Journal of Technology and Information Education X:X | DOI: 10.5507/jtie.2024.005

Rozšíření softwaru Scratch pro robotickou učební pomůcku LEGO Mindstorms

Received: January 24, 2024; Revised: April 20, 2024; Accepted: January 24, 2024; Prepublished online: February 19, 2025 

Download citation

References

  1. Baťko, J. (2017). Robotika ve výuce na základních školách v České republice: Výzkumná zpráva. Dostupné z: https://www.kvd.zcu.cz/cz/dokumenty/Batko_robotika_ve_vyuce_na_ZS_ v_CR.pdf
  2. Ben-Ari, M., & Mondada, F. (2018). Elements of Robotics. Switzerland: Springer Cham. Dostupné z: https://link.springer.com/book/10.1007/978-3-319-62533-1 Go to original source...
  3. Chaudhary, V., Agrawal, V., Sureka, P., & Sureka, A. (2017). An experience report on teaching programming and computational thinking to elementary level children using lego robotics education kit. In: Proceedings - IEEE 8th International Conference on Technology for Education, T4E, pp. 38-41 Go to original source...
  4. Jakeš, T., Baťko, J., & Simbartl, P. (2020). Robotika s LEGO Mindstorms pro 2. stupeň základní školy. Imysleni.cz. Západočeská univerzita v Plzni, 2020. Dostupné z: https://imysleni.cz/ucebnice/robotika-na-2-stupni-zakladni-skoly-s-lego-mindstorms
  5. Kabátová, M., Kalaš, I., & Tomcsanyiová, M. (2016). Programming in Slovak Primary Schools. In: Olympiads in Informatics, 10, s. 125-159. Dostupné z: https://ioi.te.lv/oi/pdf/v10_2016_125_159.pdf Go to original source...
  6. Kafai, Y. B. (2016). From computational thinking to computational participation in K-12 education. Communications of the ACM, 59(8), 26-27. Go to original source...
  7. Kuplíková, M., & Simbartl, P. (2016). Využití robotiky ve výuce na základní škole. Edukacja - Technika - Informatyka, 16(2), 121-127. DOI: 10.15584/eti.2016.2.15. Dostupné z: http://repozytorium.ur.edu.pl/handle/item/1986 Go to original source...
  8. LEGO. (2022). Lego Mindstorms EV3. Lego. Dostupné z: https://ruzovka.cz/cs/2-stupen-zs-vxs/16660-lego-education-45544-ev3-zakladni-souprava-vbt.html?gclid=EAIaIQobChMIpt7v4YmL_gIVAszVCh2CwQG3EAAYASAAEgLYXPD_BwE
  9. Miková, K., Budinská, L., & Stenová, B. (2021). Analýza edukačných robotických hračiek dostupných na Slovensku. Banská Bystrica. Dostupné z: http://www.didinfo.net/images/DidInfo/files/DIDINFO_2021_zbornik.pdf
  10. MŠMT (2021). Opatření ministra školství, mládeže a tělovýchovy, kterým se mění Rámcový vzdělávací program pro základní vzdělávání (Frame educational programme for basic education). MŠMT, Praha. https://www.msmt.cz/file/54860_1_1
  11. Tengler, K., Kastner - Hauler, O., & Sabitzer, B. (2021). "Identifying Preliminary Design Principles for a Robotics-based Learning Environment," 16th International Conference on Computer Science & Education (ICCSE), pp. 771-776, doi: 10.1109/ICCSE51940.2021.9569250. Go to original source...
  12. Vaníček, J. (2021). Towards a compulsory computing curriculum at primary and lower-secondary schools: the case of Czechia. In: Barendsen, E., Chytas, Ch. (eds): Informatics in Schools. Rethinking Computing Education. ISSEP. Lecture Notes in Computer Science, vol. 13057. Cham: Springer, p. 109-120, 2021. https://doi.org/10.1007/978-3-030-90228-5_9 Go to original source...