Journal of Technology and Information Education 2012, 4(1):26-33 | DOI: 10.5507/jtie.2012.005

JAZYKOVÉ HODNOCENÍ ZNALOSTÍ ŽÁKA

Zdeňka KRIŠOVÁ
Ústav informatiky, MVŠO, o. p. s., Jeremenkova 42, 772 00 Olomouc

Hodnocení je přirozenou součástí každé výchovně-vzdělávací činnosti. Je často vyjádřeno kvantitativně hodnotícím stupněm (nejčastěji známkou 1-5, či písmenem A-F), ale stále více se uplatňuje i hodnocení kvalitativní - slovní (jazykové), které podává komplexnější informace o žákovi a dokáže lépe postihnout jeho individuální pokrok. Hodnocení úrovně znalostí žáka by mělo být vždy objektivní, mělo by žáka motivovat k tvořivé činnosti, zvyšovat jeho zájem o výuku, posilovat jeho aktivitu. Správně ohodnotit každého žáka ve vyučovacím procesu je však nesmírně náročné a zodpovědné, proto učitelé stále hledají způsoby, jak svoji práci zkvalitnit. Jednou z možností je využití informačních technologií jako podpůrného prostředku pro správné rozhodnutí učitele o kvalitě znalostí žáka. Expertní systémy jako programy, které simulují rozhodovací činnost expertů při řešení velmi složitých, úzce problémově zaměřených úloh, se dají k řešení tohoto problému dobře využít. V rámci tohoto příspěvku byl vytvořen fuzzy-logický expertní systém pro jazykové hodnocení úrovně znalostí žáka a byla provedena počítačová simulace jazykového modelu procesu hodnocení.

Klíčová slova: hodnocení, expertní znalosti, expertní systémy, fuzzy množina, jazykové fuzzy pravidlo, fuzzy model, fuzzy logika, přibližné usuzování

Zveřejněno: 1. duben 2012  Zobrazit citaci

ACS AIP APA ASA Harvard Chicago Chicago Notes IEEE ISO690 MLA NLM Turabian Vancouver
KRIŠOVÁ, Z. (2012). JAZYKOVÉ HODNOCENÍ ZNALOSTÍ ŽÁKA. Journal of Technology and Information Education4(1), 26-33. doi: 10.5507/jtie.2012.005
Stáhnout citaci

Reference

  1. ZADEH, L. A Fuzzy Sets, Information&Control, 8, 1965 Přejít k původnímu zdroji...
  2. ČÍHALOVÁ, E. MAYER, I. Klasifikace a slovní hodnocení. 1. vyd. Edice Škola 21, Praha: Agentura STROM, 1997. 63 s. ISBN 80901954-6-6
  3. POKORNÝ, M. Umělá inteligence v modelování a řízení. BEN Praha, 1996, ISBN 80- 901984-4-9.
  4. NOVÁK,V. Základy fuzzy modelování, BEN Praha, 2000, ISBN 80-7300-009-1.
  5. DVOŘÁKOVÁ, M.: Charakteristika slovního hodnocení. In: Slovní hodnocení. IUVENTA, Kroměříž 1994
  6. POKORNÝ, M., LAVRINČÍK, J., DOSTÁL, J. Počítačová formalizace mentálních modelů metodami jazykového fuzzy modelování. EMI - Ekonomika, management, inovace. 2010, Olomouc - EU, Moravská vysoká škola, Volume 2, Issue 3, s. 17 - 29. ISSN 1804-1299
  7. KRIŠOVÁ, Z. Metody umělé inteligence ve vzdělávacím procesu. Sborník konference PRIT, 2012, České Budějovice, Jihočeská univerzita PdF, v tisku.