Journal of Technology and Information Education 2014, 6(2):17-24 | DOI: 10.5507/jtie.2014.012

LEGO MINDSTORMS VE VÝUCE PROGRAMOVÁNÍ V JAZYCE JAVA

Ingrid NAGYOVÁ
Katedra informačních a komunikačních technologií, Pedagogická fakulta OU, Mlýnská 5 701 03, Ostrava, ČR

Při výuce programování se využívají různé metody a postupy, vzpomeňme například metodu postupných kroků, metodu vzorových příkladů nebo návrhových vzorů. Ať ve výuce uplatníme kteroukoliv z těchto metod, seznámení se základními programovacími strukturami bude nezbytnou součástí výuky. Nejinak je tomu i u výuky programovacího jazyka Java. I přesto, že se jedná o objektově orientovaný programovací jazyk, práci s daty a základní programovací struktury (inicializace proměnných, opakování a větvení programu apod.) nelze ve výuce obejít.
Smyslem příspěvku je představit možnost výuky algoritmizace a základních programovacích struktur v jazyce Java pomocí stavebnice Lego Mindstorms. Vývojové prostředí jazyka Java rozšířené o možnosti ovládání Lego Mindstorms umožní prakticky řešit úlohy reálného světa pro větvení (například "pokud je červená, zastav" nebo "pokud je před tebou překážka, obejdi ji") a opakování (například "pořád jdi dokola"). Příspěvek představuje postup výuky, jak ji lze realizovat ve výuce základů programování v jazyce Java pomocí robotů Lego Mindstorms, s využitím jejich servomotorů a senzorů.

Klíčová slova: algoritmizace, programování, výuka, e-learning, Java, stavebnice Lego Mindstorms.

Zveřejněno: 1. srpen 2014  Zobrazit citaci

ACS AIP APA ASA Harvard Chicago Chicago Notes IEEE ISO690 MLA NLM Turabian Vancouver
NAGYOVÁ, I. (2014). LEGO MINDSTORMS VE VÝUCE PROGRAMOVÁNÍ V JAZYCE JAVA. Journal of Technology and Information Education6(2), 17-24. doi: 10.5507/jtie.2014.012
Stáhnout citaci

Reference

  1. ARNOLD, J. LEGO Robotics with Java. Bern: Bern university, 2014. URL: <http://www.legorobotik.ch/legoEnglish/>
  2. BARNES, D. J. Teaching Introductory Java through LEGO MINDSTORMS Models. SIGCSE'02. Covington, 2002. Přejít k původnímu zdroji...
  3. FUTSCHEK, G. Logo-like Learning of Basic Concepts of Algorithms - Having Fun with Algorithms. EuroLogo 2007. Bratislava: Univerzita Komenského, 2007. s. 51.
  4. GANDY, E. A. a kol. The use of Lego Mindstorms NXT Robots in the Teaching of Introductory Java Programming to Undergraduate Students. Innovation in Teaching and Learning in Information and Computer Sciences. 9(1) 2010. eISSN: 1473-7507. URL: <http://journals.heacademy.ac.uk/doi/abs/10.11120/ital.2010.09010002> Přejít k původnímu zdroji...
  5. HLINOVSKÝ, M. RoboSoutěž. Praha, ČVUT, 2013. c2010, [cit. 2014-01-21] URL: <http://www.robosoutez.cz/>
  6. JAKEŠ, T. Robotické vzdělávání. Plzeň, Západočeská univerzita, 2012. URL: <https://lego.zcu.cz/web/>
  7. KRPEC, R., AMBROZKOVÁ, D., KOCICHOVÁ, D., NAGYOVÁ, I. Matematika, informatika a robotika. Ostrava: Ostravská univerzita, 2011. ISBN 978-80-7464-012-4.
  8. Lego Mindstorms. URL: <http://www.lego.com/cs-cz/mindstorms/>
  9. LEGO Wedo and Scrach. URL: <http://info.scratch.mit.edu/wedo>
  10. MAROSZ, Z. Programování LEGO robotů - e-learningový kurz. Ostrava: Ostravská univerzita, 2013. URL: <http://kik.osu.cz/moodle>
  11. NAGYOVÁ, I. Learning of Dynamic Data Structures - Having Fun with Algorithms. Constructionism 2010. Paris: The American University of Paris, 2010. s. 74.
  12. PAPERT, S. Perevorot v soznanii : deti, komp'jutery i plodotvornyje idei. Moskva: Pedagogika, 1989. ISBN 5-7155-0004-4
  13. PELCOVÁ, K. Rozvoj algoritmického myšlení pomocí Lego Mindstorms. Spomocník. Praha: Metodický portál RVP, 2013. URL: <http://spomocnik.rvp.cz/clanek/17073/ >
  14. SCHUBERT, S., SCHWILL, A. Didaktik der Informatik. Heidelberg: Spektrum, 2004.
  15. VYGOTSKY L. S. Mind in society: the development of higher psychological processes. Cambridge: Harvard University Press, 1978.