Journal of Technology and Information Education 2013, 5(1):31-34 | DOI: 10.5507/jtie.2013.004
PŘEDŠKOLNÍ VZDĚLÁVÁNÍ VERSUS KURIKULÁRNÍ REFORMA
- Katedra primární a preprimární pedagogiky, Pedagogická fakulta UP Žižkovo nám. č. 5 771 40 Olomouc, ČR
Kurikulární reforma, její strategie a uvádění do praxe vyžaduje systematickou a důslednou reflexi, která by měla sledovat její dopad a efekty ve vzdělávání na všech úrovních škol. Revize kurikula by měla reagovat a eliminovat zjištěné problémy, s cílem zvyšovat kvalitu českého školství.
Cílem příspěvku je seznámit čtenáře s aktuálními otázkami probíhající kurikulární reformy v České republice se zaměřením na oblast předškolního vzdělávání v kontextu výzkumu, který byl realizovaný v rámci GAČR na Pedagogické fakultě UP v Olomouci a zabýval se na připraveností dětí k zahájení povinné školní docházky. Výzkum probíhal v letech 2009 - 2012 a poskytl mimo jiné data, která avizují problematické oblasti v předškolním vzdělávání.
Klíčová slova: kurikulum, reforma, revize kurikula, mateřská škola, dítě předškolního věku, školní zralost, výzkum, povinná školní docházka
Zveřejněno: 1. duben 2013 Zobrazit citaci
Reference
- BERTRAND, Y. Soudobé teorie vzdělávání. Praha: Portál, 1998. ISBN 80-7178-216-5.
- FASNEROVÁ, M, PETROVÁ, J. Zkušenosti s novou školskou reformou na základní škole. In Škola v dialogu kultury, pedagogiky a společnosti. Sborník z pedagogické konference. Liberec: TU, 2008. ISBN 978-80-7372-414-6.
- JIRÁSEK, J. Orientační test školní - příručka. Bratislava: Psychodiagnostika, 1992.
- LANGMEIER, J., KREJČÍŘOVÁ, D. Vývojová psychologie. Praha: Grada, 2006. ISBN 80-247-1284-9.
- ŠMELOVÁ, E. Dítě v kontextu současného předškolního vzdělávání. In Pedagogický výzkum jako proměna současné školy. Sborník příspěvků 16. konference ČAPV. [CD-ROM], Hradec Králové: PdF, 2008. ISBN 978-80-7041-958-8.
- ŠMELOVÁ, E. Práce s výukovými cíli při tvorbě třídního vzdělávacího programu v MŠ. In Profese učitele a současná společnost. Sborník příspěvků z 12. konference ČAPV. [CD-ROM], Ústí nad Labem: UJEP, 2004. ISBN 80-7044571-8.
- ŠMELOVÁ, E. Terminologie RVP PV jako pedagogický problém. In Hornáčková, V. Dítě předškolního věku a jeho paidagogos: sborník příspěvků z mezinárodní vědecké konference [CD-ROM], Hradec Králové: PdF, 2009. ISBN 978-80-7041-647-1.
- ŠMELOVÁ, E., PETROVÁ, A., SOURALOVÁ, E. a kol. Připravenost dětí k zahájení povinné školní docházky v kontextu současného kurikula. Olomouc: UP, 2012. ISBN 978-80-244-3345-5.
- ŠMELOVÁ, E., PETROVÁ, A., SOURALOVÁ, E. a kol. Pre-school education in the context of curriculum. Olomouc: UP, 2012. ISBN 978-80-244-3370-7.
- ŠMELOVÁ, E., PETROVÁ, A., SOURALOVÁ, E. a kol. Připravenost dětí k zahájení povinné školní docházky v kontextu současného kurikula. Olomouc: UP, 2012. ISBN 978-80-244-3345-5.
- Analýza naplnění cílů Národního programu rozvoje vzdělávání v České republice (Bílé knihy) v oblasti předškolního, základního a středního vzdělávání [online]. 2009 [citováno: 2013-06-6]. Dostupný z www. msmt.cz.
- Národní program rozvoje vzdělávání v ČR. Praha: Tauris, 2001. ISBN 80-211-0372-8.