Journal of Technology and Information Education 2023, 15(2):172-184 | DOI: 10.5507/jtie.2023.008
QR CODES IN THE PROFESSION OF TEACHER
- Západočeská univerzita v Plzni, Česká republika
The acronym "QR code" means Quick Response code in translation. In our article we focus on whether or not they can be effectively used in teacher's profession, meaning not only during lessons. QR codes are used to load certain information with the help of a smart device (tablet, mobile phone). In this article we try to find out how these codes can be used to improve teacher's lessons. Further we focus on how to use these codes in school in general, outside of lessons. Are they suitable for field trips? Can teachers use them in other parts of their profession, for example in educational or career counseling? And how can we use them properly so that they really improve the work? The goal of this article is to come up with suitable strategies for using QR codes on elementary schools. To obtain more information we a researched both foreign and domestic sources and we also did our own research - half structured interviews to find out, whether or not teachers use the QR codes in lessons and if so, in which way. It is obvious that QR codes are appropriate tool for teachers to use in lessons or even outside of lessons. If methodical support is provided, QR codes appear to be fitting addition to teacher's profession.
Keywords: QR codes, BYOD, elementary school, digital technology, research, teaching strategies.
Received: July 20, 2023; Revised: July 20, 2023; Accepted: July 20, 2023; Published: January 30, 2024 Show citation
References
- Atewell, J. (2015). BYOD Bring Your Own Device Přîručka pro vedoucî pracovnîky škol o možnostech využitî mobilnîch zařîzenî žáků pro výuku a učenî [online]. European Schoolnet [cit. 16.5.2020]. Dostupné z: https://www.dzs.cz/file/5326/byod-cz-final-pdf/.
- Benediktová, L. (2020). Strategie učení s tabletem ve výuce přírodopisu. Plzeň. Disertační práce. ZČU v Plzni. Fakulta pedagogická. Vedoucí práce Lucie Rohlíková.
- Burešová, N. (2022). Návrh naučné vycházky okolo Boleveckých rybníků s využitím QR kódů. Plzeň. Bakalářská práce. ZČU v Plzni. Fakulta pedagogická. Vedoucí práce Lenka Benediktová.
- Černý, M. (2013). QR kódy a jejich využití ve výuce[online].Metodický portál: Články. 12. 6. 2013 [cit. 20. 6. 2023]. ISSN 1802-4785. Dostupné z: https://clanky.rvp.cz/clanek/17505/QR-KODY-A-JEJICH-VYUZITI-VE-VYUCE.html
- Gallera, J. M. (2023). Designing and Evaluating a QR Code-Based Monitoring System for School Visitor Logs. International Research Journal of Advanced Engineering and Science, ročník 8, číslo 2, s. 116-120 ISSN: 2455-9024.
- Jacob, E. (2021). What is a QR code? A guide to the barcode's basics, why you're seeing it everywhere, and how to scan one [online]. New York: Insider, 2021[cit. 2023-01-21]. Dostupné z: https://www.businessinsider.com/guides/tech/what-is-a-qr-code
- Kopecký, K., Szotkowski, R. (2020). Český učitel ve světě technologií [online]. Olomouc: Centrum prevence rizikové virtuální komunikace, 2020 [cit. 2023-06-12]. Dostupné z: https://e-bezpeci.cz/index.php/ke-stazeni/vyzkumne-zpravy/135-2020-cesky-ucitel-ve-svete-technologii/file. Výzkumná zpráva. Pedagogická fakulta Univerzity Palackého v Olomouci.
- Svobodová, H., Durna, R., Kejíková, I. a Dubový, A. (2016). Možnosti využití QR kódu ve výuce. Komenský. Brno: Masarykova univerzita, ročník 141, číslo 01, s. 39-43. ISSN 0323-0449.
- Švaříček, R., Šeďová. K. (2007). Kvalitativní výzkum v pedagogických vědách. Praha: Portál. ISBN 978-80-7367-313-0.
- Uçak, E., Usta, S. (2022). Opinions of students and parents on the QR code-supported cooperative learning method. International Journal of Curriculum and Instruction. Ročník 15, číslo 1, s. 662-692. ISSN: 1993-7660.
- Vianazir, J., Ambarita, A., Yuniarti, T. (2022). Qr-Code-Based Mathematics Contextual Comic Module for Elementary School Students. International Journal of Social Science And Human Research. Ročník 5, číslo 6, s. 2515-2519. DOI: 10.47191/ijsshr/v5-i6-79, Impact factor- 5.871
Go to original source...
- Voříšková, K. (2023). Dendrologická naučná stezka na Plešivci s využitím QR kódů. Plzeň. Bakalářská práce. ZČU v Plzni. Fakulta pedagogická. Vedoucí práce Lenka Benediktová.
- Widyasari, W., Sutopo, H., & Agustian, M. (2019). QR Code-based Learning Development: Accessing Math Game for Children Learning Enhancement. International Journal of Interactive Mobile Technologies (iJIM), ročník 13, číslo 11, s. 111-124. ISSN(online): 2644-0695. https://doi.org/10.3991/ijim.v13i11.10976
Go to original source...
- Winter, M. (2010) Scan me: everybody´s guide to the magical world of QR codes. Napa: Westsong Publishing, c2010. ISBN 9780965900034.