Journal of Technology and Information Education 2023, 15(1):20-35 | DOI: 10.5507/jtie.2023.001

EVALUATION OF THE EDUCATIONAL PROGRAM SMALL TECHNICAL UNIVERSITY

Pavel DOSTÁL, Svatopluk SLOVÁK, Radim ©TĚPÁNEK, Veronika ©VRČINOVÁ
Ostravská univerzita, Česká republika

The article presents the results of the evaluation of the educational program Small Technical University (hereinafter STU). The STU educational program is primarily intended for kindergartens. Its aim is to lead children to a positive relationship with technique, to develop technical literacy and logical thinking. Since 2014, the STU program has already intervened with more than 200,000 kindergarten pupils (Malá technika, 2022). The authors of the article dealt with the question of whether it really has the benefit that is expected from it. The main used methods were a natural pedagogical experiment and a questionnaire survey. The results of the performed evaluation testify to the meaningfulness of including the STU program in preschool education.

Keywords: evaluation, preprimary education, technical education.

Received: December 16, 2022; Revised: March 29, 2023; Accepted: November 16, 2022; Published: October 20, 2023  Show citation

ACS AIP APA ASA Harvard Chicago Chicago Notes IEEE ISO690 MLA NLM Turabian Vancouver
DOSTÁL, P., SLOVÁK, S., ©TĚPÁNEK, R., & ©VRČINOVÁ, V. (2023). EVALUATION OF THE EDUCATIONAL PROGRAM SMALL TECHNICAL UNIVERSITY. Journal of Technology and Information Education15(1), 20-35. doi: 10.5507/jtie.2023.001
Download citation

References

  1. Částková, P., Havelka, M., & Kropáč, J. (2015). The concept of teaching technical education at kindergarten. 6th International Conference LUMEN 2015: Rethinking Social Action: Core Values: April 16-19, 2015 - Iasi (Romania). Bologna: MEDIMOND, 207-214. ISBN 978-88-7587-725-5.
  2. ČSÚ. (2022). ©koly a ąkolská zařízení - ąkolní rok 2021/2022. Praha: Český statistický úřad. Dostupné z: https://www.czso.cz/csu/czso/skoly-a-skolska-zarizeni-skolni-rok-20212022
  3. Havelka, M. (2015). Moľnosti podpory polytechnického vzdělávání v mateřské ąkole. Trendy ve vzdělávání, 8(1), 89-101. DOI: 10.5507/tvv2015.003. Go to original source...
  4. Honzíková, J. (2015). Polytechnická výchova v předąkolním zařízení. Technika a vdelávanie, 4(1), 49-50. ISSN 1339-9888.
  5. Chráska, M. (2016). Metody pedagogického výzkumu. Praha: Grada, 254 s. ISBN 978-80-247-5326-3.
  6. Kerlinger, F. N. (1972). Základy výzkumu chování: pedagogický a psychologický výzkum. Praha: Academia, 705 s.
  7. Koľuchová, M. (2016). Moľnosti realizácie nového vzdelávacieho programu pracovného vyučovania na 1. stupni Z©. Technika a vzdelávanie, 5(1), 2-4. ISSN 1339-9888.
  8. Kropáč, J. Kubíček, Z., Chráska, M., & Havelka, M. Didaktika technických předmětů: vybrané kapitoly. Olomouc: Univerzita Palackého, 223 s. ISBN 80-244-0848-1.
  9. Malá technika. (2022). Jak funguje technický a digitální svět. Říčany: Malá technika z.ú. Dostupné z: https://www.mtuni.cz/
  10. M©MT. (2021a). Rámcový vzdělávací program pro předąkolní vzdělávání. Praha: M©MT. Dostupné z: https://www.msmt.cz/file/56051/
  11. M©MT. (2021b). Rámcový vzdělávací program pro základní vzdělávání. Praha: M©MT. Dostupné z: https://www.msmt.cz/vzdelavani/zakladni-vzdelavani/ucebni-dokumenty
  12. Procházková, I. (2004). Technická výchova - součást humanistického modelu pregraduální přípravy učitelů. Olomouc: Votobia, 177 s. ISBN 80-722-0213-8.
  13. Roučková, E. (2013). The concept of technical literacy, as perceived by students of primary school teaching students and by primary school teachers. Journal of Technology and Information Education, 12(3), 35-43. DOI: 10.5507/jtie.2013.032. Go to original source...
  14. Salomon, J.-J. (1997). Technologický úděl. Přeloľila Ivana Holzbachová. Praha: Filosofia, 288 s. ISBN 80-7007-097-8.