Journal of Technology and Information Education 2013, 5(3):5-14 | DOI: 10.5507/jtie.2013.027
POSOUZENÍ ÚPLNOSTI VZDĚLÁVACÍHO OBSAHU NA PŘÍKLADU TECHNICKÝCH PŘEDMĚTŮ
- 1 Ústav pedagogiky a sociálních studií,, Pedagogická fakulta UP, Žižkovo nám. 5, 771
- 2 Katedra technické a informační výchovy,, Pedagogická fakulta UP, Žižkovo nám. 5, 771
Text se zabývá úplností vzdělávacího obsahu, analyzuje tento pojem především v technických předmětech. Těžiště textu je věnováno posouzení úplnosti vzdělávacího obsahu, možnými hledisky a požadavky z hlediska vzdělávací praxe i současných pedagogických teorií.
Klíčová slova: úplnost, vzdělávací obsah, technické předměty, Maslowova hierarchie potřeb
Zveřejněno: 1. prosinec 2013 Zobrazit citaci
Reference
- KULIČ, V. Psychologie řízeného učení. Praha: ACADEMIA, 1992. ISBN 80-200-0447-5.
- SKALKOVÁ, J. Obecná didaktika. Praha: ISV nakl., 1999. ISBN 80-85866-33-1.
- SCHLAGENHAUF, W. Inhalte technischer Bildung: Überlegungen zu ihrer Herkunft, Legitimation und Systematik. Technik im Unterricht, Nr. 133, S. 5-13. ISSN 0342-6254.
- WOLFFGRAMM, H. Allgemeine Technologie. Leipzig: VEB Fachbuchverlag, 1978.
- WOLFFGRAMM, H. Allgemeine Technologie. Band 1. Teil 1. Hildesheim: Verlag Franzbecker, 1994. ISBN 3-88120-241-2.
- KROPÁČ, J. a J. KROPÁČOVÁ Didaktická transformace pro technické předměty. Olomouc: Univerzita Palackého, Pedagogická fakulta, 2006. ISBN 80-244-1431-7.
- BLÍŽKOVSKÝ, B. Úvod do systémové metodologie. In Maňák, J. (ed.) Kapitoly z metodologie pedagogiky. Brno: TEMPUS, 1996, s. 18-25. ISBN 80-210-1031-2.
- KROPÁČ, J. a J. PLISCHKE Integrace výsledků vzdělávání v obecně technických předmětech. In XXVII. mezinárodní kolokvium o řízení osvojovacího procesu: sborník abstraktů a elektronických verzí recenzovaných příspěvků na CD-ROMu [CD-ROM]. Brno: Univerzita obrany, 2009. ISBN 978-80-7231-650-2.
- PRŮCHA, J. Rámcové vzdělávací programy: problém vymezování "kompetencí žáků". Pedagogika. 2005, roč. 55, č. 1, s. 26-36. ISSN 3330- 3815.
- SLAVÍK, J. a T. JANÍK Významová struktura faktu v oborových didaktikách. Pedagogika, 2005, roč. 55, č. 4, s. 336-353. ISSN 0031-3815.
- KVIATKOWSKI, S. M. Wprowadzanie wyników badań pedagogicznych do praktyki edukacyjnej. In Symela, K. (ed.) Wdrażanie i ewaluacja treści kstałcenia zawodowego. Tom III. Warszawa: Instytut Badań Edukacyjnych Ministerstwa Edukacji Narodowej, 1998. Ss. 1320. ISBN 83-87925-01-2.
- JERUSZKA, U. Uwarunkowania prawnoorganizacyjne wdrażania i ewaluacji nowych programów nauczania - stan aktualny i kierunki zmian. In Symela, K. (ed.) Wdrażanie i ewaluacja treści kstałcenia zawodowego. Tom III. Warszawa: Instytut Badań Edukacyjnych Ministerstwa Edukacji Narodowej, 1998. Ss. 2138. ISBN 83-87925-01-2.
- HENDL, J. Kvalitativní výzkum: základní metody a aplikace. Praha: Portál, 2005. ISBN 807367-040-24.
- NEZVALOVÁ. D. Kvalita ve škole. Olomouc: Univerzita Palackého, Pedagogická fakulta, 2002. ISBN 80-244-0452-4.
- KROPÁČ, J. a M. CHRÁSKA Výchova v obecně technických předmětech. Olomouc: Univerzita Palackého, Pedagogická fakulta, 2004. ISBN 80-244-0897-X.
- KRUŠPÁN, I. Rozvíjanie technického tvorivého myslenia v procese technickej záujmovej činnosti. In Rozvíjanie tvorivých činností v pracovnej výchove. Banská Bystrica: Pedagogická fakulta, 1985, s. 47 - 58.
- ŠTOFA, J. O všeobecnej technickej vzdelanosti mládeže. In Technické vzdelanie jako súčasť všeobecného vzdelania. Banská Bystrica: Pedagogická fakulta, 1992, s. 30 - 33. ISBN 8085162-37-7.
- RIEDL, A. Didaktik II - Berufliche Bildung [online]. München: Technische Universität, 2003. [cit. 2004-11-15]. Dříve dostupné na WWW: <http://www.paed.ws.tum.de/>.
- HEJNÝ, M. a F. KUŘINA Tři světy Karla Poppera a vzdělávací proces. Pedagogika, 2000, roč. 50, č. 1, s. 38-50. ISSN 3330-3815.
- ŠTECH, S. Zřetel k učivu a problém dvou modelů kurikula. Pedagogika, 2009, roč. 59, č. 2, s. 105-115. ISSN 0031-3815.
- FURMANEK, W. a W. WALAT Przewodnik metodyczny dla nauczycieli technikiinformatyki. Rzeszów: Wydawnictwo Oświatowe FOSZE, 2002. ISBN 83-88845-08-X.
- PASCH, M. aj. Od vzdělávacího programu k vyučovací hodině. Praha: Portál, 1998. ISBN 80-7178-127-4.
- KROPÁČ, J. st., J. KROPÁČ ml. a J. PLISCHKE Ke struktuře obsahu učiva technických předmětů v základním vzdělávání - generalizace. Journal of Technology and Information Education. 2009, Olomouc - EU, Univerzita Palackého, ročník 1, číslo 3, s. 17 23. ISSN 1803-537X (print). ISSN 1803-6805 (on-line).
Přejít k původnímu zdroji...
- ČÁP, J. a J. MAREŠ Psychologie pro učitele. Praha: Portál, 2001. ISBN 80-7178-463X.
- KLEMENT, M., J. KROPÁČ a A. ZUBATÁ Uplatnění kritického myšlení žáka ve výuce o technice a informačních a komunikačních technologiích. In Technológie vzdelávania v príprave učiteľov prírodovedných a technických predmetov. Prešov: Katedra fyziky, matematiky a techniky, FHPV PU v Prešove a Katedra prírodovedných a technických disciplín PF PU v Prešove, 2011, s. 171-177. ISBN 97880-555-0438-4.
- HARTL, P. a H. HARTLOVÁ Psychologický slovník. Praha: Portál, 2000. ISBN 80-7178-303-X.
- WÄCHTER, Ch. Grenzüberschreitungen: TechnikbildungundVorstellungen von Technik undNaturwissenschaften - ein (Gender-) Blick nach Europa. Dostupné na WWW: <http://www.acatech.de/?id=886>.