Journal of Technology and Information Education 2022, 14(2):174-190 | DOI: 10.5507/jtie.2022.012

Reflection of activities with Magformers kits in kindergarten teacher training

Eva Nováková
Masarykova univerzita v Brně, Česká republika

The development of reflective competence is an important part of the preparation for the profession and further professional growth of kindergarten teachers. The study finds the level of reflective competences of future kindergarten teachers at the end of their preparatory education and how these competences can be developed with the use of video recording in the real environment of a kindergarten. Using the 3A (annotation-analysis-alternation) methodology, the paper reflects on a set of activities with Magformers magnetic building blocks considered a suitable opportunity to develop children's spatial imagination and basic technical literacy. The participants of the research were final year undergraduate students of the Bachelor of Education for Kindergarten (N=12) in the context of their continuous teaching practice. Similar to the activity analyzed in this study, other themes were explored by the 3A methodology. Reflective analysis and suggestions for activity alternations seem to be beneficial for the professional training based on our experience. The students evaluated the observed phenomena less often intuitively, and rather reflected on their own activities and the children's expressions, taking into account the theoretical anchoring. This progressive approach can be considered desirable in terms of the professional development of future teachers. Research has shown that by the end of their bachelor's studies students are already able to translate their mathematical knowledge into educational content and specific methodological practices, thus creating the necessary preconditions for the development of a professional portfolio.

Keywords: kindergarten, mathematical preliteracy, reflective analysis, 3A methodology, Magformers.

Received: April 14, 2022; Revised: November 10, 2022; Accepted: April 14, 2022; Published: December 31, 2022  Show citation

ACS AIP APA ASA Harvard Chicago Chicago Notes IEEE ISO690 MLA NLM Turabian Vancouver
Nováková, E. (2022). Reflection of activities with Magformers kits in kindergarten teacher training. Journal of Technology and Information Education14(2), 174-190. doi: 10.5507/jtie.2022.012
Download citation

References

  1. Bereiter, C., & Scardamalia, M. (1987). The psychology of written composition. Hillsdale, NJ: Erlbaum.
  2. Burkovičová, R. (2020). Příprava na povolání v rámcových vzdělávacích programech pro předškolní vzdělávání a v edukaci českých mateřských škol. Journal of Technology and Information Education, 12(2), 27-46. Go to original source...
  3. Campbell, D. M., Cignetti, P. B., Melenyzer, B. J., Nettles, D. H., & Wyman, R. M. (2004). How to develop a professional portfolio. A manual for teachers. New York: Pearson.
  4. Clements, D. H. & Sarama, J. (2011). Early childhood teacher education: The case of geometry. Journal of Mathematics Teacher Education, 14, 113-148. Go to original source...
  5. Darling-Hammond, L., & Synder, J. (2000). Authentic assessment of teaching in context.
  6. Teaching and Teacher Education, 16, 523-545.
  7. Dysthe, O., & Engelsen, K.S. (2011). Portfolio practices in higher education in Norway in an international perspective: macro-, meso- and micro-level influences. Assessment & Evaluation in Higher Education, 36(1), 63-79. Go to original source...
  8. Janík, T, Mužík, V., Trna, J., Janko, T., Lokajíčková, V.,.., Zlatníček, P. (2013). Kvalita (ve) vzdělávání. Brno: MU.
  9. Kaslová, M. (2015). Prelogické myšlení. In E. Fuchs, H. Lišková & E. Zelendová (Eds.). Rozvoj předmatematických představ dětí předškolního věku. Metodický průvodce. Praha: JČMF, s. 76-101.
  10. Korthagen, F. A., & Vasalos, A. (2005). Levels in reflection: core reflection as a means to enhance professional growth. Teachers and Teaching: theory and practice, 11(1), 47-71. Go to original source...
  11. Korthagen, F. A., Kessels, J., Koster, B., Lagerverf, B., & Wubbels, T. (2011). Jak spojit praxi s teorií: didaktika realistického vzdělávání učitelů. Brno: Paido.
  12. Kosová, B., & Tomengová, A., et al. (2015). Profesijná praktická príprava budúcich učiteľov. Banská Bystrica: Belianum.
  13. Kroulíková, D. (2015). Didaktické prostředky. In E. Fuchs, H. Lišková & E. Zelendová (Eds.) Rozvoj předmatematických představ dětí předškolního věku. Metodický průvodce. Praha: JČMF.
  14. Levenson, E., Tirosh, D. & Tsamir, P. (2011). Preschool Geometry. Theory, Research and Practical Perspectives. Rotterdam: Sense Publisher. Go to original source...
  15. Lukášová-Kantorková, H. (2003). Učitelská profese v primárním vzdělávání a pedagogická příprava učitelů (teorie, výzkum, praxe). Ostrava: Pedagogická fakulta Ostravské univerzity.
  16. Najvar, P., Najvarová, V., Janík, T., & Šebestová, S. (2011). Videostudie v pedagogickém výzkumu. Brno: Paido.
  17. Painter, B. (2001). Using Teaching Portfolios. Educational Leadership, 58(5), 31-34
  18. Pihlaja, M. P., & Holst, T. K. (2013). How Reflective are Teachers? A Study of Kindergarten Teachers' and Special Teachers' Levels of Reflection in Day Care. Scandinavian Journal of Educational Research, 57(2), 182-198. Go to original source...
  19. Píšová, M. (2005). Klinický rok: Procesy profesního rozvoje studentů učitelství a jejich podpora. Pardubice: Univerzita Pardubice.
  20. Píšová, M. (2007). Portfolio v profesní přípravě učitele - otazníky, naděje, nebezpečí. In M. Píšová (Ed.), Portfolio v profesní přípravě učitele (s. 39-54).Pardubice: Univerzita Pardubice.
  21. Píšová, M., Najvar, P., Janík, T., Hanušová, S., Kostková, K., Janíková, V., Tůma, F., & Zerzová, J. (2011). Teorie a výzkum expertnosti učitelské profese. Brno: MuniPress.
  22. Rámcový vzdělávací program pro předškolní vzdělávání (2018). Praha: MŚMT
  23. Schön, D. A. (1987). Educating the reflective practitioner: toward a new design for teachingand learning in the professions. San Francisco: Jossey-Bass.
  24. Slavík, J., Janík, T., Jarníková, J. & Tupý, J. (2012). Zkoumání a rozvíjení kvality výuky v oborových didaktikách: metodika AAA mezi teorií a praxí. Pedagogická orientace, 22(3), 367-386. Go to original source...
  25. Slezáková, J., Jirotková, D. & Kloboučková, J. (2017). Student portfolio as a tool for development of preservice primary teachers' competences in teaching mathematics. International Symposium Elementary Math Teaching 2017, 383-393. Praha: Univerzita Karlova.
  26. Spilková, V., Tomková, A., Mazáčová, N., & Kargerová, J., et al. (2015). Klinická škola a její role ve vzdělávání učitelů. Praha: Retida.
  27. Svojanovský, P. (2017). Podpora reflexe praxe v učitelském vzdělávání (Disertační práce). Brno: Pedagogická fakulta Masarykovy univerzity.
  28. Syslová, Z., Píšová, M., Rodová, V., Černá, M., Grůzová, L., Nováková, E., Stadlerová, H. (2018). Podpora tvorby profesního portfolia v přípravném vzdělávání učitelů mateřských škol a 1. stupně základních škol. Brno: Masarykova univerzita.
  29. Švec, V. (2005). Sebereflexe jako nástroj profesionálního (sebe)rozvíjení začínajících učitelů. Pedagogická orientace, 7(3), 2-13.
  30. Švejnohová, A., & Slavíková, V. (2016). Panáček aneb O rozvíjení matematických představ a spolupráce v dětské skupině. Komenský 141(1), 31-38.
  31. Tatsis, K. (2014). The "Broken phone" game as a tool to improve preservice kindergarten teachers´ geometrical and pedagogical knowledge. In: Studia scientifica facultatis paedagogicae, 13(1). Ružomberok: Verbum, s. 210-222.
  32. Tomková, A. (2018). Portfolio v perspektivě reflektivně pojatého vzdělávání učitelů. Praha: Pedagogická fakulta Univerzity Karlovy.
  33. van Hiele, P. (1999). Developing Geometric Thinking throug Activities that Begin with Play.Teaching Childrens Mathematics, 5(6), 310-316. Go to original source...
  34. Wiegerová, A., et al. (2015). Profesionalizace učitele mateřské školy z pohledu reformy kurikula. Zlín: Univerzita Tomáše Bati ve Zlíně.
  35. Wubbels, T. H., & Korthagen, F. A. (1990). The Effects of a Pre-service Teacher Education Program for the Preparation of Reflective Teachers. Journal of Education for Teaching, 16(1), 29-43. Go to original source...
  36. Wyatt, R. L., & Looper, S. (1999). So You Have to Have a Portfolio. A Teacher´s Guide to Preparation and Presentation. Thousand Oaks: Corwin Press.
  37. Zemanová, R. (2015). Jak děti předškolního věku rozumí prostoru. Ostrava: Ostravská univerzita.
  38. Žilková, K. (2013). Teória a prax geometrických manipulácií v primárnom vzdelávaní. Praha: Powerprint.