Journal of Technology and Information Education 2011, 3(2):10-13 | DOI: 10.5507/jtie.2011.018
INFORMATIKA V 21. STOLETÍ - REFLEXE PROMĚN
- 1 Katedra informatiky
- 2 Katedra fyziky, Přírodovědecká fakulta UHK, Rokitanského 62, 50003 Hradec Králové, ČR
Příspěvek je zaměřen na reflexi proměn v pojetí profese učitelství a ve vzdělávání učitelů se zaměřením na informatiku. Cílem příspěvku je zamyšlení nad možnostmi efektivního využití ICT a systémových přístupů ve výuce, zejména se zaměřením na přípravu budoucích učitelů ZŠ / SŠ. Dnešní vzdělávání musí podporovat rozvíjení schopností pro 21. století, jako např. dobrou orientaci ve využívání informačních a komunikačních technologií, schopnost řešení problémů, kritické myšlení a spolupráci v týmech. To znamená komplexní přístup ke vzdělávání a nové nároky na profesi učitelství. Ve výuce je uplatňována projektová výuka, mezipředmětové vztahy - v matematice, jazycích, geografii, přírodních vědách a technologiích. ICT umožňují studentům používat různé technologie efektivněji, jako nástroje pro plánování, vývoj nebo prezentaci projektů. Vzdělávání musí být spjato s problémy skutečného světa a s praktickým využitím nabytých znalostí a dovedností.
Klíčová slova: efektivní přístup k výuce a sebevzdělávání, přírodní vědy, vliv ICT, motivace, klíčové kompetence
Zveřejněno: 1. srpen 2011 Zobrazit citaci
Reference
- BELZ, H., SIEGRIEST, M. Klíčové kompetence a jejich rozvíjení. Praha, Portál 2001.
- PASCH, M. Od vzdělávacího programu k vyučovací hodině. Praha: Portál, 1998.
- MORGAN, A. Improving your Students' Learning: reflections on the experience of study, London, 1993.
- PRŮCHA, J. Moderní pedagogika. Praha: Portál, 1997.
- SENGE, P. The Art and Practise of the Learning Organization, Doubleday, N.Y.,1990
- RIEDL, A. Didaktik II - Berufliche Bildung. München : Technische Universität, 2003.
- RIEL, M. The future of technology and education: Where are we heading? in: Watson, D. M. & Downes, T. (Eds.) Communications and Networking in Education. Boston, MA: Kluwer Academic Press, 2000, pp.9-24.
Přejít k původnímu zdroji...
- ČERMÁK, I., MAŠEK, E. Základy elektronického vzdelávania. Vysokoškolská učebnice, Ružomberok 2007. s.343, ISBN 97880-8084-1713.
- SUTERLAND, R. Designs for learning: ICT and knowledge in the classroom. Computers and Education, 2004, Volume 43, Issue 1-2. ISSN:0360-1315.
Přejít k původnímu zdroji...
- RABE, V., JEHLIČKA, V. E-learning and blended learning at the university. ED-MEDIA, Vienna, 2008, ISBN: 1-880094-62-2.