Journal of Technology and Information Education 2021, 13(1):1-22 | DOI: 10.5507/jtie.2021.002
SOUČASNÝ STAV TECHNICKÉHO VZDĚLÁVÁNÍ POMOCÍ POČÍTAČEM ŘÍZENÝCH STROJŮ NA ZŠ A SŠ
- Fakulta pedagogická Západočeské univerzity v Plzni, Česká republika
Cílem práce je výzkum postojů žáků k technické výchově a jejich ovlivnitelnost výukou zaměřenou na počítačem řízené stroje (frézky, gravírky, 3D tiskárny). Předpokladem vlastního výzkumu je vznik přehledové studie, jež zajistí přehled zkoumané problematiky v současném stavu doma i v zahraničí. Vlastní studie se nejdříve zaměřuje na definování klíčových slov, jak v českém, tak i v anglickém jazyce. Následně jsou vyhledány vhodné zdroje a rozděleny na domácí a zahraniční. Výsledkem je analýza každého zdroje s krátkým abstraktem zdroje. Na závěr jsou všechny zdroje shrnuty ve výslednou zprávu, jež poukazuje na skutečnost, že především ve světě je vzdělávání v oblasti programovatelných strojů již zaváděno. Jsou hledány vhodné postupy a příklady. Naopak situace v ČR je na počátku zavádění do vzdělávacích procesů.
Klíčová slova: stroje, technika, algoritmizace, 3D tiskárna, CNC soustruh, CNC frézka, vzdělávání na základních školách.
Vloženo: 7. červen 2020; Revidováno: 5. leden 2021; Přijato: 25. květen 2020; Zveřejněno online: 19. únor 2021; Zveřejněno: 18. říjen 2021 Zobrazit citaci
Reference
- Dostál, J., Hašková, A., Kožuchová, M., Kropáč, J., Ďuriš, M., & Honzíková, J. (2017). Technické vzdělávání na základních školách v kontextu společenských a technologických změn. Univerzita Palackého v Olomouci.
- Dostál, J. (2018). Člověk a technika - podkladová studie k revizím RVP [podkladová studie]. NVU. NVU.
- Dyehouse, M., Santone, A. L., Kisa, Z., Carr, R. L., & Razzouk, R. (2018). A Novel 3D+MEA Approach to Authentic Engineering Education for Teacher Professional Development: Design Principles and Outcomes. Journal of Pre-College Engineering Education Research (J-PEER), 9(1), Article 4. https://doi.org/10.7771/2157-9288.1168
Přejít k původnímu zdroji...
- English, L. D., Hudson, P., & Dawes, L. (2013). Engineering-Based Problem Solving in the Middle School: Design and Construction with Simple Machines. Journal of Pre-College Engineering Education Research (J-PEER), 3(2), Article 5. https://doi.org/10.7771/2157-9288.1081
Přejít k původnímu zdroji...
- Guzey, S. S., Moore, T. J., & Harwell, M. (2016). Building Up STEM: An Analysis of Teacher-Developed Engineering Design-Based STEM Integration Curricular Materials. Journal of Pre-College Engineering Education Research (J-PEER), 6(1), Article 2. https://doi.org/10.7771/2157-9288.1129
Přejít k původnímu zdroji...
- Némethová, S., Mrázek, M. (2020). Programovanie CNC strojov - je to skutočné programovanie?. In: Trendy ve vzdělávání. UPOL. roč.13 , č.1.
Přejít k původnímu zdroji...
- Simbartl, P., Honzíková, J., Krotký, J. (2020). Rozvoj technické gramotnosti za pomoci počítačem řízených strojů. In: Trendy ve vzdělávání. UPOL. roč. 13, č.1.
Přejít k původnímu zdroji...
- Stebila, J. (2015). Inovatívne vyučovacie metódy a ich využitie v technickom vzdelávaní: vedecká monografia. Univerzita Mateja Bela v Banskej Bystrici, Fakulta prírodných vied.
- Weinberg, P. J. (2018). Assessing Mechanistic Reasoning: Supporting Systems Tracing. Journal of Pre-College Engineering Education Research (J-PEER), 9(1), Article 3. https://doi.org/10.7771/2157-9288.1182
Přejít k původnímu zdroji...