Journal of Technology and Information Education 2012, 4(1):34-39 | DOI: 10.5507/jtie.2012.006
PROBLEMATIKA OSVOJOVÁNÍ PSYCHOMOTORICKÝCH DOVEDNOSTÍ
- 1 Západočeská univerzita v Plzni, Fakulta pedagogická, Katedra matematiky, fyziky a technické výchovy, Klatovská 51, 300 00 Plzeň, Česká republika
- 2 Univerzita J. E. Purkyně, Pedagogická fakulta, Katedra preprimárního a primárního vzděláváni, Hořeni 13, 400 96 Ústí nad Labem, Česká republika
Článek se zamýšlí nad výukou psychomotorických dovedností, nad možnostmi této výuky, nad přístupem učitelů k této výuce, nad rozdíly v těchto přístupech. Hledá odpověď na otázku, zda mezi učiteli praktických činností existují skupiny, jež se výrazně liší v přístupu k výuce z hlediska volených cílů, metod a forem výuky. Jako výzkumných metod bylo použito dotazníkového šetření zaměřeného na cíle výuky a dále Q-metodologie v oblasti metod a forem. Tyto výzkumy byly provedeny v rámci projektu Nonverbální tvořivost v technické výchově - GAČR 406/07/0109 a projektu Interní grantové agentury PF UJEP Rozvoj kompetencí u žáků mladšího školního věku v oblasti psychomotorických dovedností.
Klíčová slova: psychomotorické dovednosti, vyučovací metody a formy, výukové cíle, Q-metodologie
Zveřejněno: 1. duben 2012 Zobrazit citaci
Reference
- BADEGRUBER, B. Otevřené učení v 28 blocích. Praha : Portál, 1997.
- BEZJAK, J. Project learning of model PUDBJ - from idea to the product. Klagenfurt: LVM for Verlag S. Novak, 2009. 74 f., ilustr. ISBN 978-961-6397-11-7. [COBISS.SI-ID245920768]
- ČÁP, J., MAREŠ, J. Psychologie pro učitele. Praha : Portál, 2001. ISBN 80-7178-463-X.
- GRECA, I., M.; MARCO, A. Mental models, conceptual models, and modelling. Intenatinional Journal of Science Education. roč. 22, č.1, s.111, 2000, ISSN 09500693.
Přejít k původnímu zdroji...
- HLAVSA, J. Psychologické problémy výchovy k tvořivosti. Praha : 1981.
- HONZÍKOVÁ, J. Netradičně v pracovní výchově. Plzeň: Krajské centrum vzdělávání a Jazyková škola, 2005. - 241 s. +CD - ISBN 807020-149-5.
- HONZÍKOVÁ, J.; NOVOTNÝ, J. Projektové a problémové metody v praxi. In. e-PEDAGOGIUM. Vědecko - pedagogický časopis. Olomouc: Pedagogická fakulta UP, 2006. ISSN 1213-7499, tištěná forma: ISSN 1213-7758. - Roč. 4., č. 2/2006. (str. 28 - 40) - Dostupné na internetu: http://epedagog.upol.cz.
- CHRÁSKA, M. Metody pedagogického výzkumu. Základy kvantitativního výzkumu. Praha: Grada, 2007. ISBN 978-80-247-1369-4.
- JANOVEC, J., HEŘMANOVÁ, V. Rozvíjení kompetencí učitelů primárního vzdělávání v oblasti Člověk a svět práce se zaměřením na psychomotorické dovednosti žáků. In: Technológie vzdelávania v príprave učiteľov prírodovedných a technických predmetov. Prešov: Prešovská univerzita v Prešove, 2011, s. 156-160. ISBN 978-80-555-0438-4.
- KERLINGER, F. Základy výzkumu chování. Praha : Academia, 1973.
- MIKLOŠÍKOVÁ, M. Kreativita a učitelství odborných předmětů. Ostrava: VŠB, 2009. ISSN 978-80-248-1952-5.
- PRUNNER, P. a kol. Vybrané kapitoly z pedagogické psychologie. Plzeň: ZČU, 2003. ISBN 80-7082-979-6.
- ŠPIČKOVÁ, K. Pracovní činnosti na 1. stupni ZŠ a jejich využití pro rozvoj psychomotorických dovedností. Diplomová práce. Plzeň: ZČU, FPE, 2007.