Journal of Technology and Information Education, 2010 (roč. 2), číslo 1
Teoretická studie
FAKTORY STIMULUJÍCÍ POZORNOST STUDENTA VE WEBCASTINGOVÉM PROSTŘEDÍ
Milan NOVÁK
Journal of Technology and Information Education 2010, 2(1):7-12 | DOI: 10.5507/jtie.2010.001
Článek předkládá základní rozdělení faktorů stimulující pozornost studentů při využívání webcastingových systémů ve svém studiu. Tyto faktory a jejich provázání by mělo být zohledňováno při hledání vhodné koncepce pro vlastní vývoj systému nebo jeho nákup a následnou integraci do výukových prostředí vzdělávacích institucí.
ELEKTROMONTÁŽNÍ SOUPRAVY V TECHNICKÉM VZDĚLÁVÁNÍ
Čestmír SERAFÍN
Journal of Technology and Information Education 2010, 2(1):13-18 | DOI: 10.5507/jtie.2010.002
Příspěvek se zabývá elektrotechnickými stavebnicemi ve výuce elektrotechniky, jejich optimálním využití ve výukovém procesu a dále možností realizace stavebnic z vlastních zdrojů. Zvláštní důraz je položen na oblast elektromontážních prací.
E-LEARNING A JEHO UPLATNĚNÍ NA PdF UP OLOMOUC
Milan KLEMENT, Jiří DOSTÁL
Journal of Technology and Information Education 2010, 2(1):19-23 | DOI: 10.5507/jtie.2010.003
Předložený článek představuje některé aspekty použití e-Learningu v rámci kombinovaných forem studia na Pedagogické fakultě UP Olomouc. Popisuje dlouhodobý vývoj v této oblasti a ukazuje, jaký zásadní vliv může mít e-Learning při zvyšování efektivnosti výukového procesu. Jednotlivé výstupy jsou výsledkem dlouhodobého sběru dat a jejich statistického vyhodnocení, kdy hlavní použitou metodou byla analýzy dat získaných z ekonomických, studijních a řídících informačních systémů UP Olomouc. Zvyšování efektivnosti výukového procesu, se zachováním vysoké kvality poskytovaného vzdělání, je v době zásadních změn ve financování veřejných vysokých škol, zvláště...
HODNOCENÍ TECHNIKY - PŘEDPOKLAD KOMPLEXNOSTI VÝUKY TECHNICKÝCH PŘEDMĚTŮ
Jiří KROPÁČ sr., Jiří KROPÁČ jr., Jitka PLISCHKE
Journal of Technology and Information Education 2010, 2(1):24-28 | DOI: 10.5507/jtie.2010.004
Začlenění hodnocení techniky do výuky technických předmětů je podmínkou komplexnosti výuky. Označení komplexnost vyjadřuje úplnost, tedy to, že vzdělávacími výsledky naplňuje výuka "své poslání" v plném rozsahu. Komplexnost souvisí s integrací výsledků vzdělávání. Ve stati jsou rozpracovány hlavní přístupy k začlenění hodnocení techniky do výuky technických předmětů. Problematika je demonstrována na příkladu výuky zaměřené na spalování komunálního odpadu.
KONCEPCJA EDUKACJI MEDIALNEJ
Wojciech WALAT
Journal of Technology and Information Education 2010, 2(1):29-32 | DOI: 10.5507/jtie.2010.005
Diagnoza problemów współczesnego świata w zakresie globalnej komunikacji medialnej jest podstawowym wyzwaniem dla istniejących i modernizowanych systemów edukacyjnych. Bez pełnej wizji świata człowiek nie może istnieć w pełni świadomie. Stąd najważniejsze pytania związane są z takim rozwojem społecznym, w którym każdy człowiek nie będzie wykluczony z ogólnoświatowego obiegu informacji. W artykule zostały przedstawione ogólne założenia powszechnej edukacji medialnej.
MODELOVANIE JAKO DOLEŽITÁ SÚČÁSŤ VÝUČBY
Libuša RÉVÉSZOVÁ
Journal of Technology and Information Education 2010, 2(1):33-38 | DOI: 10.5507/jtie.2010.006
V príspevku sa zaoberáme úlohou modelovania vo vyučovaní, hodnotením a skúsenosťami z výučby modelovania a základov informačných systémov. Opisujeme možnosti využitia projektovej metódy, najmodernejších objektovo orientovaných metód modelovania a analýzy používateľských požiadaviek a podporou tvorivosti študentov.
DYNAMICKÉ INFORMAČNÍ SYSTÉMY PRO SPRÁVU DAT ŠKOLY
Jan LAVRINČÍK
Journal of Technology and Information Education 2010, 2(1):39-43 | DOI: 10.5507/jtie.2010.007
Článek popisuje a klasifikuje dynamické systémy pro správu školy, se zaměřením na vysokoškolské systémy pro evidenci zahraničních mobilit. Vysvětluje z jakých částí se databázový program skládá, zdůrazňuje výběr programovacího jazyka z hlediska kompatibility, vývoje a budoucího rozšíření. V nosné části se zaměřuje na vývoj, ovládání, možnosti vylepšení a praktické využití aplikace Systém evidence zahraničních pobytů. Seznamuje čtenáře s hierarchickou strukturou schvalovacích procesů. Příspěvek je doplněn o vývojové diagramy.
INFORMAČNÁ HODNOTA ZNAKOV OBRAZU A TEXTU
Anton STOLÁR
Journal of Technology and Information Education 2010, 2(1):44-49 | DOI: 10.5507/jtie.2010.008
Článok tematicky nadväzuje na článok o metavzdelávaní. V prvých častiach v skratke porovnáme potenciál znakov obrazu a textu niesť informačný obsah (kapitoly 1-4). V ďalších častiach analyzujeme špecifiká procesu poznávania z perspektívy semiotiky a informatiky (kapitoly 5-7). Zavádzame a odôvodňujeme funkčné kritériá pre interdisciplinárny pojem informačná hodnota znaku ako kvantifikátora informačného obsahu. V poslednej časti popisuje vzťah informačnej hodnoty znaku v procese poznávania a navrhuje ďalšie funkcie metarozhrania.
Výzkumný článek
HODNOTENIE VZDELÁVACÍCH CIEĽOV VO VYUČOVANÍ INFORMATIKY
Janka MAJHEROVÁ
Journal of Technology and Information Education 2010, 2(1):50-55 | DOI: 10.5507/jtie.2010.009
V príspevku uvádzame skúsenosti s tvorbou vzdelávacích cieľov pri vyučovaní informatiky podľa upravenej Bloomovej taxonómie. Zároveň chceme poukázať na kvalitatívne hodnotenie produktov výučby pomocou metódy zakotvenej teórie.
DIAGNOSTIKA VYBRANÝCH PREKONCEPTT K TECHNICKÉ VÝCHOVĚ ŽÁKŮ 5. TŘÍD ZŠ
Aleš BARTOŇ
Journal of Technology and Information Education 2010, 2(1):56-61 | DOI: 10.5507/jtie.2010.010
Tento příspěvek se zabývá prezentací dílčích cílů výzkumu kvantitativní a kvalitativní diagnostiky vybraných prekonceptů k technice na primární škole. Výzkumu se zúčastnili žáci 5. tříd základních škol v Českých Budějovicích. Dotazníkovou metodou a kognitivními mapami byly zjištěny a následně zpracovány údaje o prekonceptech a jejich zastrukturování, z hlediska kvalitativního i kvantitativního, v oblasti technické výchovy.
DIDAKTICKÝ TEST Z PRÍRODOVEDY PRE TEMATICKÝ CELOK TECHNIKA, TECHNICKÉ OBJAVY
Ivana KRUPOVÁ
Journal of Technology and Information Education 2010, 2(1):62-67 | DOI: 10.5507/jtie.2010.011
V príspevku uvádzame navrhovaný didaktický test z prírodovedy pre tematický celok Technika, technické objavy, ktorý sa nezameriava na zisťovanie objemu osvojených vedomostí, ale na zisťovanie úrovne prírodovednej gramotnosti. Vyriešenie úloh didaktického testu vyžaduje od žiakov hlbšieho pochopenie pojmov a schopnosti využívať nadobudnuté vedomosti na riešenie problémových úloh z bežného života.
VÝSKUM MOŽNOSTI ZVYŠOVANIA EFEKTÍVNOSTI VYUČOVANIA TECHNICKÝCH PREDMETOV NA 2. STUPNI ZÁKLADNEJ ŠKOLY POMOCOU HYPERTEXTOVÝCH UČEBNÝCH MATERIÁLOV
Ľubomír ŽÁČOK
Journal of Technology and Information Education 2010, 2(1):68-78 | DOI: 10.5507/jtie.2010.012
Učiteľ ako aktivátor výchovno-vzdelávacieho procesu riadi a približuje odborné fakty žiakom, avšak musí byť schopný sebareflexie a evalvácie. Podporuje samostatnú, ale pritom kooperatívnu prácu žiakov, dodržiava pedagogické, psychologické a sociálne aspekty pri vzdelávaní. Používa primerané učebné pomôcky a didaktickú techniku. Motivačnými elementmi sú nové médiá a rôzne inovatívne úlohy z techniky a nových technológií. Našim cieľom bolo navrhnúť systém riadeného štúdia využívajúceho didaktické prostredie vytvorené hypertextovým portálom. Účinnosť novokoncipovaného postupu bola overená pedagogickým experimentom.
MOŻLIWOŚCI WYKORZYSTANIA NARZĘDZI INFORMATYCZNYCH DO KSZTAŁTOWANIA SPOŁECZEŃSTWA INFORMACYJNEGO O WYSOKIM POZIOMIE ŚWIADOMOŚCI EKOLOGICZNE
Krzysztof PYTEL
Journal of Technology and Information Education 2010, 2(1):79-84 | DOI: 10.5507/jtie.2010.013
W artykule opisano wybrane wyniki i przedstawiono analizę ankiety, której celem było poznanie opinii i stopnia znajomości nauczania na odległość. W erze komputerów naglącym problemem jest degradacja środowiska. Dlatego też ważna jest edukacja ekologiczna, która przejawia się w różnych formach. Celem publikacji jest przybliżenie wiadomości na temat nauczania elektronicznego oraz analiza wyników ankiety na temat e-learning, jednego z narzędzi informatycznych, który można wykorzystać w edukacji ekologicznej. W artykule opisano edukację ekologiczną oraz przedstawiono świadomość ekologiczną Polaków w świetle wcześniejszych badań. Dokonano też przeglądu...
Recenze software
ADOBE CAPTIVATE - NÁSTROJ PRO TVORBU INTERAKTIVNÍCH E-LEARNINGOVÝCH MATERIÁLŮ
Iveta ŽOUŽELKOVÁ, Zdenka PROKOPOVÁ
Journal of Technology and Information Education 2010, 2(1):85-86 | DOI: 10.5507/jtie.2010.014
Adobe Captivate 4
Recenze
INFORMAČNÍ A KOMUNIKAČNÍ TECHNOLOGIE VE ŠKOLE
Jiří DOSTÁL
Journal of Technology and Information Education 2010, 2(1):87 | DOI: 10.5507/jtie.2010.015
BRDIČKA, B. a kol. Informační a komunikační technologie ve škole : pro vedení škol a ICT metodiky. Praha : VUP, 2010. 72 s. ISBN 978-80-87000-31-1.
MICROSOFT OFFICE EXCEL 2007: KONTINGENČNÍ TABULKY A GRAFY
Jan LAVRINČÍK, Milan KLEMENT
Journal of Technology and Information Education 2010, 2(1):88 | DOI: 10.5507/jtie.2010.016
AITKEN, P. G. Microsoft Office 2007 Excel 2007 : Kontingenční tabulky a grafy. 1. vyd. Brno : Computer Press, 2009. 264 s. ISBN 978-80-251-2306-5.
ZVYŠOVANIE POČÍTAČOVEJ GRAMOTNOSTI
Ľudovít POLČIC
Journal of Technology and Information Education 2010, 2(1):89-90 | DOI: 10.5507/jtie.2010.017
GLENDINNING, E., McEWAN, J. Oxford English for Information Technology; second edition, Oxford University Press, 2006, Oxford, Teacher's book ISBN 0-19-457493-8, 138p.; Student's book ISBN 978-0-19-457452-1; 224 p.; CD ISBN 978-0-19-457455-2
KOMPETENCE VE VZDĚLÁVÁNÍ
Jan KUBRICKÝ
Journal of Technology and Information Education 2010, 2(1):91 | DOI: 10.5507/jtie.2010.018
VETEŠKA, J., TURECKIOVÁ, M. Kompetence ve vzdělávání. 1. vyd. Praha : Grada, 2008. 160 s. ISBN 978-80-247-1770-8.
Ostatní články
TRADIČNÁ KERAMIKA VO VUČOVANÍ MATERIÁLOVEDY
Igor ŠTUBŇA, Anton TRNÍK, Ľubomíra VALOVIČOVÁ
Journal of Technology and Information Education 2010, 2(1):92-94 | DOI: 10.5507/jtie.2010.019
Tradičná keramika vyrábaná z hliny je vhodný objekt na imitáciu výskumu keramiky. Tento materiál ponúka širokú škálu vlastností, ktoré sa dajú merať jednoduchými a lacnými prístrojmi. Toto môže byť vhodným doplnkovým učivom v materiálovedných predmetoch.
INOVACE ŠKOLNÍHO INFORMAČNÍHO SYSTÉMU PROSTŘEDNICTVÍM WIFI
Jindřich DANĚK
Journal of Technology and Information Education 2010, 2(1):95-97 | DOI: 10.5507/jtie.2010.020
Příspěvek se zabývá možností zařazení nových bezdrátových technologií do školního informačního systému. Nové bezdrátové technologie svou rychlostí a kvalitou mohou nahradit metalické sítě. Ve školním informačním systému mohou zastávat důležitou roli jak ve vzdělávacím procesu, tak v řízení školy.
POJETÍ DIDAKTIKY TECHNICKÝCH PŘEDMĚTŮ PRO STŘEDNÍ ODBORNÉ ŠKOLY NA PEDAGOGICKÉ FAKULTĚ MU - VÝZKUMNÁ SONDA
Pavel PECINA
Journal of Technology and Information Education 2010, 2(1):98-101 | DOI: 10.5507/jtie.2010.021
Článek je věnován koncepci didaktiky odborných (technických) předmětů v magisterském studiu učitelství odborných předmětů na SOŠ, specializace strojírenství, obchod a služby a služby na Pedagogické fakultě MU v Brně. Druhá část příspěvku je zaměřena na výzkumnou sondu, ve které jsme se zaměřili na to, co studenti od předmětu očekávají, jak jsou spokojeni s výukou a jak hodnotí připravené studijní materiály.
MOJA PRZYSZŁA PRACA - ORIENTACJA ZAWODOWA NA LEKCJACH TECHNIKI W GIMNAZJUM
Marta CIESIELKA
Journal of Technology and Information Education 2010, 2(1):102-105 | DOI: 10.5507/jtie.2010.022
Niniejszy artykuł prezentuje propozycję realizacji treści z zakresu orientacji zawodowej na lekcjach techniki w gimnazjum z wykorzystaniem aplikacji "Moja przyszła praca".
INTEGRÁCIA INTERAKTIVNYCH FLASH ANIMÁCIÍ A JAVA APPLETOV DO LMS MOODLE
Martin MAGDIN
Journal of Technology and Information Education 2010, 2(1):106-109 | DOI: 10.5507/jtie.2010.023
V príspevku sa zameriavame na efektívne a jednoduché riešenie problému, ktorým je možnosť integrácie interaktívnych flash animácií a JAVA appletov do LMS MOODLE. Vytvorili sme preto aplikáciu generujúcu príslušný HTML kód, ktorý je potrebný pre správne zobrazovanie súborov v LMS MOODLE.
NEBEZPEČNÉ CHOVÁNÍ DĚTÍ A MLÁDEŽE NA INTERNETU A MOŽNOSTI JEJICH OCHRANY
René SZOTKOWSKI
Journal of Technology and Information Education 2010, 2(1):110-114 | DOI: 10.5507/jtie.2010.024
Příspěvek je zaměřen na nebezpečí, která mohou postihnout každého jedince, zvláště pak naše děti a mládež, v prostředí Internetu. Blíže je zde pojednáno o výzkumu nebezpečného chování dětí a mládeže na Internetu a projektech, které se zabývají prevencí a ochranou před tímto nebezpečným chováním.