Journal of Technology and Information Education 2019, 11(2) | DOI: 10.5507/jtie.2020.001

TVŮRČÍ TECHNICKÉ ČINNOSTI A TVOŘIVOST ŽÁKŮ ZÁKLADNÍ ŠKOLY Z POHLEDU GENDERU

Pavlína ČÁSTKOVÁ, Jiří DOSTÁL, Jiří KROPÁČ, Miroslav JANU
Univerzita Palackého v Olomouci, Česká republika

Článek se zabývá problematikou technicky tvořivých činností na základní škole. Cílem je prezentovat teoretická východiska technické tvořivosti žáků základní školy a v návaznosti na ně předložit dílčí výsledky pilotáže mapující názory učitelů na realizaci tvořivě technických činností. V souvislosti s plánovanými změnami kurikula a vytváření nové koncepce vhodného vzdělávacího obsahu technické výchovy bylo naší snahou zjistit, zda a jak učitelé pracují s individuálními preferencemi žáků (nejen) s ohledem na jejich genderovou příslušnost. Na základě výzkumné sondy jsme identifikovali nejvýznamnější faktory ovlivňující zájem žáka o tvořivě technické činnosti.

Klíčová slova: technické vzdělávání, tvořivost, technická tvořivost, gender, polytechnická výchova, základní škola.

Zveřejněno online: 21. leden 2020; Zveřejněno: 1. leden 2020  Zobrazit citaci

ACS AIP APA ASA Harvard Chicago Chicago Notes IEEE ISO690 MLA NLM Turabian Vancouver
ČÁSTKOVÁ, P., DOSTÁL, J., KROPÁČ, J., & JANU, M. (2019). TVŮRČÍ TECHNICKÉ ČINNOSTI A TVOŘIVOST ŽÁKŮ ZÁKLADNÍ ŠKOLY Z POHLEDU GENDERU. Journal of Technology and Information Education11(2), . doi: 10.5507/jtie.2020.001
Stáhnout citaci

Reference

  1. Bakalář, E., & Erazím, P. (1986). Kapitoly z psychologie tvořivosti. Plzeň: Dům techniky
  2. Bean, R. (1995). Jak rozvíjet tvořivost dítěte. Praha: Portál.
  3. Čáp. J. & Mareš, J. (2001). Psychologie pro učitele. Praha: Portál.
  4. Částková, P. & Dostál, (2019). J. Technical creativity of Pupils in the gender context., ICERI2019 Proceedings, pp. 331-336. Přejít k původnímu zdroji...
  5. Dostál, J. (2019). Význam začleňování učiva o technice a praktických činnostech do kurikula základních škol. Pedagogika, roč. 69, č. 2, s. 185-198. Přejít k původnímu zdroji...
  6. Dostál, D., & Plháková, A. (2014). Soudobé teorie a výzkum tvořivosti. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci.
  7. Fichnová, K. & Szobiová, E. (2007). Rozvoj tvořivosti a klíčových kompetencí dětí. Praha: Portál.
  8. Hartl, P. & Hartlová, H. (2000). Psychologický slovník. Praha: Portál.
  9. Hlavsa, J. (1986). Psychologické metody výchovy k tvořivosti. Praha: SPN.
  10. Hlavsa, J. (1981). Psychologické problémy výchovy k tvořivosti. Praha: SPN.
  11. Hlavsa, J. (1985). Psychologické základy teorie tvorby. Praha: Academia.
  12. Hlavsa, J., Jurčová, M. (1978). Psychologické metódy zisťovania tvorivosti. Bratislava: Psychodiagnostické a didaktické testy.
  13. Honzíková, J. (2004). Vývoj úrovně tvořivých schopností dětí mladšího školního věku. E-pedagogium [online], I, článek 03 [cit. 8. 5. 2007]. Dostupný z WWW: <http://epedagog.upol.cz/eped1.2004/clanek03.pdf>.
  14. Chráska, M., & Kočvarová, I. (2015). Kvantitativní metody sběru dat v pedagogických výzkumech. Zlín: Univerzita Tomáše Bati ve Zlíně.
  15. Chadt, K., Kouřil, L., & Pechová, J. (2009). Art of creativity aneb kreativita jako klíčová kompetence v době změn. Praha: Univerzita Jana Amose Komenského Praha.
  16. Kimmel, M.S. (2000). The gender society. Oxford: Oxford University Press. Přejít k původnímu zdroji...
  17. Kováč, T., & Keklak R. (2003). Tvorivosť učiteľa a jeho vplyv na tvorivú klímu ve triede. Psychológia a patopsychológia dieťaťa, roč. 38, s. 313-330.
  18. Lepistö, J., & Lindfors, E. (2015). From Gender-segregated Subjects to Multi-material Craft. FORMakademisk. Vol.8, Nr., Art 4, 1-20. Přejít k původnímu zdroji...
  19. Maňák, J. (2001). Stručný nástin metodiky tvořivé práce ve škole. Brno: Paido.
  20. Mikuláštík, M. (2010). Tvořivost a inovace v práci manažera. Praha: Grada.
  21. Nakonečný, M. (1995). Lexikon psychologie. Praha: Vodnář.
  22. Olafsson, B., & Thorsteinsson, G. (2010). Examining Design and Craft Education in Iceland. FORMakademisk. Vol.3 Nr. 2, s. 39-50. Přejít k původnímu zdroji...
  23. Pavlíková, E. (2004). Tvořivost jedenáctiletých dětí - souvislosti s inteligencí, zájmy a sociálním prostředím. In Smékal, V., Lacinová, L., Kukla, L. Dítě na prahu dospívání. Brno: Barrister & Principal, s. 89-99.
  24. Průcha, J. (2002). Moderní pedagogika. Praha: Portál.
  25. Smětáčková, I. (2016). Genderové představy a vztahy: sociální a kognitivní aspekty vývoje maskulinity a femininity v průběhu základní školy. Praha: Sociologické nakladatelství (SLON).
  26. Szobiová, E. (2016). Tvorivosť - poznávanie tajomstiev. Plzeň: Vydavatelství a nakladatelství Aleš Čeněk.
  27. Urban, K., K., Jellen, H., G., & Kováč, T. (2003). Urbanův figurální test tvořivého myšlení (TSD-Z): Příručka. (L. Šilerová, Trans.). Brno: Psychodiagnostika s. r. o.
  28. Zelina, M., & Jaššová, E. (1984). Tvorivosť - piata dimenzia. Bratislava: Smena.
  29. Zelina, M., & Zelinová, M. (1990). Rozvoj tvorivosti detí a mládeže. Bratislava: Slovenské pedagogické nakladatelství.