Journal of Technology and Information Education 2013, 5(1):31-34 | DOI: 10.5507/jtie.2013.004

PŘEDŠKOLNÍ VZDĚLÁVÁNÍ VERSUS KURIKULÁRNÍ REFORMA

Eva ŠMELOVÁ
Katedra primární a preprimární pedagogiky, Pedagogická fakulta UP Žižkovo nám. č. 5 771 40 Olomouc, ČR

Kurikulární reforma, její strategie a uvádění do praxe vyžaduje systematickou a důslednou reflexi, která by měla sledovat její dopad a efekty ve vzdělávání na všech úrovních škol. Revize kurikula by měla reagovat a eliminovat zjištěné problémy, s cílem zvyšovat kvalitu českého školství.
Cílem příspěvku je seznámit čtenáře s aktuálními otázkami probíhající kurikulární reformy v České republice se zaměřením na oblast předškolního vzdělávání v kontextu výzkumu, který byl realizovaný v rámci GAČR na Pedagogické fakultě UP v Olomouci a zabýval se na připraveností dětí k zahájení povinné školní docházky. Výzkum probíhal v letech 2009 - 2012 a poskytl mimo jiné data, která avizují problematické oblasti v předškolním vzdělávání.

Klíčová slova: kurikulum, reforma, revize kurikula, mateřská škola, dítě předškolního věku, školní zralost, výzkum, povinná školní docházka

Zveřejněno: 1. duben 2013  Zobrazit citaci

ACS AIP APA ASA Harvard Chicago Chicago Notes IEEE ISO690 MLA NLM Turabian Vancouver
ŠMELOVÁ, E. (2013). PŘEDŠKOLNÍ VZDĚLÁVÁNÍ VERSUS KURIKULÁRNÍ REFORMA. Journal of Technology and Information Education5(1), 31-34. doi: 10.5507/jtie.2013.004
Stáhnout citaci

Reference

  1. BERTRAND, Y. Soudobé teorie vzdělávání. Praha: Portál, 1998. ISBN 80-7178-216-5.
  2. FASNEROVÁ, M, PETROVÁ, J. Zkušenosti s novou školskou reformou na základní škole. In Škola v dialogu kultury, pedagogiky a společnosti. Sborník z pedagogické konference. Liberec: TU, 2008. ISBN 978-80-7372-414-6.
  3. JIRÁSEK, J. Orientační test školní - příručka. Bratislava: Psychodiagnostika, 1992.
  4. LANGMEIER, J., KREJČÍŘOVÁ, D. Vývojová psychologie. Praha: Grada, 2006. ISBN 80-247-1284-9.
  5. ŠMELOVÁ, E. Dítě v kontextu současného předškolního vzdělávání. In Pedagogický výzkum jako proměna současné školy. Sborník příspěvků 16. konference ČAPV. [CD-ROM], Hradec Králové: PdF, 2008. ISBN 978-80-7041-958-8.
  6. ŠMELOVÁ, E. Práce s výukovými cíli při tvorbě třídního vzdělávacího programu v MŠ. In Profese učitele a současná společnost. Sborník příspěvků z 12. konference ČAPV. [CD-ROM], Ústí nad Labem: UJEP, 2004. ISBN 80-7044571-8.
  7. ŠMELOVÁ, E. Terminologie RVP PV jako pedagogický problém. In Hornáčková, V. Dítě předškolního věku a jeho paidagogos: sborník příspěvků z mezinárodní vědecké konference [CD-ROM], Hradec Králové: PdF, 2009. ISBN 978-80-7041-647-1.
  8. ŠMELOVÁ, E., PETROVÁ, A., SOURALOVÁ, E. a kol. Připravenost dětí k zahájení povinné školní docházky v kontextu současného kurikula. Olomouc: UP, 2012. ISBN 978-80-244-3345-5.
  9. ŠMELOVÁ, E., PETROVÁ, A., SOURALOVÁ, E. a kol. Pre-school education in the context of curriculum. Olomouc: UP, 2012. ISBN 978-80-244-3370-7.
  10. ŠMELOVÁ, E., PETROVÁ, A., SOURALOVÁ, E. a kol. Připravenost dětí k zahájení povinné školní docházky v kontextu současného kurikula. Olomouc: UP, 2012. ISBN 978-80-244-3345-5.
  11. Analýza naplnění cílů Národního programu rozvoje vzdělávání v České republice (Bílé knihy) v oblasti předškolního, základního a středního vzdělávání [online]. 2009 [citováno: 2013-06-6]. Dostupný z www. msmt.cz.
  12. Národní program rozvoje vzdělávání v ČR. Praha: Tauris, 2001. ISBN 80-211-0372-8.