Technology Education. Journal of Technology Education [online], 13(1). [cit. 2022-03-04]. ISSN 1045-1064. Dostupný z: https://scholar.lib.vt.edu/ejournals/JTE/v13n1/michael.html Go to original source...
  23. Musil, V., Dobrovolný, P. a Stříbrný, V. (1997). Modelování a simulace: program PSpice. Brno: PC-DIR. ISBN 80-214-0859-6.
  24. Pecina, P. a Marinič, P. (2021). Oborové didaktiky v odborném vzdělávání v České republice - aktuální stav a perspektivy. Lifelong Learning - celoživotní vzdělávání, 11(2): 147-171. Go to original source...
  25. Petty, G. (2013). Moderní vyučování. Praha: Portál. ISBN 978-80-262-0367-4.
  26. Průcha, J. ed. (2009). Pedagogická encyklopedie. Praha: Portál. ISBN 978-80-7367-546-2.
  27. Průcha, J., Walterová, E. a Mareš, J. (2013). Pedagogický slovník. Praha: Portál. ISBN 978-80-262-0403-9.
  28. Průcha, J. (2017). Moderní pedagogika. Praha: Portál. ISBN 978-80-262-1228-7.
  29. Průcha, J. (2015). Přehled pedagogiky: úvod do studia oboru. Praha: Portál. ISBN 978-80-262-0872-3.
  30. Siemens, G. (2005). Connectivism: A Learning Theory Forthe Digital Age. International Journal of Instructional Technology and Distance Learning [on-line], 2(1), [cit. 2021-09-09]. Dostupný z: http://www.itdl.org/Journal/Jan_05/article01.htm
  31. Skalková, J. (2007). Obecná didaktika: vyučovací proces, učivo a jeho výběr, metody, organizační formy vyučování. Praha: Grada. ISBN 978-80-247-1821-7.
  32. Stuchlíková, I., Janík, T., Beneš, Z. et al. (2015). Oborové didaktiky: vývoj, stav, perspektivy. Brno: Masarykova univerzita. ISBN 978-80-210-7769-0. Go to original source...
  33. Tubbs, N. (2014). The New Teacher: An Introduction to Teaching in Comprehensive Education. Routledge, 114p. ISBN 978-1-134-09074-7. Go to original source...
  34. Walklin, L. (1990). Teaching and Learning in Further and Adult Education. Nelson Thornes, 228p. ISBN 978-0-7487-0145-2.
  35. Warthová, V. (2016). Rozšířená realita ve školství. Metodický portál RVP [online], [cit. 2021-12-13], Dostupný z: https://spomocnik.rvp.cz/clanek/17151/ROZSIRENA-REALITA-VE-SKOLSTVI.html.
  36. Zounek, J., Juhaňák, L., Staudková, H. a Poláček, J. (2021). E-learning: učení (se) s digitálními technologiemi : kniha s online podporou. Praha: Wolters Kluwer. ISBN 978-80-7676-175-9.
  37. Zounek, J. (2009). E-learning - jedna z podob učení v moderní společnosti. Brno: Masarykova univerzita. ISBN 978-80-210-5123-2.