Journal of Technology and Information Education 2011, 3(1):5-10 | DOI: 10.5507/jtie.2011.001

FAKTORY OVLIVŇUJÍCÍ VOLBU TECHNICKÉHO VZDĚLÁVÁNÍ A PERCEPCE TECHNICKÝCH OBORŮ ŽÁKY ZÁKLADNÍCH ŠKOL

Petr HLAĎO1, Jiří BALCAR2
1 Institut celoživotního vzdělávání, Mendelova univerzita v Brně, Zemědělská 5, 613 00, Brno, ČR
2 RPIC-ViP s. r. o., Výstavní 2224/8, 709 01, Ostrava, ČR

Statistiky vykazují dlouhodobý nezájem žáků o studium technických oborů vzdělání a středních škol. Na tuto situaci musí reagovat základní školy, neboť výzkumy realizované v českém prostředí ukazují, že je zapříčiněn nejenom individuálními preferencemi žáků, ale i nepříznivou image technických oborů a vlivem nedostatečných či zkreslených informací. Cílem příspěvku je přinést aktuální poznatky o prvotní volbě povolání žáků, konkrétně jak žáci vnímají technické obory, které faktory ovlivňují volbu technicky orientovaných oborů vzdělání a středních škol a jaká je míra jejich autonomie v rozhodovacím procesu, a tím zefektivnit výchovně-vzdělávací práci učitelů směrem k vyšší motivaci absolventů základních škol k technickému vzdělávání.

Klíčová slova: volba povolání, volba střední školy, kariérové rozhodování, střední škola, obor vzdělání, technické vzdělávání

Zveřejněno: 1. duben 2011  Zobrazit citaci

ACS AIP APA ASA Harvard Chicago Chicago Notes IEEE ISO690 MLA NLM Turabian Vancouver
HLAĎO, P., & BALCAR, J. (2011). FAKTORY OVLIVŇUJÍCÍ VOLBU TECHNICKÉHO VZDĚLÁVÁNÍ A PERCEPCE TECHNICKÝCH OBORŮ ŽÁKY ZÁKLADNÍCH ŠKOL. Journal of Technology and Information Education3(1), 5-10. doi: 10.5507/jtie.2011.001
Stáhnout citaci

Reference

  1. Akční plán podpory odborného vzdělávání. Praha : MŠMT, 2008. 131 s.
  2. BALCAR, J., HAVLENA, J., HLAĎO, P. Zvolil jsem si techniku. Proč? Brno : Mendelova univerzita v Brně, 2011. ISBN 978-80-7375-4846. Dostupný z WWW: <http://resa.rza.cz/www/file.php?id=79>.
  3. BURDOVÁ, J., PATEROVÁ, P. Potřeby zaměstnavatelů a připravenost absolventů škol - šetření v zemědělské sféře. Praha : NÚOV, 2009. 27 s.
  4. DOSTÁL, J. Výchova k volbě povolání. In Trendy ve vzdělávání. Olomouc : Votobia, 2008, s. 50-53. ISBN 978-80-7220-311-6.
  5. Důvody nezájmu žáků o přírodovědné a technické obory: výzkumná zpráva [online]. c2009, poslední revize 18. 8. 2009 [cit. 2011-0105]. Dostupný z WWW: <http://ipn.msmt.cz/data/uploads/portal/Duvody_nezajmu_zaku_o _PTO.pdf>.
  6. FRIEDMANN, Z. Profesní orientace žáků. In STŘELEC, S. (ed.). Studie z teorie a metodiky výchovy II. Brno : Masarykova univerzita, 2006, s. 165-177. ISBN 80-210-3687-7.
  7. GIANNANTONIO, C. M., HURLEYHANSON, A. E. Applying Image Norms Across Super's Career Development Stages. Career Development Quarterly, 2006, Vol. 54, No. 4, pp. 318-330. ISSN 0889-4019. Přejít k původnímu zdroji...
  8. GINZBERG, E., et al. Occupational Choice : An Approach to a General Theory. New York : Columbia University Press, 1951. 271 p. ISBN 978-0-2310-1846-3. Přejít k původnímu zdroji...
  9. HLAĎO, P. Volba další vzdělávací dráhy žáků základních škol v kontextu rodiny: disertační práce. Brno : MU, Pedagogická fakulta, 2009. 230 l.
  10. HLAĎO, P. Vliv sociálního okolí na kariérové rozhodování žáků při přechodu do vyššího sekundárního vzdělávání. Pedagogická orientace, 2010, roč. 20, č. 3, s. 66-81. ISSN 1211-4669.
  11. HOLEŠOVSKÝ, F. Technické vzdělání jako služba společnosti. Technický týdeník, 2009, roč. 59, č. 14. ISSN 0040-1064.
  12. JEPSEN, D. A., DICKSON, G. L. Continuity of Life-Span Career Development. Career Development Quarterly. 2003, Vol. 51, No. 3, pp. 217-233. ISSN 0889-4019. Přejít k původnímu zdroji...
  13. JEŘÁBEK, J., TUPÝ, J. Rámcový vzdělávací program pro základní vzdělávání s přílohou upravující vzdělávání žáků s lehkým mentálním postižením. Praha : VÚP, 2005. ISBN 80-87000-02-1.
  14. KATRŇÁK, T. Odsouzeni k manuální práci: vzdělanostní reprodukce v dělnické rodině. Praha : Sociologické nakladatelství, 2004. 190 s. ISBN 80-86429-29-6.
  15. KŘÍŽOVÁ, E., et al. (2008). Přechod absolventů maturitních oborů SOU do praxe a jejich uplatnění na trhu práce. Praha : NÚOV, 2008. 32 s.
  16. MEZERA, A. Pro jaké povolání se hodím? Praha : Computer Press, 2002. 178 s. ISBN 80-7226-651-9.
  17. SMETÁČKOVÁ, I. (ed.). Genderové aspekty přechodu žáků a žákyň mezi vzdělávacími stupni. Praha : Sociologický ústav AV ČR, 2005. 233 s.
  18. TRHLÍKOVÁ, J., ELIÁŠOVÁ, I. Volba střední školy a kariérové poradenství. In WALTEROVÁ, E., GREGER, D., et al. Přechod žáků a žákyň ze základní na střední školu: pohledy z výzkumů. Brno : Paido, 2009, s. 23-47. ISBN 978-80-7315-179-9.
  19. TRHLÍKOVÁ, J., VOJTĚCH, J., ÚLOVCOVÁ, H. Rozhodování žáků při volbě vzdělávací cesty a úspěšnost vstupu na trh práce. Praha : NÚOV, 2008. 38 s.
  20. Vzdělávací program Základní škola. Praha : Fortuna, 1998. 336 s. ISBN 80-7168-595X.
  21. WALTEROVÁ, E., GREGER, D., et al. Přechod žáků a žákyň ze základní na střední školu: pohledy z výzkumů. Brno : Paido, 2009. 107 s. ISBN 978-80-7315-179-9.