Journal of Technology and Information Education 2014, 6(2):85-90 | DOI: 10.5507/jtie.2014.022

VLIV POUŽÍVANÍ GEOINFORMAČNÍCH SYSTÉMŮ NA VNÍMÁNÍ ZEMĚPISU

Milan KUBIATKO, Kateřina MRÁZKOVÁ
Institut výzkumu školy a zdraví, Pedagogická fakulta MU, Poříčí 31a 603 00 Brno, ČR

Využívaní geoinformačných systémů (GIS) ve vyučování zeměpisu se stává důležitým aspektem vzdělávání, který podporuje motivaci, představivost a v neposlední řadě i úspěšnost žáků a studentů. Výzkumné šetření bylo realizováno u žáků druhého stupně základních škol a mělo za cíl zjistit vliv používání GIS v hodinách zeměpisu na vnímání zeměpisu jako vyučovacího předmětu. Jako další faktory, které vstupovaly do analýz, jsou gender a ročník studia. Celkově se zúčastnilo výzkumného šetření 348 žáků, přičemž u 96 z nich se v hodinách zeměpisu používaly GIS a u 252 ne. Ze statistických metod bylo použito Cronbachovo alfa pro stanovení reliability a analýza rozptylu na zjištění vlivu vybraných faktorů na vnímání zeměpisu.

Klíčová slova: geoinformační systémy, zeměpis, žáci druhého stupně základních škol

Zveřejněno: 1. srpen 2014  Zobrazit citaci

ACS AIP APA ASA Harvard Chicago Chicago Notes IEEE ISO690 MLA NLM Turabian Vancouver
KUBIATKO, M., & MRÁZKOVÁ, K. (2014). VLIV POUŽÍVANÍ GEOINFORMAČNÍCH SYSTÉMŮ NA VNÍMÁNÍ ZEMĚPISU. Journal of Technology and Information Education6(2), 85-90. doi: 10.5507/jtie.2014.022
Stáhnout citaci

Reference

  1. BROOK, D. L. Students' attitudes towards geography. Journal of Social Studies Research. 1977, Volume 1, No. 2, pp. 60-69. ISSN 0885985X
  2. MCTEER, J. H. High school students' attitudes toward geography. Journal of Geography. 1979, Volume 78, No. 2, pp. 55-56. ISSN 0022-1341 Přejít k původnímu zdroji...
  3. KUBIATKO, M., K. MRAZKOVA a T. JANKO. Czech student attitudes towards geography. Journal of Geography. 2012, Volume 111, No. 2, pp. 67-75. ISSN 0022-1341 Přejít k původnímu zdroji...
  4. CHRISMAN, N. R. What does GIS mean? Transactions in GIS. 1999, Volume 3, No. 2, pp. 175-186. ISSN 1361-1682 Přejít k původnímu zdroji...
  5. WIEGAND, P. School students' understanding of chloropleth maps: Evidence from collaborative, mapmaking using GIS. Journal of Geography. 2003, Volume 102, No. 6, pp. 234-242. ISSN 0022-1341 Přejít k původnímu zdroji...
  6. BEDNARZ, S. W. a J. VAN DER SCHEE. Europe and the United States: the implementation of geographic information systems in secondary education in two contexts. Technology, Pedagogy and Education. 2006, Volume 10, No. 2, pp. 191-205. ISSN 1475-939X Přejít k původnímu zdroji...
  7. DEMIRCI, A. Evaluating the implementation and effectiveness of GIS-Based application in secondary school geography lessons. American Journal of Applied Sciences. 2008, Volume 5, No. 3, pp. 169-178. ISSN 1546-9239 Přejít k původnímu zdroji...
  8. VAN DER SCHEE, J. a T. FAVIER. Beyond the map. Thinking through geography using maps viewers. 2008 In Paper presented at the Herodot Conference, Liverpool.
  9. SUDOLSKÁ, M. Geografické informačné systémy. In. 2. celoštátna konferencia INFOVEK 2001. 2001, online http://www.infovek.sk/archivwebu/konferencia/2001/zbornik/sudolska.html
  10. HORBAJ, P. Základné informácie o GIS a GPS a niektoré možnosti ich využívania (2). AT & P Journal. 2005, ročník 12, číslo 8, 5s (online). ISSN 1336-5010
  11. SUDOLSKÁ, M. Úloha geografických infromačných systémov vo výchove študentov stredných a základných škôl. In Zborník príspevkov GIS 2005. Zvolen: Technická Univerzita vo Zvolene, 2006, s. 152-160. ISBN 80-228-1581-0
  12. ARTVINLI, E. Approaches of geography teachers to geographical information systems (GIS). Balikesir University Journal of Social Sciences Institute. 2009, Volume 12, No. 22, pp. 40-57. ISSN 1301-5265
  13. SINGH, S. S. B., G. KLEEMAN a P. VAN BERGEN. Opportunities to implement GIS in teaching and learning geography: A survey among smart schools in Sabah, Malaysia. Procedia - Social and Behavioral Sciences. 2012, Volume 69, No. 1, pp. 884-889. ISSN 1877-0428 Přejít k původnímu zdroji...
  14. YAZICI, H. a H. DEMIRKAYA. Undergraduate geography studentsattitudes toward GIS. World Applied Sciences Journal. 2011, Volume 12, No. 11, pp. 2061-2067. ISSN 1818-4952
  15. BAKER, T. R. a S. H. WHITE. The effects of G.I.S. on students' attitudes, self-efficacy, and achievement in middle school science classrooms. Journal of Geography. 2003, Volume 102, No. 6, pp. 243-254. ISSN 00221341 Přejít k původnímu zdroji...
  16. WEST, B. A. Student attitudes and the impact of GIS on thinking skills and motivation. Journal of Geography. 2003, Volume 102, No. 6, pp. 267-274. ISSN 0022-1341 Přejít k původnímu zdroji...
  17. SHIN, E. Using geographic information system (GIS) to improve fourth graders' geographic content knowledge and map skills. Journal of Geography. 2006, Volume 105, No. 3, pp. 109-120. ISSN 0022-1341 Přejít k původnímu zdroji...
  18. BEDNARZ, S. W. Geographic information systems: a tool to support geography and environmental education? GeoJournal, 2004, Volume 60, No. 2, pp. 191-199. ISSN 0343-2521 Přejít k původnímu zdroji...
  19. AZUBUIKE, O. C. Influential factors affecting the attitude of students towards vocational/technical subjects in secondary schools in southeastern Nigeria. Journal of Educational and Social Research. 2011, Volume 1, No. 2, pp. 49-56. ISSN 2240-0524
  20. SUBRAHMANYAM, K. a P. M. GREENFIELD. Effect of video game practice on spatial skills in girls and boys. Journal of Applied Developmental Psychology. 1994, Volume 15, No. 1, pp.13-32. ISSN 0193-3973 Přejít k původnímu zdroji...