Journal of Technology and Information Education 2009, 1(2):18-23 | DOI: 10.5507/jtie.2009.030

MULTIMEDIÁLNÍ, HYPERTEXTOVÉ A HYPERMEDIÁLNÍ UČEBNÍ POMŮCKY - TREND SOUDOBÉHO VZDĚLÁVÁNÍ

Jiří DOSTÁL
Katedra technické a informační výchovy, Pedagogická fakulta UP Žižkovo nám. 5 771 40 Olomouc Česká republika

Článek pojednává o využívání multimediálních, hypertextových a hypermediálních učebních pomůckách v soudobém vzdělávání. Tyto nové technologie hrají podstatnou roli v dnešní výuce a procesu učení. Moderní elektronické učební pomůcky mohou žákům pomoci získat nové znalosti, mohou také povzbuzovat žáky k testování, seberegulaci a samostatnému učení, zatím co oni hledají řešení didaktických problémů.

Klíčová slova: vzdělávání, vyučování, multimédium, hypertext, hypermédium, multimediální učební pomůcka, hypermediální učební pomůcka, výuková animace, e-learning, elektronická kniha, elektronická učebnice, MS PowerPoint, multimediální gramotnost

Zveřejněno: 1. srpen 2009  Zobrazit citaci

ACS AIP APA ASA Harvard Chicago Chicago Notes IEEE ISO690 MLA NLM Turabian Vancouver
DOSTÁL, J. (2009). MULTIMEDIÁLNÍ, HYPERTEXTOVÉ A HYPERMEDIÁLNÍ UČEBNÍ POMŮCKY - TREND SOUDOBÉHO VZDĚLÁVÁNÍ. Journal of Technology and Information Education1(2), 18-23. doi: 10.5507/jtie.2009.030
Stáhnout citaci

Reference

  1. SAK, P. - MAREŠ, J. - NOVÁ, H et all. Člověk a vzdělávání v informační společnosti. Praha : Portál, 2007. 290 s. ISBN 978-80-7367230-0.
  2. DOSTÁL, J. Učební pomůcky a zásada názornosti. Olomouc : Votobia, 2008. 40 s. ISBN 978-80-7220-310-9. Dostupné na http://sites.google.com/site/dos003/.
  3. KUJAL, B. a kol. Pedagogický slovník. 2. díl. Praha : SPN, 1967. 533 s.
  4. PRŮCHA, J. a kol. Pedagogický slovník. Praha : Portál, 2004. 322 s. ISBN 80-7178-772-8.
  5. PAVLOVKIN, J. Multimédiá - významná podpora didaktických procesov pedagoga a edukantov. In Technika - informatyka - edukacja. Rzeszow : Uniwersytet Rzeszowski, 2007. s. 146 - 151. ISBN 978-83-88845-91-8.
  6. MAYER, R. E. Multi-media learning. Cambridge : Cambridge University Press. 2001. 210 p. ISBN 0-521-78749-1.
  7. KOMENSKÝ, J. A. Velká didaktika. In Vybrané spisy Jana Ámose Komenského. Svazek I. Redakce Jan Patočka. 1. vyd. Praha: SPN, 1958. s. 41 - 281.
  8. WALAT, W. Od podrecznika konwencjonalnego do multimedialnego (elektronicznego). In Technika - informatyka - edukacja. Rzeszow : Uniwersytet Rzeszowski, 2005. s. 215 - 229. ISBN 83-88845-56-X.
  9. HEDE, A. Integrated Model of Multimedia Effects on Learning. Journal of Educational Multimedia and Hypermedia. Volume 11, Issue 2, 2002. Norfolk, AACE. p. 177-191. ISSN 1055-8896.
  10. PIECUCH, A. Multimedia w praktice szkolnej. In Trendy technického vzdělávání. Olomouc : Votobia, 2008. s. 428 - 432. ISBN 978-80-7220-311-6.
  11. CHROMÝ, J. K pojmu multimédia. In Modernizace vysokoškolské výuky technických předmětů. Hradec Králové : Gaudeamus, 2006. s. 72 - 75. ISBN 80-7041-835-4.
  12. MAYER, R. E. The Cambridge Handbook of Multimedia Learning. Cambridge : University Press, 2005. 663 p. ISBN 9780521838733 Přejít k původnímu zdroji...
  13. CHUDÝ, Š. Některé aspekty využití multimédií při výuce. In Trendy technického vzdělávání. Olomouc : Votobia, 2005. s 305 - 308. ISBN 978-80-7220-227-8.
  14. NAJJAR, L. J. Multimedia Information and Learning. Journal of Educational Multimedia and Hypermedia. Volume 5, Number 2, 1996. p. 129 - 50. ISSN 1055-8896.
  15. WALAT, W. Multi- i hipermedialne programy dydaktyczne. In Infotech 2007 - modern information and communication technology in education. Olomouc : Votobia, 2007. s. 451 - 456. ISBN 978-80-7220-301-7. Dostupné na http://infotech.upol.cz/web_sbornik/sbornik_INFOTECH07_dil_1.pdf.
  16. MAYER. R. E. - MORENO, R. Animation as an Aid to Multimedia Learning. Educational Psychology Review. Volume 14, Number 1 / March, 2002. p. 87 - 99. ISSN 1040-726X (Print). ISSN 1573-336X (Online). Přejít k původnímu zdroji...
  17. PARLANGELI O. - MARCHIGIANI, E. - BAGNARA, S. Multimedia systems in distance education: effects of usability on leasing. Interacting with Computers. Volume 12, Issue 1, September 1999, p. 37 - 49. ISSN 0953-5438. Přejít k původnímu zdroji...
  18. eBooks.com : The digital bookstore [online]. Citováno dne 18. 1. 2009. Dostupné na http://www.ebooks.com.
  19. eLibrary [on-line]. Citováno dne 18. 1. 2009. Dostupné na http://e-library.net.
  20. Free - ebooks.net [on-line]. Citováno dne 18. 1. 2009. Dostupné na http://www.freeebooks.net.
  21. Google : vyhledávání knih [on-line]. Citováno dne 18. 1. 2009. Dostupné na http://books.google.com.
  22. PRŮCHA, J. Učebnice: teorie a analýzy edukačního média : příručka pro studenty, učitele, autory a výzkumné pracovníky. Brno : Paido, 1998. 148 s. ISBN 80-85931-49-4.
  23. KOBÍKOVÁ, Z. Hypertext. Revue pro média. Citováno dne 18. 1. 2009. Dostupné na http://fss.muni.cz/rpm/Revue/Heslar/hypertext.htm.
  24. BERTRAND, Y. Soudobé teorie vzdělávání. Praha : Portál, 1998. 247 s. ISBN: 80-7178-216-5.
  25. DÖMISCHOVÁ, I. PowerPoint jako součást výuky cizích jazyků na vysoké škole. In Vysokoškolský pedagog: člověk nebo počítač? Olomouc : MVŠO, 2007. s. 63 - 67. ISBN 97880-87240-00-7.
  26. BABIĆ, N. - IROVIĆ, S. Educational Potentials of PowerPoint. In Technika - informatyka - edukacja. Rzeszow : Uniwersytet Rzeszowski, 2007. s. 95 - 100. ISBN 978-83-88845-91-8.
  27. TVARŮŽKA, V. Výukový klip a jeho využití při expozici pojmových map a konceptuálních znalostí. In Trendy ve vzdělávání. Olomouc : VOTOBIA, 2008. s. 251 - 254. ISBN 978-80-7220-311-6.
  28. AZEVEDO, R. - JACOBSON, M. J. Advances in scaffolding learning with hypertext and hypermedia: a summary and critical analysis. Educational Technology Research and Development. Springer Boston, Volume 56, Number 1 / February, 2008. p. 93 - 100. ISSN 1042-1629 (Print). ISSN 1556-6501 (Online). Přejít k původnímu zdroji...
  29. JOACHIM P. Hasebrook Learning with multimedia and hypermedia: Promises and Pitfalls Citováno dne 18. 1. 2009. Dostupné na http://www.uni-oldenburg.de/zef/cde/media/readings/apahyper.pdf
  30. HOFSTETTER, F. T. - FOX, P. Multimedia Literacy. New York : McGrawHill, 1995. 360 p. ISBN 0079119565.
  31. HOFSTETTER, F. T. Internet Literacy. New York, McGraw-Hill Irwin, 2001. 354 p. ISBN 0072398213.