Journal of Technology and Information Education 2013, 5(1):42-49 | DOI: 10.5507/jtie.2013.006

INTERACTIVE P&E METHOD IN TEACHING PHYSICS AT SECONDARY SCHOOLS

Ąuboą KRI©«ÁK1, Miroslav NĚMEC1, Ján STEBILA2, Zuzana DANIHELOVÁ2
1 Katedra fyziky, elektrotechniky a aplikovanej mechaniky, Drevárska fakulta Ústav cudzích jazykov, Technická Univerzita Zvolen, T.G. Masaryka 24 960 53 Zvolen
2 Katedra techniky a technológií, Fakulta porodných vied, Univerzita Mateja Bela, Tajovského 40 97401 Banská Bystrica

The paper deals with the possibilities of using interactive P&E method with supplementary teaching aid in a form of multimedia DVD in teaching of the topic - nuclear physics at secondary schools in Slovakia. The paper deals also with the interactive P&E method, whose main idea is interactive working with students with the help of experiment and problem task analyses and with multimedia DVD. DVD contains supplemented study text from nuclear physics for grammar schools, a set of computer aided experiments and problem tasks from nuclear physics. DVD contains also teacher's guidelines and students' worksheets available for each task. The second part of the paper is a pedagogical research aimed at practical verification of use successfulness of multimedia DVD from nuclear physics in real secondary school conditions.

Klíčová slova: Teaching Physics, nuclear physics, secondary school, multimedia DVD, P&E, PC

Zveřejněno: 1. duben 2013  Zobrazit citaci

ACS AIP APA ASA Harvard Chicago Chicago Notes IEEE ISO690 MLA NLM Turabian Vancouver
KRI©«ÁK, Ą., NĚMEC, M., STEBILA, J., & DANIHELOVÁ, Z. (2013). INTERACTIVE P&E METHOD IN TEACHING PHYSICS AT SECONDARY SCHOOLS. Journal of Technology and Information Education5(1), 42-49. doi: 10.5507/jtie.2013.006
Stáhnout citaci

Reference

  1. DEMKANIN, P., PI©ÚT, J., VELMOVSKÁ, K. Vybrané faktory prispievajúce k rozvoju kompetencií ľiakov při vyučovaní fyziky, Kniľničné a edičné centrum FMFI UK, 2011.
  2. KRUPOVÁ, I. The Development of Natural Science Literacy in Pupils in the First Stage of Basic School Using the Method of Managed Discovery. Pedagogika, Vol. LIX - 2009, No. 3, pp. 259 - 268. ISSN 0031-3815.
  3. HOCKICKO, P. Nontraditional Approach to Studying Science and Technology. Communications, Vol. 12, No. 3, 2010, pp. 6671. ISSN 1335-4205. Přejít k původnímu zdroji...
  4. MCDERMOTT, L.C Oersted medal lecture 2001: Physics Education Research - The Key to Student Learning, In: Am.J.Phys., 69(2001), p. 1127-1137. Přejít k původnímu zdroji...
  5. ARONS, A.B. Achieving Scientific Literacy, In: Daedalus, Spring, 1983 (český preklad: Cesta k přírodovědní gramotnosti I, II, In: Čs. čas. fyz. A35 (1985), s. 58-68, s. 151-158)
  6. ARONS, A.B. Teaching Introductory Physics, A guide to Teaching for Learning and Understanding. New York: John Wiley and Sons, 1997.
  7. HALLOUN, I., HESTENES, D. "The initial knowledge state of college physics students", Am. J. Phys. 53 (1985), 1043-1055. Přejít k původnímu zdroji...
  8. REDISH, E.F. Teaching Physics, John Wiley and Sons, New York, 2003.
  9. HANČ, J., DEGRO, J., JE©KOVÁ, Z., KIRE©, M., ONDEROVÁ, Ą., ČUKANOVÁ, E., KONKOĄOVÁ, M. "Rozumejú alebo memorujú vaąi ľiaci fyziku, ktorú učíte? ©tandardizované konceptuálne a postojové testy ako nástroje hodnotenia výučby". DIDFYZ 2006, Nitra 2007.
  10. HANČ, J., DEGRO, J., JE©KOVÁ, Z., KIRE©, M., ONDEROVÁ, Ą., ČUKANOVÁ, E., KONKOĄOVÁ, M., TÓTH, J. ©tandardizované konceptuálne a postojové testy vo fyzikálnom vzdelávaní, elektronický preprint, Prírodovedecká fakulta, UPJ© v Koąiciach, 2008.
  11. MAZUR, E. Peer instruction. A user´s manual. Prentice Hall, New York, 1997. Přejít k původnímu zdroji...
  12. CROUCH, C.H., MAZUR, E. Peer Instruction: Ten Years of Experience and ResultsL Am. J. Phys. 69(9), 2001 Přejít k původnímu zdroji...
  13. SOKOLOFF, D.R., THORTON, R.K. Using interactive lecture demonstrations to create an active learning environment" Phys. Teach. 35(6). 1997 Přejít k původnímu zdroji...
  14. KRI©«ÁK, Ą., NĚMEC, M. Fyzikálne vzdelávanie na TU vo Zvolene. Vedecká monografia. TU Zvolen 2011. ISBN 978-80-2282216.
  15. BROWN, D., COX, A.J. Innovative Use sof Video Analysis", in The Physics Teacher, vol. 47, no. 3, pp. 145-150, 2009, ISSN 0031-921X. Přejít k původnímu zdroji...
  16. PERKINS, K., ADAMS, W., DUBSON, M., FINKELSTEIN, N., REID, S., WIEMAN, C., LEMASTER, R. "PhET: Interactive Simulations for Teaching and Learning Physics", Physics Teacher, vol. 44, pp. 18 - 23, 2006, ISSN 0031-921X. Přejít k původnímu zdroji...
  17. WIEMAN, C., ADAMS, W., LOEBLEIN, P., PERKINS, K Teaching physics using PhET simulations, The Physics Teacher, vol. 48, is. 4, pp. 225-227, ISSN 0031-921X.
  18. HOLEC, S. et al. Integrovaná prírodoveda v experimentoch. ®iacke pracovné listy. Banská Bystrica: Fakulta prírodných vied UMB, Medzinárodný projekt Leonardo da Vinci II N°. SI 143008 Computerised Laboratory in Science and Technology Teaching, 2004. 126 s. ISBN 808055-903-1.
  19. HOCKICKO, P. Forming of Physical Knowledge in Engineering Education with the Aim to Make Physics More Attractive. In: Proceedings SEFI - PTEE 2011 (Physics Teaching in Engineering Education), Mannheim, Germany (2011), ISBN 978-3-931569-18-1
  20. BEDNAŘÍK, M., LEPIL, O. Netradiční typy fyzikálních úloh, Praxe učitele matematiky, fyziky, informatiky, Praha 1995.
  21. VELMOVSKÁ, K. Rozvíjanie tvorivosti ľiakov gymnázia pomocou úloh, Zborník zo seminára, Bratislava: UK, 2001, s. 75-78.
  22. ZELENICKÝ, Ą. Úloha fyzikálneho experimentu vo vyučovaní. In: MEDACTA´91 čas» 3. Nitra: Pedagogická fakulta, 1991
  23. NACHTIGALL, D.K. What is wrong with physics teachers´education? Eur. J. Phys. 11(1990) 1-14. Přejít k původnímu zdroji...
  24. BUSSEI, PAOLO AND MERLINO, SILVIA European workshop on Multimedia in Physics Teaching and Learning. Europhysics News, 34(3), 2003, pp. 116-117. ISSN 05317479.
  25. DYKSTRA, D.I., BOYLE C.F., MONARCH, I.A. Studying conceptual Change in learning physics, Science Education, 1992 (6), pp. 615 - 652. Přejít k původnímu zdroji...
  26. STEBILA, J. Research and Prediction of the Application of Multimedia Teaching Aid in Teaching Technical Education on the 2nd Level of Primary Schools. Informatics in Education, Vol. 10, No. 1, pp. 105 - 122. ISSN 1648-5831.
  27. STURM, B. Science in School, Issue 13, Autumn, 2009,29.
  28. ®ÁČOK, Ą. Research examination of the options to increase the education effectiveness in the technical subjects at the 7th grade of elementary school using hypertext educational material. In: Informatics in Education, 9(2), 2010, 283-299. ISSN 1648-5831. Přejít k původnímu zdroji...
  29. SHELLY, G.B., CASHMAN, T.J., GUNTER, R.E., GUNTER, G.A. Teachers Discovering Computers: Integrating Technology in the Classroom, Thomson Learning, Cambridge, MA, 2001.
  30. KÖBÖLOVA, E., RÖTLING, G., SIHELSKY, B. Príručka na uskutočnenie pedagogického prieskumu. MPC Banská Bystrica. 2006. 80-8041-490-4. (available in http://mpcskolenie1.webnode.sk/studijnematerialy/, studijny material V-PK.doc).
  31. STEBILA, J. Výsledky z výskumu pouľitia multimediálnej učebnej pomôcky v reálnych podmienkach základných ąkôl v SR. Journal of Technology and Information Eucation, 1/2009, Volume 1, Issue 1, ISSN 1803-537X. Přejít k původnímu zdroji...
  32. KRI©«ÁK, Ą., NĚMEC, M. Innovation of physical education at Technical University in Zvolen. Journal of Technology and Information Eucation, 2/2010, Volume 2, Issue 2, ISSN 1803537X. Přejít k původnímu zdroji...