Journal of Technology and Information Education 2013, 5(1):89-95 | DOI: 10.5507/jtie.2013.013
ZÁKLADNÍ MYŠLENKY INFORMATIKY A JEJICH VZTAH K DIDAKTICE INFORMATIKY
- Katedra informačních a komunikačních technologií, Pedagogická fakulta OU, Mlýnská 5 701 03, Ostrava, ČR
Učitel informatiky by měl mít jasnou představu o obsahu informatiky, o předmětu a metodách její práce, o formách jejího působení ve světě. V matematice, biologii a dalších předmětech jsou předmět a metody práce staletími ověřené. Hlavní předmět zkoumání informatiky se postupně rodí a ve vývoji jen postupně krystalizuje.
Podnětem k sepsání příspěvku byla anketa mezi studenty informačních technologií a informatiky z praxe, která potvrzuje trend posledních let, kdy je informatika ve společnosti vnímána hlavně jako technická disciplína. Příspěvek analyzuje jednotlivé aspekty informatiky a pokouší se formulovat hlavní předmět zkoumání tohoto oboru lidské činnosti. Jeho nalezení je pro didaktiku informatiky důležité, protože zásadně ovlivňuje cíle a metody její výuky. Příspěvek přináší také náměty na praktické vedení výuky studentů, budoucích učitelů, s cílem přiblížit jim teoretický základ informatiky a hranice jejího zkoumání a působení.
Klíčová slova: informatika, didaktika informatiky, základní myšlenky informatiky
Zveřejněno: 1. duben 2013 Zobrazit citaci
Reference
- BLAHO, A., KALAS, I. Imagine Logo Primary Workbook. Logotron, Cambridge
- KNUTH, D. E. Nadreálná čísla. Pokroky matematiky, fyziky a astronomie. Praha: Jednota českých matematiků a fyziků, 1978. Číslo 23 (1978).
- NAGYOVÁ, I. Lineární abstraktní datové typy. Sborník příspěvků z konference a soutěže eLearning 2009. Hradec Králové: Gaudeamus, Univerzita Hradec Králové, 2009. s. 23-27. [2009-11-10]. ISBN 978-80-7041-971-7.
- SCHUBERT, S., SCHWILL, A. Didaktik der Informatik. Heidelberg: Spektrum, 2004. ISBN 38274-1382-6.
- VANÍČEK, J. Didaktika informatiky a výpočetní techniky. Studijní text pro studenty. České Budějovice: JČU, 2004.
- Wikipedie, otevřená encyklopedie. URL: <http://cs.wikipedia.org/>