Journal of Technology and Information Education, 2013 (roč. 5), číslo 2
Teoretická studie
TECHNICKÉ VZDELÁVANIE NA NIŽŠOM SEKUNDÁRNOM STUPNI A JEHO REFLEXIA V DIDAKTICKEJ VYBAVENOSTI UČEBNÍC
Danka Lukáčová
Journal of Technology and Information Education 2013, 5(2):6-10 | DOI: 10.5507/jtie.2013.018
V súčasnosti je často diskutovaná kvalita nových učebníc pre základné i stredné školy. V predmete technika (technická výchova) na nižšom sekundárnom stupni vzdelávania používali učitelia od r. 1999 jednu učebnicu a až v r. 2012 bola vydaná druhá učebnica. Zisťovali sme, aká je didaktická vybavenosť týchto učebníc a z tohto pohľadu sme porovnávali novú učebnicu so starou. Na tento účel sme použili metodiku podľa J. Průchu. Keďže celkový koeficient didaktickej vybavenosti učebnice z r. 2012 je o 8 % vyšší, je možné konštatovať, že didaktická využiteľnosť novej učebnice je lepšia.
AKČNÝ VÝSKUM V PEDAGOGICKÝCH VEDÁCH
Michaela MIKUŠOVÁ, Vladimír SOTÁK
Journal of Technology and Information Education 2013, 5(2):11-15 | DOI: 10.5507/jtie.2013.019
Príspevok predstavuje metodológiu akčného výskumu. Vymedzuje pojem akčného výskumu ako vzťah medzi praxou a teóriou, medzi metodológiou zmeny a výskumnou metodológiou, ako cyklický a participatíny proces. Cieľom akčného výskumu ako súčasti učiteľovej činnosti je získanie praktických výsledkov bezprostredne použiteľných v pedagogickej praxi.
SAMOSTATNÉ STUDENTSKÉ PRÁCE JAKO PROSTŘEDEK PRO ZVÝŠENÍ ZÁJMU O TECHNICKÉ A PŘÍRODOVĚDNÉ OBORY
Jana KALOVÁ
Journal of Technology and Information Education 2013, 5(2):16-19 | DOI: 10.5507/jtie.2013.020
Příspěvek reaguje na aktuální a často zmiňovaný problém, kterým je nezájem studentů o studium technických oborů. Cílem příspěvku je uvedení příkladů konkrétních činností a výsledků studentů všeobecného gymnázia, které značně přesahují rámec standardního učiva, a které směrují studenty k preferenci přírodovědných a technických oborů. Jsou uvedeny ukázky několika studentských prací.
ZÓNA NEJBLIŽŠÍHO VÝVOJE JAKO UKAZATEL ROZVOJE SCHOPNOSTÍ DÍTĚTE PŘEDŠKOLNÍHO VĚKU
Eva ŠMELOVÁ
Journal of Technology and Information Education 2013, 5(2):20-23 | DOI: 10.5507/jtie.2013.021
Prostřednictvím příspěvku se čtenář blíže seznámí s Vygotského konstruktem zóny nejbližšího vývoje a jeho využití v rozvoji schopností dítěte předškolního věku ve vztahu k připravenosti k zahájení povinné školní docházky.
Výzkumný článek
KOMPARÁCIA VÝKONOV ŠTUDENTOV BOZP V PREDMETE STROJE A ČASTI STROJOV
Gabriel BÁNESZ
Journal of Technology and Information Education 2013, 5(2):24-30 | DOI: 10.5507/jtie.2013.022
Príspevok prezentuje komparáciu výsledkov z vedomostných testov, ktoré študenti odboru BOZP absolvujú v predmete Časti strojov a stroje. Autor v príspevku porovnáva výkony študentov z vedomostných testov v predmete Časti strojov a stroje za dvojročné obdobie. Vedomostné testy preverujú pripravenosť respondenta na praktické merania v danom predmete.
VÝSKUM A DIDAKTICKÉ HRY
Martin HIBKÝ
Journal of Technology and Information Education 2013, 5(2):31-34 | DOI: 10.5507/jtie.2013.023
Príspevok predstavuje možnosť použitia didaktickej hry na výskum v oblasti didaktiky. Sústreďuje na predstavenie metodiky a interpretáciu zistených výsledkov v oblasti osobnosti učiteľa z pohľadu žiakov. Príspevok má výskumný charakter a obsahuje výsledky spracované štatistickými metódami.
Recenze
PROFESIONÁLNÍ PROGRAMOVÁNÍ DATABÁZOVÝCH APLIKACÍ PRO IPHONE A IPAD
Iveta ŽOUŽELKOVÁ
Journal of Technology and Information Education 2013, 5(2):35-36 | DOI: 10.5507/jtie.2013.024
ALESSI, Patrick. Professional iPhone ® and iPad ™ - Database Application Programming. Indianapolis : Wiley Publishing Inc., 375 s. ISBN 978-0-470-63617-6.
Ostatní články
MULTIMEDIÁLNÍ HUDEBNÍ MAPA: PODPORA VÝUKY NA ZÁKLADNÍCH UMĚLECKÝCH ŠKOLÁCH
Aleš VÁVRA, Helena KILIANOVÁ, Jiří SEDONÍK
Journal of Technology and Information Education 2013, 5(2):37-44 | DOI: 10.5507/jtie.2013.025
Článek popisuje tvorbu a využití multimediální mapu ČR na téma hudba. Mapa obsahuje vybraná místa spojená s nejvýznamnějšími českými hudebními skladateli a nejvýznamnějšími českými hudebními festivaly. Výsledná mapa je určena k doplnění výuky hudební nauky na základních uměleckých školách. Jedná se o interaktivní webovou mapu vytvořenou v prostředí Google Maps API V3 obsahující několik multimediálních prvků jako audio, video, obrázky, texty apod. Interaktivita mapy je rozšířena prostřednictvím moderních technologií - AJAX, XML, knihovny jQuery s velkým množstvím pluginů a dalších.
LMS CLAROLINE IS AS SEEN BY FUTURE TEACHERS
Štefan KAROLČÍK, Elena ČIPKOVÁ
Journal of Technology and Information Education 2013, 5(2):45-51 | DOI: 10.5507/jtie.2013.026
Lately, we have witnessed a substantial increase in the application of e-learning technologies at universities and secondary schools. These are mainly used in the form of classroom "face to face" learning and e-learning focused on independent work, active task solving and application of acquired knowledge. Our paper deals with the outcomes of the questionnaire survey carried out in order to find out the opinion of students i.e. future teachers, on LMS Claroline and its application in the teaching and learning process.
Supplementum
STRATEGIE TECHNICKÉHO VZDĚLÁVÁNÍ V REFLEXI DOBY
Journal of Technology and Information Education 2013, 5(2)
Ústí nad Labem 2013