Journal of Technology and Information Education 2009, 1(3):76-81 | DOI: 10.5507/jtie.2009.058

VÝZKUM ROZVOJE AUTOREGULAČNÍCH DOVEDNOSTÍ PROSTŘEDNICTVÍM INFORMAČNÍCH TECHNOLOGIÍ NA PŘÍKLADU ZEMĚPISNÉHO UČIVA

Darina FOLTÝNOVÁ
Katedra geografie, Pedagogická fakulta MU, Poříčí 7, 603 00, Brno, ČR

Předkládaný příspěvek se zabývá problematikou autoregulace a možnostmi jejího rozvoje prostřednictví informačních technologií. Autorka si kladla za cíl navrhnout způsob diagnostiky úrovně osvojení autoregulačních dovedností u žáků druhého stupně základní školy a experimentální metodou ověřit výuku spočívající v nácviku autoregulačních dovedností s využitím informačních technologií. Smyslem výzkumu bylo nabídnout námět pro přenesení problematiky rozvoje autoregulace prostřednictvím informačních technologií do konkrétních úkolových situací v zeměpise tak, aby žáci dostali možnost a příležitost nahlédnout do svého myšlení a poznávacích postupů. Výsledky práce dokazují, že výuku zeměpisu lze koncipovat tak, aby žáci používali informační technologie zároveň se smysluplným využívání geografických poznatků s cílem dosáhnout žádoucí úrovně osvojení autoregulačních dovedností.

Klíčová slova: autoregulace, autoregulační dovednosti, experimentální metoda, informační technologie, výuka zeměpisu

Zveřejněno: 1. prosinec 2009  Zobrazit citaci

ACS AIP APA ASA Harvard Chicago Chicago Notes IEEE ISO690 MLA NLM Turabian Vancouver
FOLTÝNOVÁ, D. (2009). VÝZKUM ROZVOJE AUTOREGULAČNÍCH DOVEDNOSTÍ PROSTŘEDNICTVÍM INFORMAČNÍCH TECHNOLOGIÍ NA PŘÍKLADU ZEMĚPISNÉHO UČIVA. Journal of Technology and Information Education1(3), 76-81. doi: 10.5507/jtie.2009.058
Stáhnout citaci

Reference

  1. FOLTÝNOVÁ, D. Vliv metakognitivních strategií na rozvoj dovedností žáků autoregulovat své učení při osvojování zeměpisného učiva. Disertační práce. Brno: Masarykova univerzita, 2008.
  2. HARTL, P., HARTLOVÁ, J. Psychologický slovník. Praha : Portál, 2000, s. 121. ISBN 80-7178-303-X.
  3. HELUS, Z., PAVELKOVÁ, I. Vedení žáků ke vzdělávací autoregulaci a humanizaci školy. Pedagogika, 1992, roč. 42, č.2, s. 197-208. ISSN 3330-3815.
  4. MAREŠ, J., GAVORA, P. Anglicko-český pedagogický slovník. Praha : Portál, 1999. ISBN 80-7178-310-2.
  5. PRŮCHA, J., WALTEROVÁ, E., MAREŠ, J. Pedagogický slovník. Praha: Portál, 2001. ISBN 80-7178-579-2.
  6. ŠVEC, V. Klíčové dovednosti ve vyučování a výcviku. Brno: Masarykova universita,1998, s. 9. ISBN 80-210-1937-9.
  7. ZIMMERMAN, B. J.; MARTINEZ-PONS, M. Development of a Structured Interview for Assessing Students´ Use of Self-regulated Learning Strategies. American Educational Research Journal, 23, 1986, s. 614-628. ISSN 0002-8312. Přejít k původnímu zdroji...
  8. ZIMMERMAN, B. J.; MARTINEZ-PONS, M. Construct Validation of a Strategy Model of Student Self-regulated Learning. Journal of Educational Psychology, 80, 1988, s. 284-290. ISSN 0022-0663. Přejít k původnímu zdroji...
  9. ZIMMERMAN, B. J. Becoming a self-regulated learner : An overview. Theory into practice. Columbus, 2002. ISSN: 1543-0421 (on-line). ISSN 0040-5841 (print).