Journal of Technology and Information Education 2025, 17(1):58-77 | DOI: 10.5507/jtie.2025.009
SOUČASNÝ STAV A BUDOUCÍ SMĚRY VZDĚLÁVÁNÍ KYBERNETICKÉ BEZPEČNOSTI V ČESKÉ REPUBLICE
- Vysoké učení technické v Brně, Česká republika
Potřeba do určité míry vzdělávat uživatele v oblasti kybernetické bezpečnosti je vzhledem k stále se zvyšujícímu počtu kybernetických hrozeb kritická. Přístup k výuce však nelze jednoduše zobecnit z důvodu odlišných prostředí, technických znalostí a věkových skupin uživatelů. Kybernetická bezpečnost, jakožto samostatná doména v oblasti informačních a komunikačních technologií, zahrnuje náročné disciplíny, které jsou ve velké míře technického charakteru, a proto je důležité do vzdělávání zahrnout i praktickou výuku. Toto odvětví se za posledních 10 let výrazně posunulo, včetně různých přístupů a možností jeho studia na vysokém a středním stupni vzdělání. Tento článek se na uvedenou problematiku zaměřuje v kontextu českého prostředí. Nejprve je představen historický vývoj a současný stav vzdělávání v oblasti kybernetické bezpečnosti, který poukazuje na nárůst počtu studijních programů v zemích Evropské unie. Následně je prezentována provedená analýza, která se již blíže věnuje českému vzdělávacímu systému od vysokého po základní stupeň vzdělání. Z té plyne, že 6 vysokých škol nabízí akreditované studijní programy s primárním zaměřením na kybernetickou bezpečnost. Analýza dále zkoumala míru pokrytí výuky na středním stupni, kde 41 středních škol (31,3 %) vyučuje alespoň jeden samostatný předmět kybernetické bezpečnosti, a z toho 18 škol nabízí i oborové zaměření nebo specializaci. S ohledem na potřebu praktického vzdělávání článek dále představuje nástroje a metody, které lze integrovat za účelem vytvoření kontrolovaného, bezpečného a interaktivního výukového prostředí. V tomto ohledu článek diskutuje použití lokální virtualizace, koncept sandboxingu, platformy cyber range a formy gamifikace pro zvýšení zapojení studentů. Tyto metody a nástroje byly následně aplikovány a ve výuce testovány studenty vysoké školy, žáky střední průmyslové školy a gymnázia. Ze získané zpětné vazby od testovacích skupin se kombinace interaktivních a gamifikovaných metod jeví jako vhodná pro podporu výuky kybernetické bezpečnosti.
Klíčová slova: kybernetická bezpečnost, praktická výuka, vzdělávací platformy, interaktivita, gamifikace, virtualizace.
Vloženo: 3. březen 2025; Revidováno: 14. září 2025; Přijato: 3. březen 2025; Zveřejněno: 17. říjen 2025 Zobrazit citaci
Reference
- ASKI (2024). MBA v oblasti kybernetické bezpečnosti v České republice a Slovensku. Asociace škol kritické infrastruktury. Dostupné z: https://mba.aski.cz/mba-studium-manazer-kyberneticke-bezpecnosti/
- Balon, T., & Baggili, I. (2023). Cybercompetitions: A survey of competitions, tools, and systems to support cybersecurity education. Education and Information Technologies, 28(9), 11759-11791. https://doi.org/10.1007/s10639-022-11451-4
Přejít k původnímu zdroji...
- Beauchamp, C., Beach, V., & Matuscovich, V. H. (2023). Educational cyber ranges: A mixed-method study of significant learning experiences using cyber ranges for cybersecurity education. Cybersecurity Pedagogy & Practice Journal, 2(1), 4-11.
- Bioglio, L., Capecchi, S., Peiretti, F., Sayed, D., Torasso, A., Pensa, R.G. (2019). A Social Network Simulation Game to Raise Awareness of Privacy Among School Children. IEEE Transactions on Learning Technologies, 12(4), 456-469. https://doi.org/10.1109/ TLT.2018.2881193
Přejít k původnímu zdroji...
- Catota, F. E., Morgan, M. G., & Sicker, D. C. (2019). Cybersecurity education in a developing nation: The Ecuadorian environment. Journal of Cybersecurity, 5(1), 1-19. https://doi.org/10.1093/cybsec/tyz001Chvalkovská, P. V ČR startuje středoškolské studium kybernetické bezpečnosti. KYBEZ. Dostupné z: https://kybez.cz/v-cr-startuje-stredoskolske-studium-kyberneticke-bezpecnosti/
Přejít k původnímu zdroji...
- CTFd (2024). The Easiest Capture the Flag Platform. CTFd. Dostupné z: https://ctfd.io/
- De Bruijn, H., & Janssen, M. (2017). Building cybersecurity awareness: The need for evidence-based framing strategies. Government Information Quarterly, 34(1), 1-7. https://doi.org/10.1016/j.giq.2017.02.007
Přejít k původnímu zdroji...
- E-Bezpečí (2024). Vzdělávejte se s E-Bezpečím. E-Bezpečí. Dostupné z: https://vzdel avani.e-bezpeci.cz/
- ENISA (2025). CYBERHEAD - Cybersecurity Higher Education Database. European Union Agency for Cybersecurity. Dostupné z: https://tools.enisa.europa.eu/topics/ education/cyberhead/
- FEKT (2024). Master of Science in Cybersecurity proCyber. FEKT VUT. Dostupné z: https://www.utko.fekt.vut.cz/master-science-cybersecurity-procyber
- Hack The Box (2025). The #1 Cybersecurity Performance Center. HTB. Dostupné z: https://www.hackthebox.com/
- Harris, G. (2024). How State Universities are addressing the Shortage of Cybersecurity Professionals in the United States. Journal of Cybersecurity Education, Research and Practice, 2024(1), 27. https://doi.org/10.62915/2472-2707.1194
Přejít k původnímu zdroji...
- Katsantonis, M. N., Manikas, A., Mavridis, I., & Gritzalis, D. (2023). Cyber range design framework for cyber security education and training. International Journal of Information Security, 22(4), 1005-1027. https://doi.org/10.1007/s10207-023-00680-4
Přejít k původnímu zdroji...
- Kucek, S., & Leitner, M. (2020). An Empirical Survey of Functions and Configurations of Open-Source Capture the Flag (CTF) Environments. Journal of Network and Computer Applications, 151, 102470. https://doi.org/10.1016/j.jnca.2019.102470
Přejít k původnímu zdroji...
- Kumar, P., Vitak, J., Chetty, M., Clegg, T.L., Yang, J., McNally, B., Bonsignore, E. (2018). Co-designing online privacy-related games and stories with children. Proceedings of the 17th ACM Conference on Interaction Design and Children (s. 67-79). Trondheim Norway: ACM. https://doi.org/10.1145/3202185.3202735
Přejít k původnímu zdroji...
- Lazarov, W., Stodulka, T., Schafeitel-Tähtinen, T., Helenius, M., & Martinasek, Z. (2023). Interactive Environment for Effective Cybersecurity Teaching and Learning. Proceedings of the 18th International Conference on Availability, Reliability and Security (s. 1-9). https://doi.org/10.1145/3600160.3605007
Přejít k původnímu zdroji...
- Lazarov, W., Schafeitel-Tähtinen, T., Squillace, J., Martinasek, Z., Coufalikova, A., Helenius, M., Gallus, P. & Fujdiak, R. (2025). Lessons Learned from Using Cyber Range to Teach Cybersecurity at Different Levels of Education. Technology, Knowledge and Learning, 1-36. https://doi.org/10.1007/s10758-025-09840-ys
Přejít k původnímu zdroji...
- McDaniel, L., Talvi, E., & Hay, B. (2016). Capture the Flag as Cyber Security Introduction. 2016 49th Hawaii International Conference on System Sciences (HICSS) (s. 5479-5486). https://doi.org/10.1109/HICSS.2016.677
Přejít k původnímu zdroji...
- Mouheb, D., Abbas, S., & Merabti, M. (2019). Cybersecurity curriculum design: A survey. Transactions on Edutainment XV, 93-107. https://doi.org/10.1007/978-3-662-59351-6_9
Přejít k původnímu zdroji...
- Mountrouidou, X., Vosen, D., Kari, C., Azhar, M. Q., Bhatia, S., Gagne, G., Maguire, J., Tudor, L., Yuen, T. T. (2019). Securing the human: A review of literature on broadening diversity in cybersecurity education. Proceedings of the Working Group Reports on Innovation and Technology in Computer Science Education (s. 157-176). New York, NY, USA: Association for Computing Machinery. https://doi.org/10.1145/3344429.3372507
Přejít k původnímu zdroji...
- MŠMT (2022). Registr vysokých škol a uskutečňovaných studijních programů. Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy. Dostupné z: https://regvssp.msmt.cz/
- MŠMT (2025). Rejstřík škol a školských zařízení. eEdu portál. Dostupné z: https://regvssp.msmt.cz/
- MUNI (2001). Studijní katalog Fakulty informatiky v akademickém roce 2001/2002. FI MU. Dostupné z: https://www.fi.muni.cz/docs/sez01-02.pdf
- NÚKIB (2024). Vzdělávací portál NÚKIB. Národní úřad pro kybernetickou a informační bezpečnost. Dostupné z: https://osveta.nukib.gov.cz/
- Quayyum, F., Cruzes, D. S., Jaccheri, L. (2021). Cybersecurity awareness for children: A systematic literature review. International Journal of Child-Computer Interaction, 30, 100343. https://doi.org/10.1016/j.ijcci.2021.100343
Přejít k původnímu zdroji...
- RingZer0 (2024). RingZer0 Team Online CTF. RingZer0 Team Online CTF. Dostupné z: https://ringzer0ctf.com/
- Stodůlka, T., & Fujdiak, R. (2022). Budování Cyber Range platformy s technologií cloud computingu. Vysoké učení technické v Brně.
- TryHackMe (2025). Learn Cyber Security. THM. Dostupné z: https://tryhackme.com/ hacktivities
- Tzavara, V., & Vassiliadis, S. (2024). Tracing the evolution of cyber resilience: a historical and conceptual review. International Journal of Information Security, 23(3), 1695-1719. https://doi.org/10.1007/s10207-023-00811-x
Přejít k původnímu zdroji...
- UTB (2024). Kybernetická bezpečnost. Univerzita Tomáše Bati ve Zlíně. Dostupné z: https://www.utb.cz/vyhledavac-oboru/informacni-technologie-mgr/kyberneticka-bezpecn ost-mgr/
- Vanderhoven, E., Willems, B., Hove, S. V., All, A. (2015). Wait and see? Studying the Teacher's Role During In-Class Educational Gaming. Proceedings of the European Conference on Games-Based Learning (s. 540-547).
- VUT (2015). Informační bezpečnost. Vysoké učení technické v Brně. Dostupné z: https://www.vut.cz/studenti/programy/obor/10687
- VUT (2024). Informační technologie a umělá inteligence. Vysoké učení technické v Brně. Dostupné z: https://www.vut.cz/studenti/programy/program/8967
- Vykopal, J., Švábenský, V., & Chang, E. C. (2020). Benefits and Pitfalls of Using Capture the Flag Games in University Courses. Proceedings of the 51st ACM Technical Symposium on Computer Science Education (s. 752-758). https://doi.org/10.1145/ 3328778.3366893
Přejít k původnímu zdroji...
- Wright, A. C. (2017). Orange is the new purple. USA: BlackHat. Dostupné z: https://www.blackhat.com/docs/us-17/wednesday/us-17-Wright-Orange-Is-The-New-Pur ple-wp.pdf
- Yamin, M. M., Katt, B., & Gkioulos, V. (2020). Cyber ranges and security testbeds: Scenarios, functions, tools and architecture. Computers & Security, 88, 101636. https://doi.org/10.1016/j.cose.2019.101636
Přejít k původnímu zdroji...