Journal of Technology and Information Education 2009, 1(3):76-81 | DOI: 10.5507/jtie.2009.058
VÝZKUM ROZVOJE AUTOREGULAČNÍCH DOVEDNOSTÍ PROSTŘEDNICTVÍM INFORMAČNÍCH TECHNOLOGIÍ NA PŘÍKLADU ZEMĚPISNÉHO UČIVA
- Katedra geografie, Pedagogická fakulta MU, Poříčí 7, 603 00, Brno, ČR
Předkládaný příspěvek se zabývá problematikou autoregulace a možnostmi jejího rozvoje prostřednictví informačních technologií. Autorka si kladla za cíl navrhnout způsob diagnostiky úrovně osvojení autoregulačních dovedností u žáků druhého stupně základní školy a experimentální metodou ověřit výuku spočívající v nácviku autoregulačních dovedností s využitím informačních technologií. Smyslem výzkumu bylo nabídnout námět pro přenesení problematiky rozvoje autoregulace prostřednictvím informačních technologií do konkrétních úkolových situací v zeměpise tak, aby žáci dostali možnost a příležitost nahlédnout do svého myšlení a poznávacích postupů. Výsledky práce dokazují, že výuku zeměpisu lze koncipovat tak, aby žáci používali informační technologie zároveň se smysluplným využívání geografických poznatků s cílem dosáhnout žádoucí úrovně osvojení autoregulačních dovedností.
Klíčová slova: autoregulace, autoregulační dovednosti, experimentální metoda, informační technologie, výuka zeměpisu
Zveřejněno: 1. prosinec 2009 Zobrazit citaci
ACS | AIP | APA | ASA | Harvard | Chicago | Chicago Notes | IEEE | ISO690 | MLA | NLM | Turabian | Vancouver |
Reference
- FOLTÝNOVÁ, D. Vliv metakognitivních strategií na rozvoj dovedností žáků autoregulovat své učení při osvojování zeměpisného učiva. Disertační práce. Brno: Masarykova univerzita, 2008.
- HARTL, P., HARTLOVÁ, J. Psychologický slovník. Praha : Portál, 2000, s. 121. ISBN 80-7178-303-X.
- HELUS, Z., PAVELKOVÁ, I. Vedení žáků ke vzdělávací autoregulaci a humanizaci školy. Pedagogika, 1992, roč. 42, č.2, s. 197-208. ISSN 3330-3815.
- MAREŠ, J., GAVORA, P. Anglicko-český pedagogický slovník. Praha : Portál, 1999. ISBN 80-7178-310-2.
- PRŮCHA, J., WALTEROVÁ, E., MAREŠ, J. Pedagogický slovník. Praha: Portál, 2001. ISBN 80-7178-579-2.
- ŠVEC, V. Klíčové dovednosti ve vyučování a výcviku. Brno: Masarykova universita,1998, s. 9. ISBN 80-210-1937-9.
- ZIMMERMAN, B. J.; MARTINEZ-PONS, M. Development of a Structured Interview for Assessing Students´ Use of Self-regulated Learning Strategies. American Educational Research Journal, 23, 1986, s. 614-628. ISSN 0002-8312.
Přejít k původnímu zdroji...
- ZIMMERMAN, B. J.; MARTINEZ-PONS, M. Construct Validation of a Strategy Model of Student Self-regulated Learning. Journal of Educational Psychology, 80, 1988, s. 284-290. ISSN 0022-0663.
Přejít k původnímu zdroji...
- ZIMMERMAN, B. J. Becoming a self-regulated learner : An overview. Theory into practice. Columbus, 2002. ISSN: 1543-0421 (on-line). ISSN 0040-5841 (print).