Journal of Technology and Information Education 2012, 4(1):26-33 | DOI: 10.5507/jtie.2012.005
JAZYKOVÉ HODNOCENÍ ZNALOSTÍ ŽÁKA
- Ústav informatiky, MVŠO, o. p. s., Jeremenkova 42, 772 00 Olomouc
Hodnocení je přirozenou součástí každé výchovně-vzdělávací činnosti. Je často vyjádřeno kvantitativně hodnotícím stupněm (nejčastěji známkou 1-5, či písmenem A-F), ale stále více se uplatňuje i hodnocení kvalitativní - slovní (jazykové), které podává komplexnější informace o žákovi a dokáže lépe postihnout jeho individuální pokrok. Hodnocení úrovně znalostí žáka by mělo být vždy objektivní, mělo by žáka motivovat k tvořivé činnosti, zvyšovat jeho zájem o výuku, posilovat jeho aktivitu. Správně ohodnotit každého žáka ve vyučovacím procesu je však nesmírně náročné a zodpovědné, proto učitelé stále hledají způsoby, jak svoji práci zkvalitnit. Jednou z možností je využití informačních technologií jako podpůrného prostředku pro správné rozhodnutí učitele o kvalitě znalostí žáka. Expertní systémy jako programy, které simulují rozhodovací činnost expertů při řešení velmi složitých, úzce problémově zaměřených úloh, se dají k řešení tohoto problému dobře využít. V rámci tohoto příspěvku byl vytvořen fuzzy-logický expertní systém pro jazykové hodnocení úrovně znalostí žáka a byla provedena počítačová simulace jazykového modelu procesu hodnocení.
Klíčová slova: hodnocení, expertní znalosti, expertní systémy, fuzzy množina, jazykové fuzzy pravidlo, fuzzy model, fuzzy logika, přibližné usuzování
Zveřejněno: 1. duben 2012 Zobrazit citaci
Reference
- ZADEH, L. A Fuzzy Sets, Information&Control, 8, 1965
Přejít k původnímu zdroji...
- ČÍHALOVÁ, E. MAYER, I. Klasifikace a slovní hodnocení. 1. vyd. Edice Škola 21, Praha: Agentura STROM, 1997. 63 s. ISBN 80901954-6-6
- POKORNÝ, M. Umělá inteligence v modelování a řízení. BEN Praha, 1996, ISBN 80- 901984-4-9.
- NOVÁK,V. Základy fuzzy modelování, BEN Praha, 2000, ISBN 80-7300-009-1.
- DVOŘÁKOVÁ, M.: Charakteristika slovního hodnocení. In: Slovní hodnocení. IUVENTA, Kroměříž 1994
- POKORNÝ, M., LAVRINČÍK, J., DOSTÁL, J. Počítačová formalizace mentálních modelů metodami jazykového fuzzy modelování. EMI - Ekonomika, management, inovace. 2010, Olomouc - EU, Moravská vysoká škola, Volume 2, Issue 3, s. 17 - 29. ISSN 1804-1299
- KRIŠOVÁ, Z. Metody umělé inteligence ve vzdělávacím procesu. Sborník konference PRIT, 2012, České Budějovice, Jihočeská univerzita PdF, v tisku.