Journal of Technology and Information Education 2011, 3(2):10-13 | DOI: 10.5507/jtie.2011.018

INFORMATIKA V 21. STOLETÍ - REFLEXE PROMĚN

Vlasta RABE1, Jan ŠLÉGR2
1 Katedra informatiky
2 Katedra fyziky, Přírodovědecká fakulta UHK, Rokitanského 62, 50003 Hradec Králové, ČR

Příspěvek je zaměřen na reflexi proměn v pojetí profese učitelství a ve vzdělávání učitelů se zaměřením na informatiku. Cílem příspěvku je zamyšlení nad možnostmi efektivního využití ICT a systémových přístupů ve výuce, zejména se zaměřením na přípravu budoucích učitelů ZŠ / SŠ. Dnešní vzdělávání musí podporovat rozvíjení schopností pro 21. století, jako např. dobrou orientaci ve využívání informačních a komunikačních technologií, schopnost řešení problémů, kritické myšlení a spolupráci v týmech. To znamená komplexní přístup ke vzdělávání a nové nároky na profesi učitelství. Ve výuce je uplatňována projektová výuka, mezipředmětové vztahy - v matematice, jazycích, geografii, přírodních vědách a technologiích. ICT umožňují studentům používat různé technologie efektivněji, jako nástroje pro plánování, vývoj nebo prezentaci projektů. Vzdělávání musí být spjato s problémy skutečného světa a s praktickým využitím nabytých znalostí a dovedností.

Klíčová slova: efektivní přístup k výuce a sebevzdělávání, přírodní vědy, vliv ICT, motivace, klíčové kompetence

Zveřejněno: 1. srpen 2011  Zobrazit citaci

ACS AIP APA ASA Harvard Chicago Chicago Notes IEEE ISO690 MLA NLM Turabian Vancouver
RABE, V., & ŠLÉGR, J. (2011). INFORMATIKA V 21. STOLETÍ - REFLEXE PROMĚN. Journal of Technology and Information Education3(2), 10-13. doi: 10.5507/jtie.2011.018
Stáhnout citaci

Reference

  1. BELZ, H., SIEGRIEST, M. Klíčové kompetence a jejich rozvíjení. Praha, Portál 2001.
  2. PASCH, M. Od vzdělávacího programu k vyučovací hodině. Praha: Portál, 1998.
  3. MORGAN, A. Improving your Students' Learning: reflections on the experience of study, London, 1993.
  4. PRŮCHA, J. Moderní pedagogika. Praha: Portál, 1997.
  5. SENGE, P. The Art and Practise of the Learning Organization, Doubleday, N.Y.,1990
  6. RIEDL, A. Didaktik II - Berufliche Bildung. München : Technische Universität, 2003.
  7. RIEL, M. The future of technology and education: Where are we heading? in: Watson, D. M. & Downes, T. (Eds.) Communications and Networking in Education. Boston, MA: Kluwer Academic Press, 2000, pp.9-24. Přejít k původnímu zdroji...
  8. ČERMÁK, I., MAŠEK, E. Základy elektronického vzdelávania. Vysokoškolská učebnice, Ružomberok 2007. s.343, ISBN 97880-8084-1713.
  9. SUTERLAND, R. Designs for learning: ICT and knowledge in the classroom. Computers and Education, 2004, Volume 43, Issue 1-2. ISSN:0360-1315. Přejít k původnímu zdroji...
  10. RABE, V., JEHLIČKA, V. E-learning and blended learning at the university. ED-MEDIA, Vienna, 2008, ISBN: 1-880094-62-2.