Journal of Technology and Information Education 2011, 3(2):49-52 | DOI: 10.5507/jtie.2011.026

ROZVOJ TVOŘIVOSTI V TECHNICKÉM VZDĚLÁVÁNÍ

Jan NOVOTNÝ
Faculty of Production Technology and, Management J. E. Purkyně University in Ústí nad Labem, Na Okraji 1001, Ústí nad Labem, Czech Republic

Základní vzdělávání má za cíl poskytnout všeobecný základ, který je jedinečný a rozhodující pro další rozvoj života každého individuálního jedince. V tomto všeobecném vzdělávání musí mít své nezastupitelné místo i technické vzdělávání, které má spolu s dalšími přírodovědnými obory i stěžejní úlohu, kdy studenti a žáci získali základní kvantum technických znalostí a dovedností. Tento druh vzdělání rozvíjí technické myšlení, technickou tvořivost a pomáhá rozvíjet žákovské klíčové kompetence.
Tvůrčí proces prochází lidskou společnost od jejího vzniku. V současné době je tvořivost široký pojem, který vychází z předpokladu, že každý člověk může vytvořit a může být tvořivý. Tvořivost jej provází při každé činnosti, a také v průběhu výuky technických předmětů. Výzkum, který je popsán v tomto článku, je zaměřen na tvůrčí schopnosti žáků na základních školách. Jedná se o transversální výzkum tvořivých schopností žáků druhého stupně základních škol. Výzkumná studie byla rovněž zaměřena na skupiny akademických pracovníků, s nimiž se studenti a žáci budou v průběhu studia dostávat do úzkého kontaktu. Cílem popsaného výzkumu bylo zmapovat úroveň technické představivosti (tvořivosti) pomocí tvarového skládacího testu v porovnání s měřením praktické inteligence, a úrovně kreativního myšlení pomocí Torranceho figurálního testu tvořivého myšlení.

Klíčová slova: Kreativita, výzkum tvořivých schopností, technické vzdělání

Zveřejněno: 1. srpen 2011  Zobrazit citaci

ACS AIP APA ASA Harvard Chicago Chicago Notes IEEE ISO690 MLA NLM Turabian Vancouver
NOVOTNÝ, J. (2011). ROZVOJ TVOŘIVOSTI V TECHNICKÉM VZDĚLÁVÁNÍ. Journal of Technology and Information Education3(2), 49-52. doi: 10.5507/jtie.2011.026
Stáhnout citaci

Reference

  1. BUZAN, T. 2007. Mentální mapování. Praha : Portál, 2007. ISBN 978-80-7367-200-3.
  2. CHRÁSKA, M. Didaktické testy v práci učitele, 1998. Olomouc: KPÚ.
  3. HONZÍKOVÁ, J. Teorie a praxe tvořivosti v pracovní výchově. Plzeň, Pedagogické centrum, 2003. 239 s. ISBN 80-7020-124-X.
  4. HONZÍKOVÁ, J.; MACH, P.; NOVOTNÝ, J. Alternative Approaches to Technical Education. Plzeň: ZČU, 2007.
  5. HLAVSA, J. 1981. Psychologické problémy výchovy k tvořivosti. Praha : SPN, 1981.
  6. HUTCHINSON, T. Introduction to Project Work, 1991. Oxford: Oxford University
  7. JURČOVÁ,M. 1984. Torranceho figurálny test tvorivého myslenia. Príručka. Bratislava : Psychodiagnostické a didaktické testy, n.p., 1984.
  8. LOKŠOVÁ, I., LOKŠA, J. 2001. Teória a prax tvorivého vyučovania. Prešov : ManaCon, 2001. ISBN 80-89040-04
  9. ŠVECOVÁ, M., PUMPR, V., BENEŠ, P., HERINK, J. Školní projekt jako kreativní forma výuky přírodovědných předmětů na základní a střední škole. Pedagogika, 4/2003. Praha: UK.
  10. ZELINA, M. Aktivizácia a motivácia žiakov na vyučovaní, 1989. Bratislava: Krajský pedagogický ústav v Bratislavě.
  11. ZUKERSTEIN, J. Aktivizační metody a jejich význam. In Modernizace výuky v technicky orientovaných oborech a předmětech. Olomouc, UP 1999, s. 135-137.