Journal of Technology and Information Education 2020, 12(2):5-15 | DOI: 10.5507/jtie.2020.012

GENDEROVÉ ROZDÍLY ZNALOSTÍ ŽÁKŮ VE VYBRANÝCH OBLASTECH TECHNIKY

Pavel DOSTÁL, Svatopluk SLOVÁK, Radim ŠTĚPÁNEK, Veronika ŠVRČINOVÁ
Ostravská univerzita, Česká republika

Článek prezentuje výsledky výzkumné sondy zabývající se genderovými rozdíly v úrovni znalostí žáků a žákyň druhého stupně základních škol v České republice v oblasti vybraných technicky orientovaných témat. Na základě dat získaných pomocí didaktických testů kognitivní úrovně s velikostí výzkumného vzorku téměř tisícovky žáků či žákyň můžeme konstatovat, že signifikantně vyšší úroveň znalostí byla u žáků druhého stupně základních škol identifikována v oblasti ručního nářadí. Signifikantně vyšší úroveň znalostí žákyň stejného věku byla identifikována v oblasti výroby textilu.

Klíčová slova: gender, technické vzdělávání, výzkum, základní škola, znalosti.

Vloženo: 27. květen 2020; Revidováno: 8. červenec 2020; Přijato: 9. červenec 2020; Zveřejněno online: 20. srpen 2020; Zveřejněno: 1. únor 2021  Zobrazit citaci

ACS AIP APA ASA Harvard Chicago Chicago Notes IEEE ISO690 MLA NLM Turabian Vancouver
DOSTÁL, P., SLOVÁK, S., ŠTĚPÁNEK, R., & ŠVRČINOVÁ, V. (2020). GENDEROVÉ ROZDÍLY ZNALOSTÍ ŽÁKŮ VE VYBRANÝCH OBLASTECH TECHNIKY. Journal of Technology and Information Education12(2), 5-15. doi: 10.5507/jtie.2020.012
Stáhnout citaci

Reference

  1. Autio, O. & Soobik, M. (2013). A Comparative Study of Craft and Technology Education Curriculums and Students' Attitudes towards Craft and Technology in Finnish and Estonian Schools. Techne Seriess: Research in Sloyd Education and Craft Science A, 20(2), 17-33.
  2. Blažek, R., Janotová, Z., Potužníková, E. & Basl, J. (2019). Mezinárodní šetření PISA 2018: národní zpráva. Praha: Česká školní inspekce. ISBN 978-80-88087-24-3.
  3. Bybee, R. W. (2003). Fulfilling a promise: Standards for technological literacy. The Technology Teacher, 62(6), 23-26.
  4. Caleb, L. (2000). Design Technology: Learning How Girls Learn Best. Equity & Excellence in Education, 33(1), 22-25. DOI: 10.1080/1066568000330105. Přejít k původnímu zdroji...
  5. Částková, P., Dostál, J., Kropáč, J., & Janu, M. (2019). Tvůrčí technické činnosti a tvořivost žáků základní školy z pohledu genderu. Journal of Technology and Information Education, 11(2), 18-29. DOI: 10.5507/jtie.2020.001. Přejít k původnímu zdroji...
  6. Částková, P. & Provázková Stolinská, D. (2016). Hodnocení a sebehodnocení žáků primární školy v technické výchově v genderovém kontextu. Trendy ve vzdělávání, 9(1), 28-36. DOI: 10.5507/tvv.2016.004. Přejít k původnímu zdroji...
  7. ČSÚ. (2019). Zaostřeno na ženy a muže. Praha: ČSÚ. Dostupné z: https://www.czso.cz/csu/czso/zaostreno-na-zeny-a-muze-ffhk87f13g
  8. ČSÚ. (2016). Gender: základní pojmy. Praha: ČSÚ. Dostupné z: https://www.czso.cz/csu/gender/gender_pojmy
  9. Dakers, J. R., Dow, W., & McNamee, L. (2009) De-constructing technology's masculinity. International Journal of Technology and Design Education, 19(4). DOI: 10.1007/s10798-009-9099-3. Přejít k původnímu zdroji...
  10. Dasgupta, N., & Stout, J. G. (2014). Girls and Women in Science, Technology, Engineering, and Mathematics. Policy Insights from the Behavioral and Brain Sciences, 1(1), 21-29. DOI: 10.1177/2372732214549471. Přejít k původnímu zdroji...
  11. Eccles, J. S. (2014). Gendered socialization of STEM interests in the family. 2nd Network Gender & STEM Conference. Berlin: VHTO.
  12. Gunderson, E. A., Ramirez, G., Levine, S. C., & Beilock, S. L. (2011). New Directions for Research on the Role of Parents and Teachers in the Development of Gender-Related Math Attitudes: Response to Commentaries. Sex Roles, 66(3-4), 191-196. DOI: 10.1007/s11199-011-0100-8. Přejít k původnímu zdroji...
  13. Honzíková, J. (2007). Gender - pojem ve školství známý i neznámý. In. XXV. International Colloquium on the Management of Educational Process: Aimed at Current Issues in Science, Education and Creative Thinking Development: sborník na CD-ROMu. Brno: Univerzita obrany. ISBN 80-85960-92-3.
  14. Ingerman, Å., & Collier-Reed, B. (2010). Technological literacy reconsidered: a model for enactment. International Journal of Technology and Design Education, 21(2), 137-148. DOI: 10.1007/s10798-009-9108-6. Přejít k původnímu zdroji...
  15. Jarkovská., L. (2007). Ve škole je gender všude kolem nás. In Smetáčková, I. Příručka pro genderově citlivé vedení škol (s. 14-18). Praha: Otevřená společnost. ISBN 978-80-87110-01-0.
  16. Lepistö, J., & Lindfors, E. (2015). From Gender-segregated Subjects to Multi-material Craft: Craft Student Teachers'Views on the Future of the Craft Subject. FormAkademisk-Forskningstidsskrift for Design Og Designdidaktikk, 8(3). DOI: 10.7577/formakademisk.1313. Přejít k původnímu zdroji...
  17. Lepistö, J. (2011). Tyttöjen ja poikien käsityötaito: Totta vai tarua? In S. Laitinen & Hilmola., A. (ed.). Taito-ja taideaineiden oppimistulokset-asiantuntijoiden arviointia. (pp. 175-193). Helsinki: Opetushallitus. ISBN 978-952-13-4732-0.
  18. Lewis, T. (1999). Research in Technology Education-Some Areas of Need. Journal of Technology Education, 10(2). DOI: 10.21061/jte.v10i2.a.3. Přejít k původnímu zdroji...
  19. Lindfors, E. (2015). Master degree as a promoter of craft, design and technology education in basic education. In Chatoney, M. (ed.). Plurality and complimentary of approaches in design and technology education, PATT29. (pp. 250-255). Marseille: Universataires de Provences. ISBN 978-2-85399-994-6.
  20. Lindfors, E. (2012). Käsityön ainedidaktinen tutkimus ja haasteet 2000-luvulla. In A. Kallioniemi & Virta, A. (ed.). Ainedidaktiikka tutkimuskohteena ja tiedonalana (pp. 360-388). Suomen kasvatustieteen seura. ISBN 97895254016222.
  21. Marjanen, P. (2012). Koulukäsityö vuosina, 1866-2003: Kodin hyvinvointiin kasvattavista tavoitteista kohti elämänhallinnan taitoja. Turku: University of Turku. ISBN 978-951-295142-0
  22. MŠMT. (2017). Rámcový vzdělávací program pro základní vzdělávání. Praha: MŠMT. Dostupné z: http://www.msmt.cz/file/43792/
  23. NSF. (2019). Women, minorities, and Persons with Disabilities in Science and Engineering. Alexandria: NSF Dostupné z: https://ncses.nsf.gov/pubs/nsf19304/
  24. Ondrušová, A. (2020). Studenti a absolventi vysokých a vyšších odborných škol v ČR - 2018. Praha: ČSÚ. Dostupné z: https://www.czso.cz/csu/czso/studenti-a-absolventi-vysokych-a-vyssich-odbornych-skol-v-cr-2018
  25. Pavlík, P. (2007). Ženy a muži v genderové perspektivě: gender přináší nový pohled. In Smetáčková, I. Příručka pro genderově citlivé vedení škol (s. 7-13). Praha: Otevřená společnost. ISBN 978-80-87110-01-0.
  26. Rasinen, A., Virtanen, S., Endepohls-Ulpe, M. et al. (2009). Technology education for children in primary schools in Finland and Germany: different school systems, similar problems and how to overcome them. International Journal of Technology and Design Education, 19(4), 367-379. DOI: 10.1007/s10798-009-9097-5. Přejít k původnímu zdroji...
  27. Reinking, A., & Martin, B. (2018). The Gender Gap in STEM Fields: Theories, Movements, and Ideas to Engage Girls in STEM. Journal of New Approaches in Educational Research, 7(2), 148-153. DOI: 10.7821/naer.2018.7.271. Přejít k původnímu zdroji...
  28. Roučková, E. (2008). Problematika genderu v technickém vzdělávání. Trendy ve vzdělávání, 1(1), 214-217.
  29. Sanders, J. S., Koch, J., & Urso, J. (1997). Gender equity right from the start: instructional activities for teacher educators in mathematics, science, and technology. Mahwah: L. Erlbaum Associates.
  30. Shapiro, J. R., & Williams, A. M. (2012). The Role of Stereotype Threats in Undermining Girls' and Women's Performance and Interest in STEM Fields. Sex Roles, 66(3-4), 175-183. DOI: 10.1007/s11199-011-0051-0. Přejít k původnímu zdroji...
  31. Shroyer, M., Backe, K., & Powell, J. (1995). Developing a science curriculum that addresses the learning preferences of male and female middle level students. In D. Baker, & K. Scantlebury, (Eds). Science "Co Education": Viewpoints for Gender, Race and Ethnic Perspectives. National Association for Research in Science Teaching.
  32. SparkNotes Editors. (2006). SparkNote on Socialization. Dostupné z: http://www.sparknotes.com/sociology/socialization/
  33. Smetáčková, I. (2007). Genderově rovná škola, genderově citlivá výuka. In Smetáčková, I. Příručka pro genderově citlivé vedení škol (s. 44-49). Praha: Otevřená společnost. ISBN 978-80-87110-01-0.
  34. Smetáčková, I. & Václavíková Helšusová, V. (2007). Dívky a chlapci: rozdílné výsledky, rozdílný styl učení, rozdílné představy? In Smetáčková, I. Příručka pro genderově citlivé vedení škol (s. 14-18). Praha: Otevřená společnost. ISBN 978-80-87110-01-0.
  35. Steinke, J. (2017). Adolescent Girls' STEM Identity Formation and Media Images of STEM Professionals: Considering the Influence of Contextual Cues. Frontiers in Psychology, 8. DOI: 10.3389/fpsyg.2017.00716. Přejít k původnímu zdroji...
  36. Syrjäläinen, E. & Seitamaa-Hakkarainen, P. (2014). The quality of design in 9th grade pupils' design-and-make assignments in craft education. Design and Technology Education: An International Journal, 19(2), 30-39.
  37. Úřad vlády České republiky. (2014). Vládní strategie pro rovnost žen a mužů v České republice na léta 2014-2020. Dostupné z: https://www.vlada.cz/assets/ppov/rovne-prilezitosti-zen-a-muzu/Projekt_Optimalizace/Strategie-pro-rovnost-zen-a-muzu-v-CR-na-leta-2014-2020.pdf
  38. Václavíková Helšusová, L. (2007). Co se učí dívky a chlapci? In Smetáčková, I. Příručka pro genderově citlivé vedení škol (s. 19-22). Praha: Otevřená společnost. ISBN 978-80-87110-01-0.
  39. Valdrová, J. (2017). Gender. In Karlík, P., Nekula, M., & Pleskalová, J. Nový encyklopedický slovník češtiny. Dost. z: https://www.czechency.org/slovnik/GENDER
  40. Valdrová, J. (2007). Komunikace mezi vyučujícími a studujícími. In Smetáčková, I. Příručka pro genderově citlivé vedení škol (s. 23-28). Praha: Otevřená společnost. ISBN 978-80-87110-01-0.
  41. Weber, K., & Custer, R. (2005). Gender-based Preferences toward Technology Education Content, Activities, and Instructional Methods. Journal of Technology Education, 16(2), 55-71. DOI: 10.21061/jte.v16i2.a.4. Přejít k původnímu zdroji...
  42. Witts, S. D. (1997). Parental influence on children's socialization to gender roles. Adolescence, 32(126), 253-259.
  43. You, S. (2011). Peer influence and adolescents' school engagement. Procedia - Social and Behavioral Sciences, 29, 829-835. DOI: 10.1016/j.sbspro.2011.11.311. Přejít k původnímu zdroji...
  44. Zuga, K. F. (1999). Addressing Womens Ways of Knowing to Improve the Technology Education Environment for All Students. Journal of Technology Education, 10(2). DOI: 10.21061/jte.v10i2.a.4. Přejít k původnímu zdroji...