Journal of Technology and Information Education 2013, 5(3):48-53 | DOI: 10.5507/jtie.2013.034
ČTENÁŘSKÁ GRAMOTNOST S PODPOROU INFORMAČNÍCH A KOMUNIKAČNÍCH TECHNOLOGIÍ
- Katedra primární a preprimání pedagogiky, Pedagogická Fakulta UP v Olomouci Žižkovo nám. č. 5 771 40 Olomouc, ČR
Příspěvek se zabývá rozvojem a úrovní čtenářské gramotnosti v České republice u žáků prvního stupně základních škol v návaznosti na současné kurikulární dokumenty. Zdůrazňuje potřebnost využití informačních a komunikačních technologií pro rozvoj čtenářství a všeobecný rozvoj funkční gramotnosti. Výzkumná sonda je realizována prostřednictvím dotazníkového šetření a řízeného rozhovoru s učiteli.
Klíčová slova: gramotnost, čtenářská gramotnost, informační gramotnost, komunikační technologie, základní škola, elementární třída, učitel, výzkumná sonda, dotazník, rozhovor
Zveřejněno: 1. prosinec 2013 Zobrazit citaci
Reference
- DOLEŽALOVÁ, J. Funkční gramotnost. Hradec Králové, Gaudeamus 2005. ISBN 807041-115-5.
- Kolektiv autorů. Gramotnost ve vzdělávání: soubor studií. Praha: VÚP, 2011. ISBN 978-8087000-41-0.
- CHRÁSKA, M. Metody pedagogického výzkumu. Praha: Grada, 2007. ISBN 978-80-2471369-4.
- JEŘÁBEK, J., TUPÝ, J.. Rámcový vzdělávací program pro základní vzdělávání. Praha: VÚP, 2005. ISBN 80-87000-02-1.
- Evropská komise: Výuka čtení v Evropě: souvislosti, politiky a praxe. Brusel, Euridyce. 2011. ISBN 978-92-9201-189-5.
- Education, Audiovisual and Culture Executive Agency : P9 Brussels: Eurydice. 2011. ISBN neuvedeno.
- WILDOVÁ, R. Počáteční čtenářská gramotnost. In: Spilková, V. a kol. Proměny primárního vzdělávání v ČR. Praha: Portál, 2005. ISBN 80-7178-942-9.