Journal of Technology and Information Education, 2009 (roč. 1), číslo 3
Teoretická studie
VÝZNAM HODNOTENIA A VÝBERU VÝVINOVO PRIMERANÉHO SOFTVÉRU PRE DETÍ PREDŠKOLSKÉHO VEKU
Mária KOŽUCHOVÁ, Miroslava VIŠŇOVSKÁ
Journal of Technology and Information Education 2009, 1(3):7-10 | DOI: 10.5507/jtie.2009.047
Článok prezentujeme teoretické východiská výučby s počítačovou technikou v predprimárnom vzdelávaní. Autorky vychádzajú zo zahraničných skúseností edukácie, predovšetkým z výskumov anglofónnych krajín. Na základe štúdia zahraničných prameňov a vlastných skúseností vytvorili súbor kompetencií pre učiteľov predprimárneho vzdelávania vo vzťahu k výučbe podporovanej počítačovou technikou. Príspevok vznikol s podporou grantu KEGA 3/712709
INTERAKTIVNÍ TABULE VE VÝUCE
Jiří DOSTÁL
Journal of Technology and Information Education 2009, 1(3):11-16 | DOI: 10.5507/jtie.2009.048
Článek pojednává o využívání interaktivních tabulí a interaktivním vzdělávání - vyučování a učení v informačním věku. Interaktivní tabule jsou v mnoha školách užívány jako alternativa k tradičním bílým tabulím nebo flipchartům. Umožňují učitelům snadno a rychle vytvořit uzpůsobené výukové objekty z řady existujícího obsahu a adaptovat je k reálným potřebám hodiny.
KE STRUKTUŘE OBSAHU UČIVA TECHNICKÝCH PŘEDMĚTŮ V ZÁKLADNÍM VZDĚLÁVÁNÍ - GENERALIZACE
Jiří KROPÁČ sr., Jiří KROPÁČ jr., Jitka PLISCHKE
Journal of Technology and Information Education 2009, 1(3):17-23 | DOI: 10.5507/jtie.2009.049
Stať vychází z výsledků výzkumů J. Brunera o struktuře obsahu učiva, jak je prezentuje M. Pasch. Autoři předkládají výchozí návrh tzv. generalizací pro výuku technických předmětů v základním vzdělávání. Zabývají se rovněž souvislostmi formulace generalizací a vztahem faktů a generalizací z hlediska správnosti generalizací.
JĘZYK TECHNICZNY KREATOREM KULTURY TECHNICZNEJ I KULTURY POWSZECHNEJ
Waldemar LIB
Journal of Technology and Information Education 2009, 1(3):24-28 | DOI: 10.5507/jtie.2009.050
W artykule poruszana jest niezwykle ważna w dzisiejszych czasach problematyka języka technicznego, jego wpływu na kulturę techniczną i ich związku z kulturą powszechną.
WARUNKI AKTYWIZACJI UCZNIÓW W EDUKACJI OGÓLNOTECHNICZNEJ
Elżbieta MASTALERZ
Journal of Technology and Information Education 2009, 1(3):29-31 | DOI: 10.5507/jtie.2009.051
Autorka omawia podstawowe zagadnienia z zakresu aktywizacji uczniów, cele i zadania edukacji technicznej oraz niektóre zagadnienia poprawnej realizacji zajęć technicznych na lekcjach w szkołach ogólnokształcących. W oparciu o literaturę i badania pedagogiczne formułuje warunki aktywizacji uczniów w działaniu praktyczno - technicznym.
VZORY A ŽÁNRY - METODOLOGIE SOUČASNOSTI
Miloš KUDĚLKA, Vratislava MOŠOVÁ
Journal of Technology and Information Education 2009, 1(3):32-37 | DOI: 10.5507/jtie.2009.052
V našem článku se zaměřujeme na výukové postupy, které fungují. Inspirujeme se u různých autorů a snažíme se najít společné rysy, které mohou pomoci zejména těm, kteří učí, a přitom nejsou studovanými učiteli. Nezapomínáme přitom na technologickou podporu výuky.
MOŽNOSTI ROZVOJE KREATIVITY ŽÁKŮ V TECHNICKÉM VZDĚLÁVÁNÍ NA DRUHÉM STUPNI ZÁKLADNÍCH ŠKOL
Pavel PECINA, Silvie MALÁ
Journal of Technology and Information Education 2009, 1(3):38-42 | DOI: 10.5507/jtie.2009.053
Článek je věnován problematice technické tvořivosti žáků na druhém stupni ZŠ. Po úvodním vymezení problematiky je pozornost zaměřena na technické tvořivé úkoly ve výuce praktických činností na druhém stupni základních škol.
NÁZORY UČITELŮ NA DIDAKTICKÉ TEXTY, POMOCNÉ MATERIÁLY PRO UČITELE A "NEDIDAKTICKÉ TEXTY" PRO VÝUKU ICT ČI DIGITÁLNÍCH TECHNOLOGIÍ
Vladislav HODIS
Journal of Technology and Information Education 2009, 1(3):43-51 | DOI: 10.5507/jtie.2009.054
Výuku lze optimalizovat vhodnými texty. V článku jsou prezentovány vybrané výsledky dotazníkového šetření. Jedná se o názory učitelů 2. stupně základních škol a nižších ročníků víceletých gymnázií na vymezené druhy didaktických textů, pomocných materiálů pro učitele a "nedidaktických textů" pro výuku informačních a komunikačních technologií (ICT) či digitální technologií.
VÝSLEDKY VÝSKUMU VPLYVU INOVAČNÉHO MODELU VÝUČBY ZALOŽENÉHO NA PODPORE OBSAHU VZDELÁVANIA PROSTREDNÍCTVOM INTERNETU V PREDMETE ELEKTRONIKA NA SOŠ
Július ARPÁŠ, Vladimír SOTÁK, Anna TIRPÁKOVÁ
Journal of Technology and Information Education 2009, 1(3):52-64 | DOI: 10.5507/jtie.2009.055
Autori článku prezentujú výsledky výskumu zameraného na zaradenie internetu do konkrétneho odborného predmetu v podmienkach strednej odbornej školy. Príspevok je prezentáciou výsledkov získaných počas dvojročného pedagogického experimentu, ktorý sa uskutočnil s cieľom zvýšiť efektivitu tradičného vyučovania na SŠ.
ANALÝZA SPOĽAHLIVOSTI/POLOŽIEK DOTAZNÍKA VÝSKUMU OVPLYVŇOVANIA VZŤAHU ŠTUDENTOV K VYUČOVACÍM PREDMETOM PROSTREDNÍCTVOM MULTIMEDIÁLNYCH UČEBNÝCH MATERIÁLOV MULTIMEDIÁLNYCH UČEBNÝCH MATERIÁLOV
Ján ZÁHOREC, Michal MUNK, Alena HAŠKOVÁ
Journal of Technology and Information Education 2009, 1(3):65-69 | DOI: 10.5507/jtie.2009.056
Príspevok nadväzuje na články uverejnené v predchádzajúcich číslach časopisu (Záhorec - Hašková, JTIE, 1/2009, s. 83 - 91; Záhorec - Hašková, JTIE, 2/2009, s. 69 -76), v ktorých boli prezentované niektoré výsledky široko koncipovaného výskumu zameraného na sledovanie možností ovplyvňovania postojov a vzťahov študentov k jednotlivým vyučovacím predmetom, a to hlavne k tým, ktoré patria medzi ich neobľúbené predmety. V tomto príspevku autori predstavujú výsledky analýzy spoľahlivosti/položiek dotazníka, ktorý bol použitý v rámci uvedeného výskumu. Analýza spoľahlivosti/položiek dotazníka bola použitá za účelom vytvorenia primeraného nástroja na získanie...
VÝSLEDKY A ZÁVERY VÝSKUMU EFEKTÍVNOSTI VYUČOVANIA APLIKOVANEJ MATEMATIKY POMOCOU MS EXCEL
Jana BORŽÍKOVÁ
Journal of Technology and Information Education 2009, 1(3):70-75 | DOI: 10.5507/jtie.2009.057
Príspevok sa zaoberá kvantitatívnym a kvalitatívnym rozborom výskumu efektívnosti vyučovania aplikovanej matematiky na Fakulte výrobných technológií TUKE so sídlom v Prešove s využitím MS Excel. Článok uvádza použité metódy, analyzuje štyri testované hypotézy a prezentuje získané výsledky.
VÝZKUM ROZVOJE AUTOREGULAČNÍCH DOVEDNOSTÍ PROSTŘEDNICTVÍM INFORMAČNÍCH TECHNOLOGIÍ NA PŘÍKLADU ZEMĚPISNÉHO UČIVA
Darina FOLTÝNOVÁ
Journal of Technology and Information Education 2009, 1(3):76-81 | DOI: 10.5507/jtie.2009.058
Předkládaný příspěvek se zabývá problematikou autoregulace a možnostmi jejího rozvoje prostřednictví informačních technologií. Autorka si kladla za cíl navrhnout způsob diagnostiky úrovně osvojení autoregulačních dovedností u žáků druhého stupně základní školy a experimentální metodou ověřit výuku spočívající v nácviku autoregulačních dovedností s využitím informačních technologií. Smyslem výzkumu bylo nabídnout námět pro přenesení problematiky rozvoje autoregulace prostřednictvím informačních technologií do konkrétních úkolových situací v zeměpise tak, aby žáci dostali možnost a příležitost nahlédnout do svého myšlení a poznávacích postupů. Výsledky...
STRUČNÁ SUMARIZÁCIA VÝSLEDKOV Z OVERENIA EDUKAČNEJ STAVEBNICE VO VYUČOVANÍ TECHNICKEJ VÝCHOVY
Ľudovít POLČIC, Milan ĎURIŠ
Journal of Technology and Information Education 2009, 1(3):82-86 | DOI: 10.5507/jtie.2009.059
V článku autori stručne uvádzajú niektoré výsledky z pedagogického výskumu v rámci ktorého overovali edukačnú stavebnicu Dominika vo vyučovacom v procese. Informujú o hlavnom cieli výskumu, oboznamujú s hlavnou hypotézou a vymenúvajú pracovné hypotézy. Ďalej sa autori v článku zamerali na postup overovania stavebnice a podávajú informáciu o výsledkoch testovaných hypotéz.
VÝSLEDKY VÝSKUMU VPLYVU MATEMATICKÉHO MODELOVANIA NA ZVÝŠENIE EFEKTIVITY VÝUČBY PREDMETU ELEKTRONIKA NA SOŠ
Július ARPÁŠ, Vladimír SOTÁK, Anna TIRPÁKOVÁ
Journal of Technology and Information Education 2009, 1(3):87-95 | DOI: 10.5507/jtie.2009.060
Autori vo svojom príspevku interpretujú výsledky výskumu orientovaného na pôsobenie matematického počítačového modelovania vo výučbe. Zaradením najmodernejších technológií založených na počítačovom návrhu elektronických obvodov by sa mala zvýšiť atraktivita elektrotechnického odboru a v neposlednom rade aj kompatibilita stredoškolského odborného vzdelávania na Slovensku s vyspelými krajinami spoločného európskeho priestoru. Príspevok je určený na oboznámenie odbornej verejnosti s výsledkami dvojročného pedagogického experimentu, ktorý sa uskutočnil s cieľom zvýšiť efektivitu tradičného vzdelávania na SŠ prostredníctvom e - learningu.
Recenze
C++ BEZ PŘEDCHOZÍCH ZNALOSTÍ
Milan KLEMENT, Jan LAVRINČÍK
Journal of Technology and Information Education 2009, 1(3):96 | DOI: 10.5507/jtie.2009.061
SLOVNÍK POČÍTAČOVÉ TERMINOLOGIE
Ľudovít POLČIC
Journal of Technology and Information Education 2009, 1(3):97 | DOI: 10.5507/jtie.2009.062
EDUKACYJNE ZASTOSOWANIA HIPERMEDIÓW
Marek RYBAKOWSKI
Journal of Technology and Information Education 2009, 1(3):98-99 | DOI: 10.5507/jtie.2009.063
VSTUP DO PROJEKTOVANIA PRÍPRAVY MULTIMEDIÁLNYCH PROGRAMOV V EDUKAČNOM PROCESE
Ján STEBILA
Journal of Technology and Information Education 2009, 1(3):100 | DOI: 10.5507/jtie.2009.064
ÚDRŽBA KÓDŮ PŘEVZATÝCH PROGRAMŮ
Jan LAVRINČÍK
Journal of Technology and Information Education 2009, 1(3):101-102 | DOI: 10.5507/jtie.2009.065
SNADNÉ ZVLÁDNUTÍ POČÍTAČOVÉ ANGLIČTINY
Ľudovít POLČIC
Journal of Technology and Information Education 2009, 1(3):103 | DOI: 10.5507/jtie.2009.066
Ostatní články
TECHNOLÓGIE VÝROBY TRADIČNÝCH TEXTÍLIÍ NA HOREHRONÍ A ICH UPLATNENIE V EDUKAČNOM PROCESE NA 1. STUPNI ZÁKLADNEJ ŠKOLY
Ivana KRUPOVÁ, Beáta AKIMJAKOVÁ
Journal of Technology and Information Education 2009, 1(3):104-109 | DOI: 10.5507/jtie.2009.067
V príspevku je podrobne opísaný tradičný technologický postup výroby textílií na Horehroní - od pestovania ľanu a konopí cez ich zberanie, sušenie, rosenie, močenie, pobíjanie, trepanie, česanie, pradenie, navíjanie, vyváranie, plákanie, sušenie, snovanie, tkanie, až po úpravy textílií farbením. Opísané technológie môžu pôsobiť inšpiratívne pre učiteľov 1. stupňa základnej školy, môžu byť integrované do edukačného procesu, a tým slúžiť ako prostriedok rozvíjania nielen manuálnych zručností žiakov, ich technického myslenia a technickej tvorivosti, ale aj regionálneho povedomia.
DIDAKTICKÉ ASPEKTY INFORMAČNÝCH A KOMUNIKAČNÝCH TECHNOLÓGIÍ VO VÝUČBE TECHNICKÝCH PREDMETOV
Anna KÚTNA, Hedviga PALÁSTHY
Journal of Technology and Information Education 2009, 1(3):110-114 | DOI: 10.5507/jtie.2009.068
Rozvoj prírodných vied a predovšetkým techniky zákonite vyvolal mimoriadny tlak na všetky systémy vzdelávania. Narastá rozpor medzi množstvom poznatkov, ktoré musí človek zvládnuť a obmedzenými časovými možnosťami k ich osvojeniu. Je preto nutné modernizovať obsah i koncepciu vzdelávania. Školstvo väčšinou reaguje konzervatívne, pomaly a opatrne. Nové myslenie totiž kladie zvýšené nároky na permanentní sebavzdelanie pedagógov. Cieľom príspevku je poukázať na význam informačných a komunikačných technológií vo výučbe predmetu Počítačové siete na Katedre informatiky Pedagogickej fakulty Katolíckej univerzity v Ružomberku. Prezentuje dištančnú formu vzdelávania,...
POČÍTAČOVÁ ILUSTRACE A POČÍTAČOVÁ VIZUALIZACE VE VÝUCE
Josef ŠEDIVÝ
Journal of Technology and Information Education 2009, 1(3):115-117 | DOI: 10.5507/jtie.2009.069
Článek poukazuje na základní didaktický význam vizualizace a ilustrace. Vizualizacím a ilustracím je nutno poskytnout maximální prostor ve výuce technických předmětů, při studentských měřeních, pokusech, výzkumech a projektech. Autor se dlouhodobě zabývají problematikou vizuální stránky výuky s cílem nacházet a aplikovat vhodné vizualizační nástroje a podpořit názornost výuky technických a přírodovědných předmětů. Vyšší kvalita hardwaru a softwaru zvyšuje možnosti aplikací a dostupnost vizualizačních nástrojů.
ADOBE FLASH JAKO PLATFORMA PRO TVORBU ONLINE MULTIMEDIÁLNÍHO VZDĚLÁVACÍHO OBSAHU
Kamil KOPECKÝ
Journal of Technology and Information Education 2009, 1(3):118-121 | DOI: 10.5507/jtie.2009.070
Příspěvek se zabývá světovým standardem pro tvorbu multiplatformního multimediálního obsahu se zaměřením na využití v oblasti vzdělávání. Popisuje základní vlastnosti vývojového prostředí Adobe Flash (např. ve vztahu k propojitelnosti s 3D zobrazováním), uvádí příklady konkrétních multimediálních vzdělávacích objektů využitelných ke zvýšení efektivity vzdělávacího procesu.
ZASTOSOWANIE PROGRAMU PSPICE W BADANIU OBWODÓW ELEKTRYCZNYCH ORAZ W SYMULACJI UKŁADÓW AUTOMATYKI
Paweł BACHMAN, Piotr GAWŁOWICZ, Marcin CHCIUK
Journal of Technology and Information Education 2009, 1(3):122-125 | DOI: 10.5507/jtie.2009.071
W artykule opisano możliwości zastosowania programu PSpice w badaniach obwodów elektrycznych i symulacjach układów automatyki. Pokazano też przykłady zadań z elektrotechniki, elektroniki i automatyki oraz ich rozwiązania w PSpice. Końcowa część artykułu zawiera krótki opis innych zadań, jakie można wykonać w PSpice.
VÝUKOVÉ OBJEKTY A JEJICH ZDROJE NA INTERNETU
Vladimíra SEHNALOVÁ
Journal of Technology and Information Education 2009, 1(3):126-130 | DOI: 10.5507/jtie.2009.072
Při přípravě na vyučování pomocí ICT není již učitel odkázán jen na vlastní vyrobené elektronické učební texty, objekty a pomůcky. Kromě výukových programů je dalším zdrojem informací Internet, kde je možno najít celou řadu digitálních výukových materiálů. Příspěvek uvádí příklady některých těchto zdrojů.
DIDAKTICKÉ TESTOVÁNÍ POMOCÍ APLIKACE VISUAL BASIC 6
Jan LAVRINČÍK, Eva STRÁNSKÁ
Journal of Technology and Information Education 2009, 1(3):131-135 | DOI: 10.5507/jtie.2009.073
Článek se zabývá otázkou didaktického testování v aplikaci Visual Basic 6. Poukazuje na některé nezvyklosti v tvorbě didaktických testů. Vysvětluje z jakých částí se skládá didaktický testovací program, zdůrazňuje výběr programovacího jazyka z hlediska kompatibility, vývoje a budoucího rozšíření. Seznamuje čtenáře s hierarchickou strukturou didaktických testovacích procesů. Příspěvek je doplněn o vývojové diagramy a ukázky zdrojových kódů.
OBJEKTOVĚ ORIENTOVANÉ PROGRAMOVÁNÍ VE VÝUCE
Jan KUBRICKÝ, Milan KLEMENT
Journal of Technology and Information Education 2009, 1(3):136-138 | DOI: 10.5507/jtie.2009.074
Příspěvek je věnován problematice Objektově Orientovaného Programování. Shrnuje názory předních odborníků pedagogů-programátorů a zabývá se objektově orientovanými možnostmi při tvorbě a správě webových aplikací.
SKALOPTYM - UNIWERSALNE OPROGRAMOWANIE DO OPTYMALIZACJI ZAGADNIEŃ TECHNICZNYCH
Renata KASPERSKA, Andrzej KASPERSKI
Journal of Technology and Information Education 2009, 1(3):139-144 | DOI: 10.5507/jtie.2009.075
Praca dotyczy zadania wyznaczania optymalnych rozwiązań dla zagadnień technicznych. W artykule przedstawiono zarys podstaw optymalizacji, scharakteryzowano wybrane programy komputerowe umożliwiające rozwiązywanie zadań optymalizacyjnych oraz zaprezentowano opracowane przez autorów oprogramowanie stosowane w dydaktyce do optymalizacji skalarnej dowolnych problemów.