Journal of Technology and Information Education 2010, 2(3):20-25 | DOI: 10.5507/jtie.2010.042

POSTOJE ČESKÝCH VYSOKOŠKOLSKÝCH STUDENTŮ K POUŽÍVANÍ ICT V PŘÍRODOVĚDNÝCH PŘEDMĚTECH

Milan KUBIATKO
Pedagogická fakulta MU, Institut výzkumu školního vzdělávání, Poříčí 31, 603 00 Brno, ČR

Příspěvek je zaměřen na postoje studentů českých vysokých škol k informačním a komunikačním technologiím. Postoje byly vyhodnocovány jako celek a také s ohledem na pohlaví, ročník studia a bydliště respondentů. Výzkumný vzorek tvořilo 316 studentů vysokých škol. Faktorová analýza, ANCOVA, ANOVA a t-test byly použity jako statistické metody. Použitím faktorové analýzy bylo zjištěno 5 dimenzí: 1) Vliv ICT na vyučovací proces, 2) Vliv ICT na lidský organismus a prostředí, 3) Použití ICT ve vyučování, 4) Škola a ICT, 4) ICT jako didaktická pomůcka. Studenti (muži), studenti druhého ročníku a studenti žijící ve městě prokázali pozitivnější postoj k ICT v porovnání s ostatními skupinami.

Klíčová slova: postoje, informační a komunikační technologie, dotazník, přírodovědné předměty, vysokoškolští studenti

Zveřejněno: 1. prosinec 2010  Zobrazit citaci

ACS AIP APA ASA Harvard Chicago Chicago Notes IEEE ISO690 MLA NLM Turabian Vancouver
KUBIATKO, M. (2010). POSTOJE ČESKÝCH VYSOKOŠKOLSKÝCH STUDENTŮ K POUŽÍVANÍ ICT V PŘÍRODOVĚDNÝCH PŘEDMĚTECH. Journal of Technology and Information Education2(3), 20-25. doi: 10.5507/jtie.2010.042
Stáhnout citaci

Reference

  1. ARNOLD, S. R., PADILLA, M. J., TUNHIKORN, B.: The development of preservice science teachers' professional knowledge in utilizing ICT to support professional lives. Eurasia Journal of Mathematics, Science and Technology Education, 2009, vol. 5, no.2, pp. 91-101. Přejít k původnímu zdroji...
  2. BOZIONELOS, N.: Computer anxiety: Relationship with computer experience and prevalence. Computers in Human Behavior, 2001, vol. 17, no. 2, pp. 213-224. Přejít k původnímu zdroji...
  3. COOPER, J.: The digital divide: the special case of gender. Journal of Computer Assisted Learning, 2006, vol. 22, no. 5, pp. 320-334. Přejít k původnímu zdroji...
  4. CUCKLE, P., CLARKE, S.: Mentoring student-teachers in schools: views, practices and access to ICT. Journal of Computer Assisted Learning, 2002, vol. 18, no. 3, pp. 330-340. Přejít k původnímu zdroji...
  5. DORUP, J.: Experience and attitudes towards information technology among first year medical students in Denmark: Longitudinal questionnaire survey. Journal of Medical Internet Research, 2004, vol. 6, no. 1, e10. Přejít k původnímu zdroji...
  6. FANČOVIČOVÁ, J., PROKOP, P.: Students' attitudes toward computer use in Slovakia. Eurasia Journal of Mathematics, Science and Technology Education,2008, vol. 4, no. 3, pp. 255-262. Přejít k původnímu zdroji...
  7. HANDLER, M.G.: Preparing new teachers to use computer technology: perceptions and suggestions for teacher educators. Computer Education, 1993, vol. 20, no.2, pp. 147-156. Přejít k původnímu zdroji...
  8. JUUTI, K., LAVONEN, J., AKSELA, M., MEISALO, V.: Adoption of ICT in science education: a case study of communication channels in a teachers' professional development project. Eurasia Journal of Mathematics, Science and Technology Education, 2009, vol. 5, no. 2, pp. 103-118. Přejít k původnímu zdroji...
  9. KAINO, L. M.: Technology in learning: narrowing the gender gap? Eurasia Journal of Mathematics, Science and Technology Education, 2008, vol. 4, no. 3, pp. 263-268. Přejít k původnímu zdroji...
  10. KEENGWE, J., ONCHWARI, G., WACHIRA, P.: Computer Technology Integration and Student Learning: Barriers and Promise. Journal of Science Education and Technology, 2008, vol. 7, no. 6, pp. 560-565. Přejít k původnímu zdroji...
  11. KUBIATKO, M., HALÁKOVÁ, Z.: Slovak high school students' attitudes to ICT using in biology lesson. Computers in Human Behavior, 2009, vol. 25, no. 3, pp. 743-748. Přejít k původnímu zdroji...
  12. LAGUNA, K., BABCOCK, R. L.: Computer anxiety in young and older adults: Implications for human-computer interactions in older populations. Computers in Human Behavior, 1997, vol. 13, no. 3, pp. 317-326. Přejít k původnímu zdroji...
  13. PALAIGEORGIOU, G. E., SIOZOS, P. D., KONSTANTAKIS, N. I., TSOUKALAS, I. A. A.: Computer attitude scale for computer science freshmen and its educational implications. Journal of Computer Assisted Learning, 2005, vol. 21, no. 5, pp. 330-342. Přejít k původnímu zdroji...
  14. SIMSEK, S. C. S.: Students' attitudes towards integration of ICTs in a reading course: A case in Turkey. Computers and Education, 2008, vol. 51, no.1, pp. 200-211. Přejít k původnímu zdroji...
  15. SPERNJAK, A., SORGO, A.: Comparison of Attitudinal Differences with Three Different Styles of Biological Laboratory Exercises among Elementary School Students. Didactica Slovenica-Pedagoska Obzorja, 2009, vol. 24, no. 3-4, pp. 68-86.
  16. TEO, T.: Attitudes toward computers: A study of post-secondary students in Singapore. Interactive Learning Environments,2006, vol. 14, no. 1, pp. 17-24. Přejít k původnímu zdroji...
  17. TSITOURIDOU, M., VRYZAS, K.: Early childhood teachers' attitudes towards computer and information technology: The case of Greece. Information Technology in Childhood Education Annual, 2003, vol. 1, pp. 187-207.
  18. VARANK, I.: Effectiveness of quantitative skills, qualitative skills, and gender in determining computer skills and attitudes: a causal analysis. Clearing House: A Journal of Educational Strategies, 2007, vol. 81, no. 2, pp. 71-80. Přejít k původnímu zdroji...
  19. YILDIRIM, S.: Effects of an educational computing course on pre-service and inservice teachers: A discussion and analysis of attitudes and use. Journal of Research on Computing in Education, 2000, vol. 32, no. 4, pp. 479-495. Přejít k původnímu zdroji...
  20. ZHAO, Y., TAN, H. S., MISHRA, P.: Teaching and learning: Whose computer is it? Journal of Adolescent & Adult Literacy, 2004, vol. 44, no. 4, pp. 348-354.