Journal of Technology and Information Education 2020, 12(1):27-37 | DOI: 10.5507/jtie.2020.010

EDUKAČNÍ EFEKTIVITA PLAKÁTŮ V TECHNICKÉM VZDĚLÁVÁNÍ ŽÁKŮ DRUHÉHO STUPNĚ ZÁKLADNÍ ŠKOLY

Pavel DOSTÁL
Ostravská univerzita, Česká republika

Plakáty jsou tradiční učební pomůckou a v technickém vzdělávání se využívají už dlouhá léta. Mají však opravdu ten vzdělávací účinek, jaký je od nich očekáván? Přispívají i v současnosti ke zvýšení úrovně vědomostí dětí, jejichž vnímání je determinováno digitálními technologiemi? Článek prezentuje výsledky kvantitativního výzkumu edukační efektivity plakátů s technickým obsahem, kdy výběrovým souborem bylo přibližně 500 žáků staršího školního věku. Hlavní metodou výzkumu byl přirozený pedagogický experiment, kde nezávisle proměnou byla aplikace vytvořených plakátů, závisle proměnnou byla úroveň vědomostí. Statisticky významný přírůstek vědomostí byl po rok trvajícím experimentu indikován pouze u plakátu s nejmenším množstvím obsažených informací.

Klíčová slova: plakát, edukační efektivita, základní škola, výzkum

Vloženo: 24. březen 2020; Revidováno: 4. květen 2020; Přijato: 20. květen 2020; Zveřejněno online: 16. červen 2020; Zveřejněno: 1. červen 2020  Zobrazit citaci

ACS AIP APA ASA Harvard Chicago Chicago Notes IEEE ISO690 MLA NLM Turabian Vancouver
DOSTÁL, P. (2020). EDUKAČNÍ EFEKTIVITA PLAKÁTŮ V TECHNICKÉM VZDĚLÁVÁNÍ ŽÁKŮ DRUHÉHO STUPNĚ ZÁKLADNÍ ŠKOLY. Journal of Technology and Information Education12(1), 27-37. doi: 10.5507/jtie.2020.010
Stáhnout citaci

Reference

  1. Boling, E., Eccarius, M., Smith, K., & Frick, T. (2004). Instructional Illustrations: Intended Meanings and Learner Interpretations. Journal of Visual Literacy, 24(2), 185-204. DOI: 10.1080/23796529.2004.11674612. Přejít k původnímu zdroji...
  2. Cook, M. P. (2006). Visual representations in science education: The influence of prior knowledge and cognitive load theory on instructional design principles. Science Education, 90(6), 1073-1091. DOI: 10.1002/sce.20164. Přejít k původnímu zdroji...
  3. David, T. G., & Wright, B. D. (1975). Learning environments. Chicago: University of Chicago Press.
  4. Eisen, A. (1998). Small-Group Presentations: Teaching "Science Thinking" and Context in a LargeBiolagy Class. Bioscience, 48(1), pp. 53-58. DOI: 10.2307/1313228. Přejít k původnímu zdroji...
  5. Eker, C. (2016). The effect of posters used as an alternative learning tool on students' academic achievement and attitudes towards the course. Journal of Theory and Practice in Education. Vol. 12(1), pp. 103-121. Dostupné z: https://dergipark.org.tr/tr/pub/eku/issue/26699/280881
  6. Fisher, A. V., Godwin, K. E., & Seltman, H. (2014). Visual Environment, Attention Allocation, and Learning in Young Children. Psychological Science, 25(7), 1362-1370. DOI: 10.1177/0956797614533801. Přejít k původnímu zdroji...
  7. Gosling, P. J. (1999). Scientist's guide to poster presentations. New York: Kluwer Academic. DOI: 10.1007/978-1-4615-4761-7. Přejít k původnímu zdroji...
  8. Hasio, C. (2015). Visual Inspirations: The Pedagogical And Cultural Significance Of Creative Posters In The Art Classroom. Journal of College Teaching & Learning (TLC). 12(1), 39-44. DOI: 10.19030/tlc.v12i1.9068. Přejít k původnímu zdroji...
  9. Hrabí, L. (2006). Hodnocení grafické informace učebnic přírodopisu. E-Pedagogium, 6(1), 26-32.
  10. Hubenthal, M., O'Brien, T., & Taber, J. (2011). Poster that foster cognition in the classroom: multimédia theory applied to educational posters. Educational Media International. 48(3). pp. 193-207. DOI: 10.1080/09523987.2011.607322. Přejít k původnímu zdroji...
  11. Chráska, M. (2007). Metody pedagogického výzkumu. Praha: Grada Publishing, a.s.
  12. Janko, T. (2012). Nonverbálnî prvky v učebnicîch zeměpisu jako nástroj didaktické transformace. Brno: Masarykova univerzita. Přejít k původnímu zdroji...
  13. Kerlinger, F. N. (1972). Základy výzkumu chování: pedagogický a psychologický výzkum. Praha: Academia.
  14. Kohoutek, R. (1998). Základy sociální psychologie. Brno: CERM.
  15. Komenský, J. A. (1658). Orbis sensualium pictus. Norimberk.
  16. Kuna, T. (2016). Energetický průmysl a jeho dopady na životní prostředí České republiky: bakalářská práce. Ostrava: Ostravská univerzita.
  17. Mareš, J. (2001). Učení z obrazového materiálu. In J. Čáp & J. Mareš (Eds.), Psychologie pro učitele (s. 493-503). Praha: Portál.
  18. Martin, S. H. (2002). The Classroom Environment And Its Effects On The Practice Of Teachers. Journal of Environmental Psychology, 22(1-2), 139-156. DOI: 10.1006/jevp.2001.0239. Přejít k původnímu zdroji...
  19. Novotný, P. (2007). Vizuální informace ve vybraných učebnicích dějepisu pro 9. ročník základní školy. In T. Janík, P. Knecht, & V. Najvarová (Eds.), Příspěvky k tvorbě a výzkumu kurikula (s. 133-140). Brno: Paido.
  20. Oblinger, D. G. (2006). Learning spaces. Boulder, CO: Educause.
  21. Oliveira, A. (2009). Poster presentation and learning log: alternatives in assessment at undergraduate and graduate levels. Signótica, 20(2). DOI: 10.5216/sig.v20i2.6491. Přejít k původnímu zdroji...
  22. O'Neil, C. E. (2001). A Poster Session to Describe Student Experiences in Community Nutrition Agencies. Journal of Nutrition Education, 33(5), 297-298. DOI: 10.1016/s1499-4046(06)60295-9. Přejít k původnímu zdroji...
  23. Osa, J. O., & Musser, L. R. (2004). The role of Posters in Teacher Education Programs. Education Libraries, 27(1), 16-21. DOI: 10.26443/el.v27i1.196. Přejít k původnímu zdroji...
  24. Peeck, J. (1993). Increasing picture effects in learning from illustrated text. Learning and Instruction, 3(3), 227-238. DOI: 10.1016/0959-4752(93)90006-l. Přejít k původnímu zdroji...
  25. Pešková, K. (2012). Vizuální prostředky pro výuku reálií v učebnicích němčiny. Brno: Masarykova univerzita. Přejít k původnímu zdroji...
  26. Rickards, M. (1970). Posters of protest and revolution. New York: Walker.
  27. Ringshausen, G. (1976). Von der Buchillustration zum Unterrichtsmedium. Weinheim: Beltz Verlag.
  28. Spousta, V. (2007). Vizualizace. Gnostický a komunikační prostředek edukologických fenoménů. Brno: Masarykova univerzita.
  29. Stone, N. J., & English, A. J. (1998). Task Type, Posters, And Workspace Color On Mood, Satisfaction, And Performance. Journal of Environmental Psychology, 18(2), 175-185. DOI: 10.1006/jevp.1998.0084. Přejít k původnímu zdroji...
  30. Timmers, M. (1998). The Power of the Poster. London: Victoria & Albert Publications.
  31. Tomiczek, L. (2016). Edukační plakáty pro vzdělávací oblast Člověk a svět práce: bakalářská práce. Ostrava: Ostravská univerzita.
  32. Väisänen, J. (2005). Visual texts in Finish history textbooks. In Bruillard, E., Aamotsbakken, B., Knudsen, S. V., & Horsley, M. Caught in the web or lost in the textbook? Eighth International Conference on Learning and Educational Media (s. 297-304). Utrecht: IARTEM.
  33. Wahla, A. (1983). Strukturní složky učebnic geografie. Praha: SPN.