Journal of Technology and Information Education 2013, 5(1):12-20 | DOI: 10.5507/jtie.2013.002
VÝUKA EFEKTIVITY ALGORITMŮ NA GYMNÁZIÍCH
- Kabinet software a výuky informatiky, Matematicko-fyzikální fakulta UK, Malostranské nám. 25 118 00, Praha 1, ČR
Příspěvek uvádí dílčí výsledky experimentální výuky informatiky na gymnáziích. Výuka informatiky na gymnáziích se zaměřuje především na uživatelské dovednosti a pomíjí vědní stránku informatiky. Přitom z hlediska cílů gymnaziálního vzdělávání se informatika jeví jako slibná oblast, především v souvislosti s klíčovou kompetencí k řešení problémů. Náš výzkum vychází z představy výuky informatiky jako vědecké disciplíny vedle ostatních tradičních vědních předmětů, jako jsou fyzika nebo biologie. Sestavili jsme odpovídající program výuky a otestovali ho na skupině žáků jednoho pražského gymnázia. V tomto příspěvku uvádíme podrobnější popis modulu zaměřeného na problematiku efektivity a výsledky jeho výuky. Ukazuje se, že při vhodném nastavení vzdělávacích cílů je možné i toto poměrně abstraktní a náročné téma do gymnaziální výuky úspěšně zařadit.
Klíčová slova: teoretická informatika, složitost algoritmů, experimentální výuka
Zveřejněno: 1. duben 2013 Zobrazit citaci
Reference
- Rámcový vzdělávací program pro gymnázia (online). Praha: Výzkumný ústav pedagogický v Praze, 2007 [cit. 9. prosince 2012]. ISBN 978-8087000-11-3. URL : http://www.vuppraha.cz/wpcontent/uploads/2009/12/RVPG-200707_final.pdf
- NEUMAJER, Ondřej. Proč a jak inovovat pojetí ICT v rámcových vzdělávacích programech. Metodický portál: Články (online). 2009, [cit. 12. December 2012]. URL : http://clanky.rvp.cz/clanek/o/z/2989/PROC-AJAK-INOVOVAT-POJETI-ICT-VRAMCOVYCH-VZDELAVACICHPROGRAMECH.html.
- Framework Education Programme for Secondary General Education (Grammar Schools). Praha: Výzkumný ústav pedagogický v Praze, 2007.
- HABIBALLA, Hashim, FOJTÍK, Rostislav, VOLNÁ, Eva a TELNAROVÁ, Zdenka. Výuka informatiky na středních školách v České republice. In: ISKI 2007. Nitra: s.n., 2007, s. 50- 57.
- GAL-EZER, Judith a HAREL, David. Curriculum and Course Syllabi for a High-School Program in Computer Science. Computer Science Education. 1999, roč. 9, s. 114-147.
Přejít k původnímu zdroji...
- BELL, Tim, ANDREAE, Peter a LAMBERT, Lynn. Computer science in New Zealand high schools. In: Proceedings of the Twelfth Australasian Conference on Computing Education. S.l.: s.n., 2010, s. 15-22.
- CRICK, Tom a SENTANCE, Sue. Computing at school: stimulating computing education in the UK. In: Proceedings of the 11th Koli Calling International Conference on Computing Education Research (online). New York, NY, USA: ACM, 2011, s. 122-123. ISBN 978-1-4503-1052-9. URL : http://doi.acm.org/10.1145/2094131.2094158.
Přejít k původnímu zdroji...
- TUCKER, Allen, DEEK, Fadi, JONES, Jill, MCCOWAN, Dennis, STEPHENSON, Chris a VERNO, Anita. A Model Curriculum for K-12 Computer Science: Final Report of the ACM K12 Task Force Curriculum Committee. Second Edition. New York: Computer Science Teachers Association, 2003
- HUBWIESER, Peter a kol. Computer science/informatics in secondary education. Proceedings of the 16th annual conference reports on Innovation and technology in computer science education - working group reports - ITiCSE-WGR '11 (online). 2011, s. 1938. URL : http://dl.acm.org/citation.cfm?doid=2078856.207 8859.
- LESSNER, Daniel. Introducing Computer Science into Czech Grammar Schools: First Results. In: EDULEARN12 Proceedings. IATED, Barcelona, 2012, s. 246-255.
- BELL, Tim, CURZON, Paul, CUTTS, Quintin, DAGIENE, Valentina a HABERMAN, Bruria. Overcoming Obstacles to CS Education by Using Non-programming Outreach Programmes. In: Ivan KALAŠ and Roland T. MITTERMEIR, eds. Informatics in Schools. Contributing to 21st Century Education (ISSEP 2011) (online). S.l.: Springer Berlin Heidelberg, 2011, s. 71-81. [cit. 6. December 2012]. ISBN 978-3-642-24721-7. URL : http://www.springerlink.com/index/45026521606Q8037.pdf.
Přejít k původnímu zdroji...
- BRUNER, Jerome S. The process of education. S.l.: Harvard University Press, 1977.
- SCHWILL, Andreas. Fundamental Ideas: Rethinking Computer Science Education. Learning & Leading with Technology. 1997, roč. 25, č. 1, s. 28-31.
- PASTERNAK, Arno a VAHRENHOLD, Jan. Design and evaluation of a braided teaching course in sixth grade computer science education. In: Proceedings of the 43rd ACM technical symposium on Computer Science Education (online). New York, NY, USA: ACM, 2012, s. 45-50. ISBN 978-1-4503-1098-7. URL : http://doi.acm.org/10.1145/2157136.2157154.
Přejít k původnímu zdroji...
- HARTLEY, Ralph V. L. Transmission of information. Bell System techn. Journal. 1928, roč. 7, s. 535-563.
Přejít k původnímu zdroji...
- LESSNER, Daniel. Information Theory on Czech Grammar Schools: First Findings. In: KNOBELSDORF, Maria, ROMEIKE, Ralf, eds. Pre-proceedings of the 7th Workshop in Primary and Secondary Computing Education (WiPSCE). Hamburg, 2012, s. 139-142.
Přejít k původnímu zdroji...
- MATOUŠEK, Jiří a NEŠETŘIL, Jaroslav. Kapitoly z diskrétní matematiky. Praha: Karolinum, 2009. ISBN 9788024617404.
- POLYA, George. How to solve it: A new aspect of mathematical method. 2. S.l.: Princeton University Press, 1957.
- LESSNER, Daniel. Proč se vlastně na gymnáziu učit o algoritmech? In: Počítač ve škole 2012: sborník příspěvků. Nové Město na Moravě, 2012, s. 5-7.
- TURING, Alan M. Computing machinery and intelligence. Mind. 1950, roč. 59, č. 236, s. 433-460.
Přejít k původnímu zdroji...
- GAL-EZER, Judith a ZUR, Ela. The Concept of "Algorithm Efficiency"in the High School CS curriculum. In: Proceedings of the 32nd ASEE/IEEE Frontiers in Education Conference (online). Boston, 2002, s. 2-7. [cit. 9. prosince 2012]. ISBN 0780374444. URL : http://xtmjfte.epinnovations.com/fie2002/papers/1145.pdf.
Přejít k původnímu zdroji...
- GAL-EZER, Judith a ZUR, Ela. The efficiency of algorithms-misconceptions. Computers & Education (online). Duben 2004, roč. 42, č. 3, s. 215-226. [cit. 9. prosince 2012]. URL : http://linkinghub.elsevier.com/retrieve/pii/S0360131503000848.
Přejít k původnímu zdroji...