Journal of Technology and Information Education 2017, 9(2):144-154 | DOI: 10.5507/jtie.2017.024

REALIZATION OF EDUCATIONAL AREA MAN AND THE WORLD OF WORK AT THE 2ND STAGE OF PRIMARY SCHOOL

Pavel DOSTÁL, Michal MRÁZEK, Svatopluk SLOVÁK, Veronika ŠVRČINOVÁ
Ostravská Univerzita, Česká republika
Univerzita Palackého v Olomouci, Česká republika

The paper provides information on a research survey aimed at obtaining relevant data on the current state of implementation of the Educational Area - Man and the World of Work at the 2nd level of primary schools in the Moravian-Silesian and Olomouc regions. The partial objectives were to find actual hourly subsidies for this educational area, the existence of specialized classrooms, the choice of implemented educational fields, etc. The data are compared with the results of comparable abroad surveys (especially in Slovakia). On the basis of the results analysis, recommendations are proposed for the implementation of the Educational Area - Man and the World of Work so that the development of pupils in the field of technical education responds to the current social needs and at the same time has the potential to fulfill the vision of the technical society.

Keywords: Technical and vocational education, educational fields, research survey.

Received: June 12, 2017; Accepted: October 5, 2017; Published: December 12, 2017  Show citation

ACS AIP APA ASA Harvard Chicago Chicago Notes IEEE ISO690 MLA NLM Turabian Vancouver
DOSTÁL, P., MRÁZEK, M., SLOVÁK, S., & ŠVRČINOVÁ, V. (2017). REALIZATION OF EDUCATIONAL AREA MAN AND THE WORLD OF WORK AT THE 2ND STAGE OF PRIMARY SCHOOL. Journal of Technology and Information Education9(2), 144-154. doi: 10.5507/jtie.2017.024
Download citation

References

  1. Dovalová, D. a A. Hašková. (2013). Aktuálne problémy technického vzdelávania na základných školách. Časopis Technika a vzdelávanie. Volume 2, Issue 2. p. 20 - 24.
  2. Hallström, J., Hultén, M. et Lövheim, D. (2013). The study of technology as a field of knowledge in general education: historical insights and methodological considerations from a Swedish case study, 1842 - 2010. International Journal of Technology and Design Education. Volume 24, Issue 2, Pages 121 - 139. Go to original source...
  3. Havelka, M. (2010). Dílčí posouzení stavu realizace výuky vzdělávací oblasti Člověk a svět práce na základních školách na základě analýzy školních vzdělávacích programů vybraných škol. Journal of Technology and Information Education. Volume 2. Issue 2. pp. 33 - 39. DOI 10.5507/jtie.2010.031. Go to original source...
  4. Honzíková, J. (2015). Pracovní výchova s didaktikou. Praha: Univerzita Jana Amose Komenského. 252 p. ISBN 978-80-7452-111-9.
  5. Horká, H. et al. (2011). Studie ze školní pedagogiky. Brno: Masarykova univerzita, 77 p.
  6. Jones, A., de Vries, M. J. a C. M. Buntting (2009). International Handbook of Research and Development in Technology Education. Rotterdam; Boston: Sense Publishers. Go to original source...
  7. Kropáč, J. (2004). Didaktika technických předmětů: vybrané kapitoly. Olomouc:
  8. Univerzita Palackého v Olomouci. 223 p.
  9. Lukáčová, D. (2014). Technické vzdelávanie - súčasť všeobecného vzdelávania na Slovensku. Journal of Technology an Information Education. Volume 6, Issue 2. p. 4 - 8. Go to original source...
  10. Mrázek, M. (2016). Realizace vzdělávací oblasti Člověk a svět práce na základních školách (Diplomová práce). Ostrava: PdF OU.
  11. Pavelka, J. (2013). Návrh vzdelávacieho štandardu techniky pre nižší stupeň stredného vzdelávania v SR. Časopis Technika a vzdelávanie. Volume 2, Issue 2. p. 11 - 14.
  12. Rámcový vzdělávací program pro ZV. (2016). Dostupné z: http://www.nuv.cz/uploads/RVP_ZV_2016.pdf.
  13. Scigiel, M.(1987). Dějiny pracovní výchovy. Brno: Univerzita J. E. Purkyně. 106 s. ISBN: neuvedeno.
  14. SPCR (2016). Podpora technického vzdělávání s Rokem průmyslu nekončí. Tisková zpráva Svazu průmyslu a dopravy ČR, 4.1.2016.
  15. Stebila, J. (2016). Aktuálne prístupy k inovatívnemu ponímaniu technického vzdelávania. Časopis Technika a vzdelávanie. Volume 5, Issue 1. p. 47 - 50.
  16. Stoffa, J. (2000). Terminológia v technickej výchově. Olomouc: Univerzita Palackého.
  17. Strukturální fondy (2016). Výzva č. 57 Infrastruktura pro zájmové, neformální a celoživotní vzdělávání. Dostupné z : https://www.strukturalni-fondy.cz/cs/Microsites/IROP/Vyzvy/Vyzva-c-57-Infrastruktura-pro-zajmove,-neformalni-a-celozivotni-vzdel