Journal of Technology and Information Education 2014, 6(1):71-88 | DOI: 10.5507/jtie.2014.006

ANALÝZA VÝZNAMU POJMU "COMPUTATIONAL THINKING"

Daniel LESSNER
Kabinet software a výuky informatiky, Matematicko-fyzikální fakulta UK, Malostranské nám. 25 118 00, Praha 1, ČR

Článek představuje koncept "computational thinking" (CT). Tato schopnost "myslet jako informatik při řešení problémů" si v souvislosti s výukou informatiky získává stále více pozornosti. V článku proto stručně probereme a porovnáme několik odlišných vymezení CT, abychom mohli koncept následně srovnat s kategoriemi českému čtenáři bližšími, totiž s klíčovými kompetencemi a gramotnostmi.
Ve druhé polovině článku uvedená teoretická vymezení ilustrujeme množstvím příkladů použití CT v životě i ve výuce. Koncept CT poskytuje vhodné východisko pro hledání toho, co v naší výuce "informatiky" zaměřené na používání technologií chybí.

Klíčová slova: computational thinking, informatické myšlení, didaktika informatiky.

Zveřejněno: 1. duben 2014  Zobrazit citaci

ACS AIP APA ASA Harvard Chicago Chicago Notes IEEE ISO690 MLA NLM Turabian Vancouver
LESSNER, D. (2014). ANALÝZA VÝZNAMU POJMU "COMPUTATIONAL THINKING". Journal of Technology and Information Education6(1), 71-88. doi: 10.5507/jtie.2014.006
Stáhnout citaci

Reference

  1. PAPERT, Seymour a Idit HAREL. Situating Constructionism. In: Constructionism. Ablex Publishing Corporation, 1991, p. 193- 206.
  2. BLAHO, Andrej a Ivan KALAŠ. Imagine Logo - programování pro děti. Brno: Computer Press, 2006.
  3. PAPERT, Seymour. An Exploration in the Space of Mathematics Educations. International Journal of Computers for Mathematical Learning. 1996, Springer, vol. 1, no. 1, pp. 95-123. Přejít k původnímu zdroji...
  4. WING, Jeannette M. Computational thinking. Communications of the ACM. 2006, vol. 49, no. 3, pp. 33-35. ISSN 00010782. Přejít k původnímu zdroji...
  5. WING, Jeannette M. Computational Thinking: What and Why? [online]. 2010 [cit. 2013-10-28]. Dostupné z: https://www.cs.cmu.edu/~CompThink/papers/TheLinkWing.pdf
  6. CUNY, Jan, Larry SNYDER a Jeannette M. WING. Demystifying Computational Thinking for Non-Computer Scientists. 2010
  7. Operational Definition of Computational Thinking for K-12 Education [online]. B. m.: International Society for Technology in Education (ISTE) a Computer Science Teachers Association (CSTA). 2011. Dostupné z: http://csta.acm.org/Curriculum/sub/CurrFiles/CompThinkingFlyer.pdf
  8. STEPHENSON, Chris a Valerie BARR. Defining Computational Thinking for K-12. CSTA Voice. 2011, vol. 7, no. 2, pp. 3-4.
  9. FURBER, Steve. Shut down or restart? The way forward for computing in UK schools [online]. London: The Royal Society, 2012. Dostupné z: http://royalsociety.org/uploadedFiles/Royal_Society_Content/education/policy/computing-inschools/2012-01-12-Computing-inSchools.pdf
  10. GOOGLE, Inc. What is CT? Exploring Computational Thinking [online]. [cit. 2013-10-28]. Dostupné z: http://www.google.com/edu/computational-thinking/what-is-ct.html
  11. CURZON, Paul, Peter BLACK a Jonathan MCOWAN. What is Computational Thinking? Computer Science for Fun [online]. [cit. 2013-10-28]. Dostupné z: http://www.cs4fn.org/computationalthinking/index.php
  12. BELZ, Horst a Marco SIEGRIST. Klíčové kompetence a jejich rozvíjení. Praha: Portál, 2001.
  13. KOLEKTIV. Gramotnosti ve vzdělávání [online]. Praha: Výzkumný ústav pedagogický v Praze, 2010. ISBN 9788087000410. Dostupné z: http://www.nuv.cz/uploads/Publikace/vup/Gramotnosti_ve_vzdelavani11.pdf
  14. NAVLAKHA, Saket a Ziv BAR-JOSEPH. Algorithms in nature: the convergence of systems biology and computational thinking. Molecular Systems Biology. 2011, vol. 7, no. 546. Přejít k původnímu zdroji...
  15. DIBLÍKOVÁ, Lucie. Pták roku 2011: zapojení veřejnosti při analýze regionální variability ptačího zpěvu. B. m., 2013. Univerzita Karlova v Praze.
  16. ABRAHAM, David J, Avrim BLUM a Tuomas SANDHOLM. Clearing Algorithms for Barter Exchange Markets: Enabling Nationwide Kidney Exchanges. In: Proceedings of the 8th ACM conference on Electronic commerce. New York, NY, USA: ACM, 2007, p. 295-304. Přejít k původnímu zdroji...
  17. JARUSEK, Petr a Radek PELÁNEK. A web-based problem solving tool for introductory computer science. In: Proceedings of the 17th ACM annual conference on Innovation and technology in computer science education - ITiCSE '12. New York, New York, USA: ACM Press, 2012, p. 371. ISBN 9781450312462. Přejít k původnímu zdroji...
  18. KOŘENOVÁ, Martina. Figurková školička [online]. 2006 [cit. 2013-10-28]. Dostupné z: http://skolicka.figurka.net/
  19. LESSNER, Daniel a Jiří VANÍČEK. Bobřík učí informatiku. Matematika - fyzika - informatika [online]. Praha: Prometheus, 2013, vol. 22, no. 5, pp. 374-382. Dostupné z: http://mfi.upol.cz/index.php/mfi/article/view/92/105
  20. BELL, Tim, Ian H WITTEN, Mike FELLOWS, Robyn ADAMS a Jane MCKENZIE. Computer Science Unplugged: An enrichment and extension programme for primary-aged children [online]. 2006. Dostupné z: http://csunplugged.org/
  21. BELL, Tim a Jack MORGAN. Computer Science Field Guide [online]. 2012 [cit. 2013-10-28]. Dostupné z: http://www.cosc.canterbury.ac.nz/csfieldguide/
  22. WILSON, Kenneth G. Grand challenges to computational science. Future Generation Computer Systems. 1989, vol. 5, no. 2- 3, pp. 171-189 [cit. 2013-10-28]. ISSN 0167739X. Přejít k původnímu zdroji...
  23. LEE, Irene, Fred MARTIN, Jill DENNER, Bob COULTER, Walter ALLAN, Jeri ERICKSON, Joyce MALYN-SMITH a Linda WERNER. Computational thinking for youth in practice. ACM Inroads. 2011, vol. 2, no. 1, p. 32. ISSN 21532184. Přejít k původnímu zdroji...
  24. SCHACHMAN, Toby. Alternative programming interfaces for alternative programmers. In: Proceedings of the ACM international symposium on New ideas, new paradigms, and reflections on programming and software - Onward! '12. New York, New York, USA: ACM Press, 2012, p. 1. ISBN 9781450315623. Přejít k původnímu zdroji...
  25. GRELLING, Kurt a Leonard NELSON. Bemerkungen zu den Paradoxien von Russell und BuraliForti. In: Abhandlungen der Fries'schen Schule II. 1907, p. 301-334.
  26. DWYER, Hilary, Bryce BOE, Charlotte HILL, Diana FRANKLIN a Danielle HARLOW. Computational Thinking for Physics: Programming Models of Physics Phenomenon in Elementary School. In: Physics Education Research Conference (PERC) Proceedings [online]. Portland, 2013. Dostupné z: http://www.compadre.org/PER/document/ServeFile.cfm?ID=13126& DocID=3675
  27. PHILLIPS, Pat. Computational thinking - a problem solving tool for every classroom [online]. CSTA & Microsoft Corporation, 2009. Dostupné z: http://csta.acm.org/Resources/sub/ResourceFiles/CompThinking.pdf
  28. FREY, Carl Benedikt a Michael A OSBORNE. The future of employment: how susceptible are jobs to computerisation? [online]. 2013. Dostupné z: http://www.futuretech.ox.ac.uk/sites/futuretech.ox.ac.uk/files/The_Future_of_Employment_OMS_Working_Paper_0.pdf