Journal of Technology and Information Education 2021, 13(1):1-22 | DOI: 10.5507/jtie.2021.002

SOUČASNÝ STAV TECHNICKÉHO VZDĚLÁVÁNÍ POMOCÍ POČÍTAČEM ŘÍZENÝCH STROJŮ NA ZŠ A SŠ

Pavel MOC
Fakulta pedagogická Západočeské univerzity v Plzni, Česká republika

Cílem práce je výzkum postojů žáků k technické výchově a jejich ovlivnitelnost výukou zaměřenou na počítačem řízené stroje (frézky, gravírky, 3D tiskárny). Předpokladem vlastního výzkumu je vznik přehledové studie, jež zajistí přehled zkoumané problematiky v současném stavu doma i v zahraničí. Vlastní studie se nejdříve zaměřuje na definování klíčových slov, jak v českém, tak i v anglickém jazyce. Následně jsou vyhledány vhodné zdroje a rozděleny na domácí a zahraniční. Výsledkem je analýza každého zdroje s krátkým abstraktem zdroje. Na závěr jsou všechny zdroje shrnuty ve výslednou zprávu, jež poukazuje na skutečnost, že především ve světě je vzdělávání v oblasti programovatelných strojů již zaváděno. Jsou hledány vhodné postupy a příklady. Naopak situace v ČR je na počátku zavádění do vzdělávacích procesů.

Klíčová slova: stroje, technika, algoritmizace, 3D tiskárna, CNC soustruh, CNC frézka, vzdělávání na základních školách.

Vloženo: 7. červen 2020; Revidováno: 5. leden 2021; Přijato: 25. květen 2020; Zveřejněno online: 19. únor 2021; Zveřejněno: 18. říjen 2021  Zobrazit citaci

ACS AIP APA ASA Harvard Chicago Chicago Notes IEEE ISO690 MLA NLM Turabian Vancouver
MOC, P. (2021). SOUČASNÝ STAV TECHNICKÉHO VZDĚLÁVÁNÍ POMOCÍ POČÍTAČEM ŘÍZENÝCH STROJŮ NA ZŠ A SŠ. Journal of Technology and Information Education13(1), 1-22. doi: 10.5507/jtie.2021.002
Stáhnout citaci

Reference

  1. Dostál, J., Hašková, A., Kožuchová, M., Kropáč, J., Ďuriš, M., & Honzíková, J. (2017). Technické vzdělávání na základních školách v kontextu společenských a technologických změn. Univerzita Palackého v Olomouci.
  2. Dostál, J. (2018). Člověk a technika - podkladová studie k revizím RVP [podkladová studie]. NVU. NVU.
  3. Dyehouse, M., Santone, A. L., Kisa, Z., Carr, R. L., & Razzouk, R. (2018). A Novel 3D+MEA Approach to Authentic Engineering Education for Teacher Professional Development: Design Principles and Outcomes. Journal of Pre-College Engineering Education Research (J-PEER), 9(1), Article 4. https://doi.org/10.7771/2157-9288.1168 Přejít k původnímu zdroji...
  4. English, L. D., Hudson, P., & Dawes, L. (2013). Engineering-Based Problem Solving in the Middle School: Design and Construction with Simple Machines. Journal of Pre-College Engineering Education Research (J-PEER), 3(2), Article 5. https://doi.org/10.7771/2157-9288.1081 Přejít k původnímu zdroji...
  5. Guzey, S. S., Moore, T. J., & Harwell, M. (2016). Building Up STEM: An Analysis of Teacher-Developed Engineering Design-Based STEM Integration Curricular Materials. Journal of Pre-College Engineering Education Research (J-PEER), 6(1), Article 2. https://doi.org/10.7771/2157-9288.1129 Přejít k původnímu zdroji...
  6. Némethová, S., Mrázek, M. (2020). Programovanie CNC strojov - je to skutočné programovanie?. In: Trendy ve vzdělávání. UPOL. roč.13 , č.1. Přejít k původnímu zdroji...
  7. Simbartl, P., Honzíková, J., Krotký, J. (2020). Rozvoj technické gramotnosti za pomoci počítačem řízených strojů. In: Trendy ve vzdělávání. UPOL. roč. 13, č.1. Přejít k původnímu zdroji...
  8. Stebila, J. (2015). Inovatívne vyučovacie metódy a ich využitie v technickom vzdelávaní: vedecká monografia. Univerzita Mateja Bela v Banskej Bystrici, Fakulta prírodných vied.
  9. Weinberg, P. J. (2018). Assessing Mechanistic Reasoning: Supporting Systems Tracing. Journal of Pre-College Engineering Education Research (J-PEER), 9(1), Article 3. https://doi.org/10.7771/2157-9288.1182 Přejít k původnímu zdroji...