Journal of Technology and Information Education 2020, 12(2):5-15 | DOI: 10.5507/jtie.2020.012

GENDER DIFFERENCES OF PUPILS’ KNOWLEDGE IN SELECTED FIELDS OF TECHNOLOGY

Pavel DOSTÁL, Svatopluk SLOVÁK, Radim ŠTĚPÁNEK, Veronika ŠVRČINOVÁ
Ostravská univerzita, Česká republika

The article presents the results of a research probe dealing with gender differences in the level of secondary school pupils’ knowledge in the Czech Republic in the field of selected technically oriented topics. Based on data obtained using didactic tests of the cognitive level with the size of a research sample of almost a thousand male or female pupils, we can state that a significantly higher level of knowledge was identified in secondary school male pupils in the field of hand tools. A significantly higher level of knowledge of female pupils of the same age was identified in the field of textile production.

Keywords: elementary school, gender, knowledge, research, technical education

Received: May 27, 2020; Revised: July 8, 2020; Accepted: July 9, 2020; Prepublished online: August 20, 2020; Published: February 1, 2021  Show citation

ACS AIP APA ASA Harvard Chicago Chicago Notes IEEE ISO690 MLA NLM Turabian Vancouver
DOSTÁL, P., SLOVÁK, S., ŠTĚPÁNEK, R., & ŠVRČINOVÁ, V. (2020). GENDER DIFFERENCES OF PUPILS’ KNOWLEDGE IN SELECTED FIELDS OF TECHNOLOGY. Journal of Technology and Information Education12(2), 5-15. doi: 10.5507/jtie.2020.012
Download citation

References

  1. Autio, O. & Soobik, M. (2013). A Comparative Study of Craft and Technology Education Curriculums and Students' Attitudes towards Craft and Technology in Finnish and Estonian Schools. Techne Seriess: Research in Sloyd Education and Craft Science A, 20(2), 17-33.
  2. Blažek, R., Janotová, Z., Potužníková, E. & Basl, J. (2019). Mezinárodní šetření PISA 2018: národní zpráva. Praha: Česká školní inspekce. ISBN 978-80-88087-24-3.
  3. Bybee, R. W. (2003). Fulfilling a promise: Standards for technological literacy. The Technology Teacher, 62(6), 23-26.
  4. Caleb, L. (2000). Design Technology: Learning How Girls Learn Best. Equity & Excellence in Education, 33(1), 22-25. DOI: 10.1080/1066568000330105. Go to original source...
  5. Částková, P., Dostál, J., Kropáč, J., & Janu, M. (2019). Tvůrčí technické činnosti a tvořivost žáků základní školy z pohledu genderu. Journal of Technology and Information Education, 11(2), 18-29. DOI: 10.5507/jtie.2020.001. Go to original source...
  6. Částková, P. & Provázková Stolinská, D. (2016). Hodnocení a sebehodnocení žáků primární školy v technické výchově v genderovém kontextu. Trendy ve vzdělávání, 9(1), 28-36. DOI: 10.5507/tvv.2016.004. Go to original source...
  7. ČSÚ. (2019). Zaostřeno na ženy a muže. Praha: ČSÚ. Dostupné z: https://www.czso.cz/csu/czso/zaostreno-na-zeny-a-muze-ffhk87f13g
  8. ČSÚ. (2016). Gender: základní pojmy. Praha: ČSÚ. Dostupné z: https://www.czso.cz/csu/gender/gender_pojmy
  9. Dakers, J. R., Dow, W., & McNamee, L. (2009) De-constructing technology's masculinity. International Journal of Technology and Design Education, 19(4). DOI: 10.1007/s10798-009-9099-3. Go to original source...
  10. Dasgupta, N., & Stout, J. G. (2014). Girls and Women in Science, Technology, Engineering, and Mathematics. Policy Insights from the Behavioral and Brain Sciences, 1(1), 21-29. DOI: 10.1177/2372732214549471. Go to original source...
  11. Eccles, J. S. (2014). Gendered socialization of STEM interests in the family. 2nd Network Gender & STEM Conference. Berlin: VHTO.
  12. Gunderson, E. A., Ramirez, G., Levine, S. C., & Beilock, S. L. (2011). New Directions for Research on the Role of Parents and Teachers in the Development of Gender-Related Math Attitudes: Response to Commentaries. Sex Roles, 66(3-4), 191-196. DOI: 10.1007/s11199-011-0100-8. Go to original source...
  13. Honzíková, J. (2007). Gender - pojem ve školství známý i neznámý. In. XXV. International Colloquium on the Management of Educational Process: Aimed at Current Issues in Science, Education and Creative Thinking Development: sborník na CD-ROMu. Brno: Univerzita obrany. ISBN 80-85960-92-3.
  14. Ingerman, Å., & Collier-Reed, B. (2010). Technological literacy reconsidered: a model for enactment. International Journal of Technology and Design Education, 21(2), 137-148. DOI: 10.1007/s10798-009-9108-6. Go to original source...
  15. Jarkovská., L. (2007). Ve škole je gender všude kolem nás. In Smetáčková, I. Příručka pro genderově citlivé vedení škol (s. 14-18). Praha: Otevřená společnost. ISBN 978-80-87110-01-0.
  16. Lepistö, J., & Lindfors, E. (2015). From Gender-segregated Subjects to Multi-material Craft: Craft Student Teachers'Views on the Future of the Craft Subject. FormAkademisk-Forskningstidsskrift for Design Og Designdidaktikk, 8(3). DOI: 10.7577/formakademisk.1313. Go to original source...
  17. Lepistö, J. (2011). Tyttöjen ja poikien käsityötaito: Totta vai tarua? In S. Laitinen & Hilmola., A. (ed.). Taito-ja taideaineiden oppimistulokset-asiantuntijoiden arviointia. (pp. 175-193). Helsinki: Opetushallitus. ISBN 978-952-13-4732-0.
  18. Lewis, T. (1999). Research in Technology Education-Some Areas of Need. Journal of Technology Education, 10(2). DOI: 10.21061/jte.v10i2.a.3. Go to original source...
  19. Lindfors, E. (2015). Master degree as a promoter of craft, design and technology education in basic education. In Chatoney, M. (ed.). Plurality and complimentary of approaches in design and technology education, PATT29. (pp. 250-255). Marseille: Universataires de Provences. ISBN 978-2-85399-994-6.
  20. Lindfors, E. (2012). Käsityön ainedidaktinen tutkimus ja haasteet 2000-luvulla. In A. Kallioniemi & Virta, A. (ed.). Ainedidaktiikka tutkimuskohteena ja tiedonalana (pp. 360-388). Suomen kasvatustieteen seura. ISBN 97895254016222.
  21. Marjanen, P. (2012). Koulukäsityö vuosina, 1866-2003: Kodin hyvinvointiin kasvattavista tavoitteista kohti elämänhallinnan taitoja. Turku: University of Turku. ISBN 978-951-295142-0
  22. MŠMT. (2017). Rámcový vzdělávací program pro základní vzdělávání. Praha: MŠMT. Dostupné z: http://www.msmt.cz/file/43792/
  23. NSF. (2019). Women, minorities, and Persons with Disabilities in Science and Engineering. Alexandria: NSF Dostupné z: https://ncses.nsf.gov/pubs/nsf19304/
  24. Ondrušová, A. (2020). Studenti a absolventi vysokých a vyšších odborných škol v ČR - 2018. Praha: ČSÚ. Dostupné z: https://www.czso.cz/csu/czso/studenti-a-absolventi-vysokych-a-vyssich-odbornych-skol-v-cr-2018
  25. Pavlík, P. (2007). Ženy a muži v genderové perspektivě: gender přináší nový pohled. In Smetáčková, I. Příručka pro genderově citlivé vedení škol (s. 7-13). Praha: Otevřená společnost. ISBN 978-80-87110-01-0.
  26. Rasinen, A., Virtanen, S., Endepohls-Ulpe, M. et al. (2009). Technology education for children in primary schools in Finland and Germany: different school systems, similar problems and how to overcome them. International Journal of Technology and Design Education, 19(4), 367-379. DOI: 10.1007/s10798-009-9097-5. Go to original source...
  27. Reinking, A., & Martin, B. (2018). The Gender Gap in STEM Fields: Theories, Movements, and Ideas to Engage Girls in STEM. Journal of New Approaches in Educational Research, 7(2), 148-153. DOI: 10.7821/naer.2018.7.271. Go to original source...
  28. Roučková, E. (2008). Problematika genderu v technickém vzdělávání. Trendy ve vzdělávání, 1(1), 214-217.
  29. Sanders, J. S., Koch, J., & Urso, J. (1997). Gender equity right from the start: instructional activities for teacher educators in mathematics, science, and technology. Mahwah: L. Erlbaum Associates.
  30. Shapiro, J. R., & Williams, A. M. (2012). The Role of Stereotype Threats in Undermining Girls' and Women's Performance and Interest in STEM Fields. Sex Roles, 66(3-4), 175-183. DOI: 10.1007/s11199-011-0051-0. Go to original source...
  31. Shroyer, M., Backe, K., & Powell, J. (1995). Developing a science curriculum that addresses the learning preferences of male and female middle level students. In D. Baker, & K. Scantlebury, (Eds). Science "Co Education": Viewpoints for Gender, Race and Ethnic Perspectives. National Association for Research in Science Teaching.
  32. SparkNotes Editors. (2006). SparkNote on Socialization. Dostupné z: http://www.sparknotes.com/sociology/socialization/
  33. Smetáčková, I. (2007). Genderově rovná škola, genderově citlivá výuka. In Smetáčková, I. Příručka pro genderově citlivé vedení škol (s. 44-49). Praha: Otevřená společnost. ISBN 978-80-87110-01-0.
  34. Smetáčková, I. & Václavíková Helšusová, V. (2007). Dívky a chlapci: rozdílné výsledky, rozdílný styl učení, rozdílné představy? In Smetáčková, I. Příručka pro genderově citlivé vedení škol (s. 14-18). Praha: Otevřená společnost. ISBN 978-80-87110-01-0.
  35. Steinke, J. (2017). Adolescent Girls' STEM Identity Formation and Media Images of STEM Professionals: Considering the Influence of Contextual Cues. Frontiers in Psychology, 8. DOI: 10.3389/fpsyg.2017.00716. Go to original source...
  36. Syrjäläinen, E. & Seitamaa-Hakkarainen, P. (2014). The quality of design in 9th grade pupils' design-and-make assignments in craft education. Design and Technology Education: An International Journal, 19(2), 30-39.
  37. Úřad vlády České republiky. (2014). Vládní strategie pro rovnost žen a mužů v České republice na léta 2014-2020. Dostupné z: https://www.vlada.cz/assets/ppov/rovne-prilezitosti-zen-a-muzu/Projekt_Optimalizace/Strategie-pro-rovnost-zen-a-muzu-v-CR-na-leta-2014-2020.pdf
  38. Václavíková Helšusová, L. (2007). Co se učí dívky a chlapci? In Smetáčková, I. Příručka pro genderově citlivé vedení škol (s. 19-22). Praha: Otevřená společnost. ISBN 978-80-87110-01-0.
  39. Valdrová, J. (2017). Gender. In Karlík, P., Nekula, M., & Pleskalová, J. Nový encyklopedický slovník češtiny. Dost. z: https://www.czechency.org/slovnik/GENDER
  40. Valdrová, J. (2007). Komunikace mezi vyučujícími a studujícími. In Smetáčková, I. Příručka pro genderově citlivé vedení škol (s. 23-28). Praha: Otevřená společnost. ISBN 978-80-87110-01-0.
  41. Weber, K., & Custer, R. (2005). Gender-based Preferences toward Technology Education Content, Activities, and Instructional Methods. Journal of Technology Education, 16(2), 55-71. DOI: 10.21061/jte.v16i2.a.4. Go to original source...
  42. Witts, S. D. (1997). Parental influence on children's socialization to gender roles. Adolescence, 32(126), 253-259.
  43. You, S. (2011). Peer influence and adolescents' school engagement. Procedia - Social and Behavioral Sciences, 29, 829-835. DOI: 10.1016/j.sbspro.2011.11.311. Go to original source...
  44. Zuga, K. F. (1999). Addressing Womens Ways of Knowing to Improve the Technology Education Environment for All Students. Journal of Technology Education, 10(2). DOI: 10.21061/jte.v10i2.a.4. Go to original source...