Journal of Technology and Information Education 2013, 5(2):20-23 | DOI: 10.5507/jtie.2013.021
ZÓNA NEJBLIŽŠÍHO VÝVOJE JAKO UKAZATEL ROZVOJE SCHOPNOSTÍ DÍTĚTE PŘEDŠKOLNÍHO VĚKU
- Katedra primární a preprimární pedagogiky, Pedagogická fakulta UP Žižkovo nám. č. 5 771 40 Olomouc, ČR
Prostřednictvím příspěvku se čtenář blíže seznámí s Vygotského konstruktem zóny nejbližšího vývoje a jeho využití v rozvoji schopností dítěte předškolního věku ve vztahu k připravenosti k zahájení povinné školní docházky.
Klíčová slova: dítě předškolního věku, mateřská škola, zrání, učení, zóna nejbližšího vývoje, schopnosti, předškolní vzdělávání, kurikulum
Zveřejněno: 1. srpen 2013 Zobrazit citaci
Reference
- LANGMEIER, J., KREJČÍŘOVÁ, D. Vývojová psychologie. Praha: GRADA, 2006. ISBN 80-247-1284-9. s. 368
- MAREŠ, J. Pedagogická psychologie. Praha: Portál, 2013. ISBN 978-80-262-0174-8. s. 702.
- MERTIN, V, KREJČOVÁ, L. a kol. Metody a postupy poznávání žáka. Wolters Kluwer, ČR, 2012. ISBN 978-80-7357-679-0. s. 343.
- STERNBERG, R. J. Kognitivní psychologie. Praha: Portál, 2009. ISBN 978-80-7367-638-4. s. 636.
- ŠMELOVÁ, E., PETROVÁ, A., SOURALOVÁ, E., et al., et al. Připravenost dětí k zahájení povinné školní docházky v kontextu současného kurikula. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2012. ISBN 978-80-2443345-5. s. 311.
- ŠMELOVÁ, E., PETROVÁ, A., SOURALOVÁ, E., et al. Pre-school education in the context of curriculum children's readiness for compulsory school attendance in the context of selected EU countries - Czech Republic, Slovakia, Slovenia. Olomouc: Palacký University Olomouc, 2012. ISBN 978-80-244-3370-7. s. 243.
- VYGOTSKIJ, L. S. Psychologie myšlení a řeč. Praha: Státní pedagogické nakladatelství, 1976. s. 295.
- Rámcový vzdělávací program pro předškolní vzdělávání. Praha: VÚP, 2006. ISBN 80-8700000-5. s. 48.