Journal of Technology and Information Education 2021, 13(2):164-174 | DOI: 10.5507/jtie.2021.016

SELECTED 3D MODELS SUITABLE FOR TECHNICAL SPARE-TIME ACTIVITIES

Tomáš SOSNA, Vladimír VOCHOZKA
Jihočeská univerzita v Českých Budějovicích, Pedagogická fakulta, Česká republika

The article focuses on the possible modernization of technical interest activities from the perspective of 3D modeling. It presents selected 3D models that are interesting and useful for teenagers and at the same time support the development of technical literacy. The experiences described are supported by action researc, conducted over a period of less than two years in a specific primary school in the context of extracurricular activities for local pupils. Finally, individual models are offered, that can help circle leaders or educators to implement 3D modeling in teaching or hobby activities.

Keywords: 3D modeling, spare-time activity, technology.

Received: June 9, 2021; Revised: September 30, 2021; Accepted: June 9, 2021; Prepublished online: October 20, 2021; Published: February 22, 2022  Show citation

ACS AIP APA ASA Harvard Chicago Chicago Notes IEEE ISO690 MLA NLM Turabian Vancouver
SOSNA, T., & VOCHOZKA, V. (2021). SELECTED 3D MODELS SUITABLE FOR TECHNICAL SPARE-TIME ACTIVITIES. Journal of Technology and Information Education13(2), 164-174. doi: 10.5507/jtie.2021.016
Download citation

References

  1. Dostál, J. (2018). Podkladová studie: Člověk a technika [Online]. Praha: NUV. Retrieved from http://www.nuv.cz/file/3517_1_1/
  2. Dyrenfurth, M. J., Kozak, M. R. (1991). Technological literacy. Glencoe Division, Macmillan/McGraw-Hill.
  3. Fadrhonc, J., Král, J. (2016)). Zařazení 3D modelování do výuky na základních školách.
  4. Hájek, B. (2007). Nástin metodiky vedení zájmové činnosti, Praha: Pedagogická fakulta Univerzity Karlovy, ISBN 978-80-7290-265-1
  5. Horáček, P. (2017). Využití 3D tisku v technické výchově na ZŠ, Brno.
  6. Kropáč, J, a kol. (2004). Didaktika technických předmětů: vybrané kapitoly. 1. vyd. Olomouc: Univerzita Palackého, 223 s. ISBN 80-244-0848-1.
  7. Kropáč, J, Havelka, M. (2005). Poznámky k pojmu "technické myšlení". Dostupné na: http://www. kteiv.upol.cz
  8. Nezvalová, D. (2003). Akční výzkum ve škole, [Online]. Pedagogika, 300-308
  9. Němec, J, a kol. (2002). Kapitoly ze sociální pedagogiky a pedagogiky volného času, Brno: Paido. 119s. ISBN 80-7315-012-3
  10. Pávková, J., a kol. (2008). Pedagogika volného času 3, Praha: Portál. ISBN 978-80-7367-423-6
  11. Solidworks (2005). Dassault Systèmes. SolidWorks®. Version Solidworks.
  12. Vondrák, (2015), [Online].
  13. https://spomocnik.rvp.cz/keyword/akční%20výzkum/