Journal of Technology and Information Education 2013, 5(1):12-20 | DOI: 10.5507/jtie.2013.002

VÝUKA EFEKTIVITY ALGORITMŮ NA GYMNÁZIÍCH

Daniel LESSNER
Kabinet software a výuky informatiky, Matematicko-fyzikální fakulta UK, Malostranské nám. 25 118 00, Praha 1, ČR

Příspěvek uvádí dílčí výsledky experimentální výuky informatiky na gymnáziích. Výuka informatiky na gymnáziích se zaměřuje především na uživatelské dovednosti a pomíjí vědní stránku informatiky. Přitom z hlediska cílů gymnaziálního vzdělávání se informatika jeví jako slibná oblast, především v souvislosti s klíčovou kompetencí k řešení problémů. Náš výzkum vychází z představy výuky informatiky jako vědecké disciplíny vedle ostatních tradičních vědních předmětů, jako jsou fyzika nebo biologie. Sestavili jsme odpovídající program výuky a otestovali ho na skupině žáků jednoho pražského gymnázia. V tomto příspěvku uvádíme podrobnější popis modulu zaměřeného na problematiku efektivity a výsledky jeho výuky. Ukazuje se, že při vhodném nastavení vzdělávacích cílů je možné i toto poměrně abstraktní a náročné téma do gymnaziální výuky úspěšně zařadit.

Klíčová slova: teoretická informatika, složitost algoritmů, experimentální výuka

Zveřejněno: 1. duben 2013  Zobrazit citaci

ACS AIP APA ASA Harvard Chicago Chicago Notes IEEE ISO690 MLA NLM Turabian Vancouver
LESSNER, D. (2013). VÝUKA EFEKTIVITY ALGORITMŮ NA GYMNÁZIÍCH. Journal of Technology and Information Education5(1), 12-20. doi: 10.5507/jtie.2013.002
Stáhnout citaci

Reference

  1. Rámcový vzdělávací program pro gymnázia (online). Praha: Výzkumný ústav pedagogický v Praze, 2007 [cit. 9. prosince 2012]. ISBN 978-8087000-11-3. URL : http://www.vuppraha.cz/wpcontent/uploads/2009/12/RVPG-200707_final.pdf
  2. NEUMAJER, Ondřej. Proč a jak inovovat pojetí ICT v rámcových vzdělávacích programech. Metodický portál: Články (online). 2009, [cit. 12. December 2012]. URL : http://clanky.rvp.cz/clanek/o/z/2989/PROC-AJAK-INOVOVAT-POJETI-ICT-VRAMCOVYCH-VZDELAVACICHPROGRAMECH.html.
  3. Framework Education Programme for Secondary General Education (Grammar Schools). Praha: Výzkumný ústav pedagogický v Praze, 2007.
  4. HABIBALLA, Hashim, FOJTÍK, Rostislav, VOLNÁ, Eva a TELNAROVÁ, Zdenka. Výuka informatiky na středních školách v České republice. In: ISKI 2007. Nitra: s.n., 2007, s. 50- 57.
  5. GAL-EZER, Judith a HAREL, David. Curriculum and Course Syllabi for a High-School Program in Computer Science. Computer Science Education. 1999, roč. 9, s. 114-147. Přejít k původnímu zdroji...
  6. BELL, Tim, ANDREAE, Peter a LAMBERT, Lynn. Computer science in New Zealand high schools. In: Proceedings of the Twelfth Australasian Conference on Computing Education. S.l.: s.n., 2010, s. 15-22.
  7. CRICK, Tom a SENTANCE, Sue. Computing at school: stimulating computing education in the UK. In: Proceedings of the 11th Koli Calling International Conference on Computing Education Research (online). New York, NY, USA: ACM, 2011, s. 122-123. ISBN 978-1-4503-1052-9. URL : http://doi.acm.org/10.1145/2094131.2094158. Přejít k původnímu zdroji...
  8. TUCKER, Allen, DEEK, Fadi, JONES, Jill, MCCOWAN, Dennis, STEPHENSON, Chris a VERNO, Anita. A Model Curriculum for K-12 Computer Science: Final Report of the ACM K12 Task Force Curriculum Committee. Second Edition. New York: Computer Science Teachers Association, 2003
  9. HUBWIESER, Peter a kol. Computer science/informatics in secondary education. Proceedings of the 16th annual conference reports on Innovation and technology in computer science education - working group reports - ITiCSE-WGR '11 (online). 2011, s. 1938. URL : http://dl.acm.org/citation.cfm?doid=2078856.207 8859.
  10. LESSNER, Daniel. Introducing Computer Science into Czech Grammar Schools: First Results. In: EDULEARN12 Proceedings. IATED, Barcelona, 2012, s. 246-255.
  11. BELL, Tim, CURZON, Paul, CUTTS, Quintin, DAGIENE, Valentina a HABERMAN, Bruria. Overcoming Obstacles to CS Education by Using Non-programming Outreach Programmes. In: Ivan KALAŠ and Roland T. MITTERMEIR, eds. Informatics in Schools. Contributing to 21st Century Education (ISSEP 2011) (online). S.l.: Springer Berlin Heidelberg, 2011, s. 71-81. [cit. 6. December 2012]. ISBN 978-3-642-24721-7. URL : http://www.springerlink.com/index/45026521606Q8037.pdf. Přejít k původnímu zdroji...
  12. BRUNER, Jerome S. The process of education. S.l.: Harvard University Press, 1977.
  13. SCHWILL, Andreas. Fundamental Ideas: Rethinking Computer Science Education. Learning & Leading with Technology. 1997, roč. 25, č. 1, s. 28-31.
  14. PASTERNAK, Arno a VAHRENHOLD, Jan. Design and evaluation of a braided teaching course in sixth grade computer science education. In: Proceedings of the 43rd ACM technical symposium on Computer Science Education (online). New York, NY, USA: ACM, 2012, s. 45-50. ISBN 978-1-4503-1098-7. URL : http://doi.acm.org/10.1145/2157136.2157154. Přejít k původnímu zdroji...
  15. HARTLEY, Ralph V. L. Transmission of information. Bell System techn. Journal. 1928, roč. 7, s. 535-563. Přejít k původnímu zdroji...
  16. LESSNER, Daniel. Information Theory on Czech Grammar Schools: First Findings. In: KNOBELSDORF, Maria, ROMEIKE, Ralf, eds. Pre-proceedings of the 7th Workshop in Primary and Secondary Computing Education (WiPSCE). Hamburg, 2012, s. 139-142. Přejít k původnímu zdroji...
  17. MATOUŠEK, Jiří a NEŠETŘIL, Jaroslav. Kapitoly z diskrétní matematiky. Praha: Karolinum, 2009. ISBN 9788024617404.
  18. POLYA, George. How to solve it: A new aspect of mathematical method. 2. S.l.: Princeton University Press, 1957.
  19. LESSNER, Daniel. Proč se vlastně na gymnáziu učit o algoritmech? In: Počítač ve škole 2012: sborník příspěvků. Nové Město na Moravě, 2012, s. 5-7.
  20. TURING, Alan M. Computing machinery and intelligence. Mind. 1950, roč. 59, č. 236, s. 433-460. Přejít k původnímu zdroji...
  21. GAL-EZER, Judith a ZUR, Ela. The Concept of "Algorithm Efficiency"in the High School CS curriculum. In: Proceedings of the 32nd ASEE/IEEE Frontiers in Education Conference (online). Boston, 2002, s. 2-7. [cit. 9. prosince 2012]. ISBN 0780374444. URL : http://xtmjfte.epinnovations.com/fie2002/papers/1145.pdf. Přejít k původnímu zdroji...
  22. GAL-EZER, Judith a ZUR, Ela. The efficiency of algorithms-misconceptions. Computers & Education (online). Duben 2004, roč. 42, č. 3, s. 215-226. [cit. 9. prosince 2012]. URL : http://linkinghub.elsevier.com/retrieve/pii/S0360131503000848. Přejít k původnímu zdroji...