Journal of Technology and Information Education 2018, 10(2):24-30 | DOI: 10.5507/jtie.2018.008

ZVYŠOVANIE TEMPA HLASNÉHO ČÍTANIA POMOCOU POČÍTAČOVEJ SIMULÁCIE

Marek NAGY
Univerzita Komenského v Bratislave, Slovensko

Článok prezentuje experimentálnu metódu nácviku hlasného čítania v treťom ročníku primárneho vzdelávania. Hlasné čítanie je dôležitý medzikrok ku čítaniu s porozumením a odzrkadľuje stav vnímania slov ako celkov. Jeho typickým merateľným atribútom je tempo čítania, ktorého vhodná úroveň je nutnou, nie však postačujúcou, podmienkou porozumenia textu. Nízke tempo je zároveň aj demotivujúcim faktorom a odrádza od ďalšieho čítania „pre radosť“. Na nácvik bola využitá aplikácia Multimediálna čítanka, kde deti čítajú text do mikrofónu a počítač automaticky kontroluje a vyhodnocuje nahrávku. Počas čítania sa im vizualizuje simulácia ich predošlého výkonu, ktorý sa snažia prekonať.

Klíčová slova: Primárne vzdelávanie, hlasné čítanie, počítačová simulácia.

Vloženo: 31. květen 2018; Přijato: 2. září 2018; Zveřejněno online: 4. září 2018; Zveřejněno: 1. prosinec 2018  Zobrazit citaci

ACS AIP APA ASA Harvard Chicago Chicago Notes IEEE ISO690 MLA NLM Turabian Vancouver
NAGY, M. (2018). ZVYŠOVANIE TEMPA HLASNÉHO ČÍTANIA POMOCOU POČÍTAČOVEJ SIMULÁCIE. Journal of Technology and Information Education10(2), 24-30. doi: 10.5507/jtie.2018.008
Stáhnout citaci

Reference

  1. Hasbrouck, J., Tindal, G. A. (2006). Oral Reading Fluency Norms: A Valuable Assessment Tool for Reading Teachers. Journal of the Reading Teacher, 59(7), 636-644. doi:10.1598/RT.59.7.3 Přejít k původnímu zdroji...
  2. Patel, R., Furr, W. (2011). ReadN'Karaoke: Visualizing Prosody in Children's Books for Expressive Oral Reading. Proceedings of the SIGCHI Conference on Human Factors in Computing Systems, CHI'11, 3203-3206, ACM, New York. NY. doi:10.1145/1978942.1979417 Přejít k původnímu zdroji...
  3. Vicsi, K., Roach, P., Öster, A. et al. (2000). A Multimedia, Multilingual Teaching and Training System for Children with Speech Disorders. International Journal of Speech Technology 3: 289. doi:10.1023/A:1026563015923 Přejít k původnímu zdroji...
  4. Pervaiz, M., Patel, R. (2014). SpeechOmeter: heads-up monitoring to improve speech clarity. In Proceedings of the 16th international ACM SIGACCESS conference on Computers & accessibility (ASSETS '14). ACM, New York, NY, USA, 319-320. doi:10.1145/2661334.2661339 Přejít k původnímu zdroji...
  5. Nagy, M. (2017). Measuring and Improving Children's Reading Aloud Attributes by Computers. Journal of Linguistics, 68(2), 278-286. doi:10.1515/jazcas-2017-0037 Přejít k původnímu zdroji...